شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی می‌گوید تشخیص برقراری مقرری بیمه بیکاری با واحدهای تعاون،کار و رفاه اجتماعی است و در صورتی که کارگری به طور غیرارادی و بدون میل و اختیار خود از کار بیکار شده باشد، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شود.
به گزارش ایسنا، کریم یاوری با تشریح جزییات نحوه برقراری مقرری بیمه بیکاری گفت: بیمه بیکاری به کارگرانی تعلق می‌گیرد که مشمول قانون کار بوده و حداقل شش ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشند لذا به کارگری که قصور کرده باشد و مراجع تشخیص آن را اثبات کرده باشند، بیمه بیکاری تعلق نمی گیرد.
وی گفت: بر اساس قانون تشخیص برقراری مقرری بیمه بیکاری با ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پس از اثبات ارادی یا غیر ارادی بودن آن است و چنانچه کارگری به میل و اراده خود از کار بیکار نشده باشد مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شود.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تاکید کرد: قانونگذار برای کارگر مهلت یکماهه در نظر گرفته که تشکیل پرونده دهد و مدارک و مستندات خود را ارائه کند که پس از تشخیص بلافاصله ظرف دو هفته بیمه بیکاری برقرار می‌شود.
یاوری این را هم گفت که کارگرانی که به این شکل مقرری می گیرند ایام دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سابقه کار آنها محسوب می‌شود که برای افراد مجرد حداقل شش ماه و حداکثر ۳۶ ماه و برای افراد متاهل حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه خواهد بود.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، گفت: پرداخت بیمه بیکاری بسته به سابقه کارگر و مستند به سوابق بیمه‌ای او است و نشان می‌دهد که چه میزان استحقاق دریافت بیمه بیکاری را دارد.
به گفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، کارگرانی که مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، در مدت برقراری مقرری، می‌توانند از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگی، از کار افتادگی و احیانا فوت استفاده کنند.
وی تاکید کرد: در موارد استثناء اگر بنگاهی در اثر حوادث غیر مترقبه از کار بیکار شوند، بیکاری کارگران آن بدون میل و اراده بوده است و در چنین مواردی بیمه بیکاری بدون احتساب سابقه افراد پرداخت می‌شود، حتی اگر کمتر از شش ماه سابقه بیمه داشته باشد مانند حادثه آتش سوزی پلاسکو که ۱۵۰۰ نفر از کارگران ساختمان پلاسکو از طرف دولت حمایت شدند و به مدت چهار ماه حقوق بیکاری دریافت کردند و حتی کسانی که بیمه نداشتند هم مشمول دریافت بیمه بیکاری قرار گرفتند.
یاوری در عین حال به همه کارفرمایان توصیه کرد که به موضوع بیمه کارگران خود توجه نشان دهند چرا که بیمه بیکاری تنها به کارگرانی تعلق می‌گیرد که حتما بیمه باشند و لذا از این موضوع غفلت نکنند و بلافاصله با شروع فعالیت کارگر خود را بیمه کنند تا در موارد لازم بتوانند از این امکان قانونی استفاده کنند.
وی گفت: همه کارگران برای تشکیل پرونده و دریافت بیمه بیکاری باید به ادارات کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی و شعب سازمان تامین اجتماعی در سراس کشور مراجعه کنند.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از رصد و شناسایی بنگاههای مشکل دار به منظور جلوگیری از ریزش نیروهای کار خبر داد و گفت: حسب دستور و تاکید وزیر کار صیانت از نیروی کار را به عنوان یکی از وظایف خود در دستور کار قرار داده‌ایم و در راستای حمایت از کارگر و کارفرما،‌سرمایه‌گذار و کارآفرین بنگاههایی که دارای مشکل هستند را رصد کرده و پس از شناسایی و تشکیل جلسات بررسی مشکل، کارفرمایان را حمایت می‌کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار