سامانه ملی مشاغل با 23 هزار شغل راه‌اندازی می‌شود/ وزارت علوم مسئولیت طرح اقتصاد فراگیر را بر عهده نمی‌گیرد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سامانه ملی مشاغل با 23 هزار شغل راه‌اندازی می‌شود/ وزارت علوم مسئولیت طرح اقتصاد فراگیر را بر عهده نمی‌گیرد

معاون توسعه کار‌آفرینی وزارت کار گفت: در صدد هستیم‌ سامانه ملی مشاغل را که در آن 23 هزار شغل وجود دارد، راه‌اندازی کنیم‌.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عیسی‌ منصوری‌ معاون توسعه کار‌آفرینی و اشتغال‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ در چهل و سومین نشست‌ علمی و تخصصی‌ در حوزه‌ تجاری سازی فناوری‌، اشتغال و کار‌آفرینی دانشجویان و دانش‌آموختگان که در زمینه تحلیل و بررسی‌ دوره کارورزی‌ (برنامه اشتغال فراگیر‌ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی) صبح امروز‌ در سازمان تجاری‌سازی، فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان‌ برگزار شد اظهار کرد: جمعیت دانشجویان‌ کشور طی‌ سال‌های اخیر و از دوره‌ای به بعد‌ شیب تندی گرفت‌ و این جمعیت‌ زیاد‌ خواهان ورود به بازار کار هستند.

وی با بیان اینکه 75 درصد افرادی که وارد بازار کار می‌شوند فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاهی هستند اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر رشد اقتصادی کشور مثبت نبود و ما شاهد کاهش رشد اقتصادی بودیم‌ البته‌ مثبت بودن رشد اقتصادی‌ لزوماً به معنای اشتغالزایی‌ در کشور نیست‌ و می‌توان با وجود رشد اقتصادی مثبت‌ همچنان ما شاهد کمبود اشتغال در کشور باشیم‌.

معاون توسعه کار‌آفرینی و اشتغال‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌، افزود: وقتی رشد اقتصادی منفی است می‌توان در برخی از رشته‌ها اشتغالزایی‌ کرد ما در سال 95-94 حدود 600 تا 700 هزار نفر را وارد بازار کار کردیم و امیدواریم که در برنامه ششم توسعه‌ بتوانیم زمینه اشتغال سالانه‌ 950 هزار نفر را فراهم کنیم و سالانه هشت دهم درصد از میزان بیکاری را کاهش دهیم.

منصوری عنوان کرد: اگر رشد اقتصادی پایدار باشد ما می‌توانیم سالانه حدود 400 تا 500 هزار نفر را وارد بازار کار کنیم‌، اکنون هم در صدد هستیم‌ سامانه ملی مشاغل را که در آن 23 هزار شغل وجود دارد، راه‌اندازی کنیم‌ و به نیروی کار آموزش‌های لازم را برای ورود به بازار کار بدهیم‌، همچنین برای استان‌هایی که نرخ بیکاری بالایی دارند یارانه دستمزد‌ در نظر گرفته‌ایم.

وی تأکید کرد: نظام آموزش عالی کشور ساختاری متمرکز دارد، در نظام آموزش عالی متمرکز ما با افزایش انبوه فارغ‌التحصیلان مواجه هستیم‌ به این معنا که فارغ‌التحصیل دانشگاهی در شهرستان با فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های تهران تفاوتی ندارد. سیستم آموزش عالی ما آموزش محور و تئوری‌ محور است.

معاون توسعه کار‌آفرینی و اشتغال‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ با بیان اینکه ما برای افرادی که در مشاغل اول مشغول به کار هستند 6 ماه کارورزی‌ را در نظر می‌گیریم تصریح کرد: به این اشخاص‌ یک، سوم حقوق را برای کمک هزینه کارورزی‌ پرداخت می‌کنیم همچنین آنها مشمول بیمه مدنی‌ نیز می‌شوند. کارفرمایانی‌ که مشاغل اولی را بکار می‌گیرند‌ دولت 23 درصد از بیمه آنها را پرداخت می‌کند.

منصوری‌ اظهار کرد: هدف ما در آموزش عالی افزایش تطابق‌ رشته تحصیلی با کار است همچنین ما رصد می‌کنیم که دانشجویانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، در کدام سازمان به کار مشغول می‌شوند، اکنون در کشور ما مدرک‌گرایی اهمیت‌ بسزایی دارد و افراد حاضر هستند بابت داشتن مدرک هزینه‌های بالایی را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه باید پیش‌بینی کنیم که چه رشته‌های تحصیلی برای ورود به بازار کار نیاز داریم‌ اظهار کرد: هدف آموزش عالی در طولانی‌ مدت اصلاح نظام آموزش عالی است.

منصوری بیان کرد: میزان فارغ‌التحصیلان زنان نسبت به مردان‌ بیشتر است این در حالی است که نرخ مشارکت زنان در مقایسه با مردان کمتر است بنابراین باید از نظر فرهنگی‌ زمینه ورود زنان را به بازار کار فراهم کنیم‌.

در ادامه مراسم محمدصادق‌ بیجندی‌ معاون جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان، اظهار کرد: وزارت علوم اولویت نخست‌ جامعه ما نیست و خطای مسئولان وزارت علوم بر دست‌اندرکاران‌ وزارت کار تحمیل می‌شود، وزارت علوم می‌گوید که وظیفه ما فقط آموزش است و در اشتغالزایی‌ برای جوانان سهمی نداریم این در حالی است که وزارت علوم باید دانش‌آموخته دارای دانش، نگرش‌ و مهارت‌ برای ورود به بازار کار تربیت کند.

وی با اشاره به اینکه در طرح اقتصاد فراگیر جای وزارت علوم خالی است عنوان کرد: ما نزدیک به 60 هزار دانش‌آموخته دکترا در کشور داریم و تربیت هر دانش‌آموخته دکترا از آموزش عمومی تا دکترا حدود یک میلیون دلار هزینه دارد از این تعداد سالانه حدود 2 هزار نفر از دانش‌آموختگان دکترا‌ جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار