سهمیه بسیج چه تاثیری در انتخاب رشته کنکوری‌ها دارد؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

میزان تاثیر سهمیه بسیج در انتخاب رشته دانشگاه‌های آزاد و سراسری و نحوه استفاده از آن یکی از سوالات کسانی است که به آن می‌پردازیم.
به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از سوالات متداول دانش‌آموزان در زمان انتخاب رشته، تاثیر سهمیه بسیج در کنکور و انتخاب رشته است؛ بیش از هر چیزی لازم است تاکید کنیم که داشتن کارت بسیج فعال هیچ تاثیری بر قبولی در دانشگاه‌های دولتی ندارد، اما داوطلبانی که بیش از ۱۲ ماه سابقه عضویت در بسیج فعال و تحت شرایط خاص داشته باشند، می‌توانند از این امتیاز بهره ببرند.

برای استفاده از این سهمیه باید حداقل ۱۰۰ امتیاز بسیجی داشته باشید؛ بر مبنای قوانین در نظر گرفته شده به ازای هر یک ماه عضویت عادی یک امتیاز، هر یک ماه عضویت فعال ۲/۵ امتیاز، هر یک ماه عضویت در شورای پایگاه ۳/۵ امتیاز و برای هر یک ماه عضویت در شورای حوزه چهار امتیاز در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که در استفاده از سهمیه بسیج، حتی اگر ۱۰۰ امتیاز کسب کرده باشید هم حتما باید بسیجی فعال باشید؛ سابقه‌ی حضور حداقل یکسال در بسیج برای داوطلب الزامی است.

داوطلبانی که متقاضی استفاده از سهمیه بسیج در مقاطع کاردانی و کارشناسی هستند باید ۹۰ درصد نمره یا همان تراز کسی را که با استفاده از سهمیه عادی برای حضور در دانشگاه پذیرفته شده است کسب کنند؛ این موضوع در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کمی متفاوت‌تر است.

داوطلبان متقاضی برای این رشته‌ها در صورتی می‌توانند با استفاده از از سهمیه بسیج در رشته مورد نظر خود پذیرفته شوند که حداقل ۹۵ درصد تراز آخرین داوطلبی که بدون سهمیه بسیج قبول شده یا ۹۰ درصد ترازش برابر تراز آخرین نفر با سهمیه بسیج قبول شده است داشته باشند؛ به عبارتی دیگر قبولی شما به تفاوت مقدار نمره ترازتان با آخرین فرد قبول شده در دانشگاه بستگی دارد.

برای استفاده از سهمیه و تایید سابقه خود به یک کد ۱۲ رقمی احتیاج دارید که دریافت آن هم شرایط خاص خود را دارد؛ داوطلبان مشمول دریافت این سهمیه باید چند روز قبل از اعلام زمان ثبت نام کنکور به حوزه مقاومت شهر خود مراجعه و برای شرکت در کنکور دانشگاه آزاد گواهی عضویت بسیج فعال دریافت سپس برای تایید نهایی کد ۱۲ رقمی خود، به سپاه پاسداران منطقه محل سکونت مراجعه کرده و گواهی مربوط به آن را دریافت و از این گواهی جهت انتخاب رشته دانشگاه آزاد استفاده کنند.

داوطلبان عزیز حتما به این نکته توجه داشته باشید که کد ۱۲ رقمی تنها در صورت فعالیت مستمر در بسیج به شما تعلق می‌گیرد و حتما باید کارت عضویت بسیجی فعال داشته باشید در غیر اینصورت کد ۱۲ رقمی به شما تعلق نخواهد گرفت.

به طور کلی می‌تولنیم بگوییم در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شانس قبولی داوطلبانی که از سهمیه بسیج استفاده می‌کنند ۱۰ درصد نسبت به کسانی که از سهمیه عادی استفاده می‌کنند بیشتر خواهد بود؛ همچنین داوطلبان عادی هم با شرکت در دوره‌های تکمیلی بسیج می‌توانند به عضو فعال تبدیل شوند و از امکانات آن بهره ببرند.

اگر بعد از دریافت کد ۱۲ رقمی داوطلب در کنکور دانشگاه آزاد قبول نشد، امکان استفاده مجدد برای بار دوم از سهمیه بسیج فعال وجود دارد، چون هنوز نام داوطلب به عنوان داوطلب قبولی ثبت نشده است

توجه داشته باشید که استفاده از سهمیه بسیج فعال در کنکور‌های دانشگاه‌ها تنها برای یک بار امکان پذیر است پس بهتر است این سهمیه را در مقاطع بالاتر از کارشناسی استفاده کنید حتی در صورت قبولی در مقطع کاردانی، دیگر در مقاطع بالاتر امکان استفاده مجدد از سهمیه بسیج فعال را ندارید.

یعنی داوطلبانی که در رشته مورد نظر قبول و شروع به تحصیل کرده‌اند، اما بعدا به هر دلیلی می‌خواهند از ادامه تحصیل انصراف دهند دیگر نمی‌توانند از سهمیه بسیج فعال استفاده کنند البته برخی از دانشگاه‌های نظامی مثل دانشگاه بقیه الله که وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند همواره به چنین مواردی اهمیت می‌دهند، اما در قبولی سایر دانشگاه‌های دولتی چه روزانه و چه شبانه این سهمیه تاثیری ندارد.

به طور خلاصه می‌توان گفت این سهمیه برای رشته‌های کارشناسی غیر پزشکی دانشگاه آزاد به میزان ۱۰ درصد و برای رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی به میزان ۵ درصد اعمال می‌شود پس تراز شما برای قبولی در این رشته‌ها می‌تواند کم‌تر از تراز سایرین باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار