سرنوشت ملغی شدن سطح بندی دانشگاه ها چه شد؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: اکنون رتبه بندی دانشگاهها در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در اخبار۲۰ اظهار کرد:  با پایان دوره کارکرد سطح بندی دانشگاه ها اکنون رتبه بندی دانشگاه ها در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.اهداف رتبه بندی و سطح بندی هر دو ارتقای کیفی دانشگاه ها و ارائه مدل جامع ارزیابی دانشگاه است.

او ادامه داد: وزارت علوم براساس برنامه های کلان کشور موظف به پیگیری رتبه بندی دانشگاه ها است.رتبه بندی دانشگاه ها در حال حاضر تنها منحصر به دانشگاه های دولتی است.  در حال حاضر رتبه بندی دانشگاه ها تنها به دانشگاه های دولتی منحصر می شود اما این فرایند روندی پویا را دنبال می کند که هدف نهایی آن ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاهها است.

او ادامه داد: سطح بندی در تیرماه ۹۵ توسط وزارت علوم اعلام و در اواخر سال ۹۷ و ۹۸ دوره کارکرد آن به اتمام رسید و طرح رتبه بندی در دستور کار قرار گرفت. رتبه بندی با سطح بندی متفاوت، ولی اهداف یکسانی دارد. رتبه بندی بر اساس معیار‌هایی است که بر اساس بومی سازی استخراج شده است و از فرامین اسناد بالادستی به ما ابلاغ شده و یک تکلیف قانونی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده وزارت علوم گذاشته شده است.

هاکی صدیق گفت: در رتبه بندی دانشگاه‌ها شاخص‌های مانند آموزش ۳۰ درصد، پژوهش ۲۵ درصد، فناوری و نوآوری ۲۰ درصد، اثر گذاری اقتصادی ۱۰ درصد و خدمات اجتماعی و زیر ساخت‌ها پنج درصد در نظر گرفته شده است و برخی از این شاخص‌ها برای اولین بار ارائه شده است.

وی افزود: نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان و اختراعات در دستور رتبه بندی دانشگاه مد نظر قرار گرفته شده و در حدود ۱۰۰ شاخص است. فعلا رتبه بندی مخصوص دانشگاه‌های دولتی است. پروژه‌ای دیگر تحت عنوان سطح بندی موسسات آموزش عالی دولتی و غیر انتفاعی انجام می‌شود و دانشگاه آزاد نیز اقدامات خودش را در این خصوص انجام می‌دهد.

او بیان کرد: رتبه بندی بحثی پویا و دینامیک است و به نوعی باعث پایش دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و ممکن است که دانشگاهی جز ۱۰ دانشگاه برتر باشد، اما در سال بعد رتبه اش تغییر کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار