سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور تاثیر دارد؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در دفترچه ثبت نام کنکور ۹۹، سهمیه‌های مختلفی مشخص شده است که یکی از آن‌ها سهمیه مناطق است.
سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور تاثیر دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سهمیه مناطق مختص انتخاب رشته کنکور سراسری در دانشگاه‌های دولتی در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان، دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور است. سهمیه مناطق جزو سهمیه‌های عام است که شامل همه داوطلبان کنکور سراسری می‌شود و ظرفیت پذیرش هر رشته در دانشگاه‌ها، بعد از جدا کردن ۳۰ درصد سهمیه ایثارگران، بر اساس سهمیه مناطق بین داوطلبان سهمیه مناطق ۱، ۲، ۳ تقسیم می‌شود.

همه داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور ۹۹ را دارند، در هنگام ثبت نام بر اساس سه سال آخر دوره متوسطه (نظام جدید، قدیم) جزو یکی از سهمیه مناطق یک، دو و سه می‌شوند. با توجه به میزان تاثیر سهمیه مناطق و آگاهی از آن در انتخاب رشته در این مقاله به بررسی سهمیه هر یک از سهمیه‌های مناطق و تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور سراسری و تعهدات پذیرفته شدگان در سهمیه مناطق مختلف پرداخته ایم.

سهمیه مناطق چه نوع سهمیه ای است؟
در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۹۹، سهمیه‌های مختلفی مشخص شده است که یکی از آن‌ها سهمیه مناطق است. هر یک از شهر‌های استان‌های مختلف کشور بر اساس کیفیت آموزشی به سه منطقه یک، دو یا سه تقسیم می‌شوند. هر چقدر از شهر‌ها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه یک به شهر‌ها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه ۳ حرکت می‌کنیم دسترسی به امکانات آموزشی کمتر می‌شود؛ بنابراین داوطلبان کنکور سراسری، بر اساس این که سه سال آخر تحصیل خود را در کدام منطقه درس خوانده اند، مشمول یکی از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲، ۳ می‌شوند.

در صورتی که دانش آموزی در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای آن دانش آموز منطقه مرفه‌تر خواهد بود.

این تصور اشتباه است که اگر دانش آموزی تمام مدت تحصیل خود را در منطقه یک گذرانده باشد و فقط سال آخر تحصیل خود را در یکی از دبیرستان‌های منطقه ۳ بخواند، مشمول سهمیه منطقه ۳ شود یعنی در نهایت این دانش آموز مشمول سهمیه منطقه یک خواهد بود.

فارغ التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان) جزو یکی از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲ یا ۳ محسوب می‌شوند.

داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند (دوره پیش دانشگاهی و سال ماقبل آن)، جزو منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

کلیه داوطلبان معلول (نابینا، ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و معلولین جسمی حرکتی) که بند معلولیت را در تقاضانامه ثبت نام علامتگذاری و مدارک مربوطه را نیز به سازمان ارسال نموده اند، جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور سراسری
طبق دفترچه ثبت نام، حدودا ۷۰ درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان سهمیه مناطق اختصاص پیدا می‌کند. نحوه تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور سراسری بدین شکل است که اولا کل ظرفیت به نسبت شرکت کنندگان هر کدام از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شود و دوما داوطلبان هر منطقه صرفا با یکدیگر رقابت می‌کنند. در مورد رشته محل‌های روزانه ظرفیت به نسبت تعداد مجاز شدگان هر سهمیه محاسبه می‌شود.

در نتیجه هرچقدر رقابت در یک سهمیه بیشتر باشد به این معنی است که تعداد مجاز شدگان آن سهمیه در دوره‌های روزانه بیشتر است پس ظرفیت بالاتری به داوطلبان آن سهمیه اختصاص می‌یابد. اما در هر صورت رقابت داوطلبان هر سهمیه صرفا با سایر داوطلبان همان سهمیه است و یک داوطلب از منطقه یک به هیچ وجه با داوطلبی از منطقه ۳ رقابت نخواهد کرد.

داوطلب سهمیه منطقه یک با سایر داوطلبان منطقه یک، داوطلب سهمیه منطقه ۲ با سایر داوطلبان منطقه دو و داوطلب سهمیه منطقه ۳ با سایر داوطلبان منطقه سه مقایسه می‌شوند نه با کل داوطلبان.

سهمیه کدام مناطق بهتر است؟
با توجه به اینکه میزان دسترسی داوطلبان سهمیه منطقه یک و منطقه دو به امکانات آموزشی بیشتر بوده و همچنین تعداد شرکت کنندگان بالایی را نیز در خود جای داده اند، بنابراین ظرفیت بالایی را هم به خود اختصاص می‌دهند. البته به همان نسبت رقابت بین داوطلبانی که در این سهمیه قرار دارند بالاتر ست.

اما در منطقه ۳ به دلیل کم بودن دسترسی امکانات آموزشی به نسبت منطقه یک و دو، رقابت نیز کمتر است، اما به دلیل زیاد بودن شرکت کننده‌ها ظرفیت بالایی دارند که این موضوع را به خصوص در منطقه ۳ تجربی مشاهده می‌کنیم که حدودا ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت رشته محل‌های غیر روزانه را به خود اختصاص می‌دهند.

برای مثال در گروه آزمایشی تجربی در سال‌های گذشته، وضیت تعداد شرکت کنندگان، ظرفیت، رقابت و امکانات آموزشی بین سهمیه مناطق مختلف در جدول زیر مقایسه شده است.

تعهدات پذیرفته شدگان سهمیه منطق یک و دو و سه
میزان تعهد خدمت سهمیه مناطق، فقط برای پذیرفته شدگان دوره روزانه است و پذیرفتـه شدگان سایر دوره‌ها شامل تعهد خدمت نمی‌شوند.

پذیرفته شدگان دارای سهمیه نهایی منطقه یک در صورت پذیرفته شدن یک برابـر مدت تحصیل تعهد خدمت دارند.

پذیرفته شدگان دارای سهمیه نهایی منطقه دو یا سه، در صورت پذیرفته شدن دو برابر مدت تحصیل تعهد خدمت دارند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار