شما تپل هستید؟ زودتر فراموشی می گیرید

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

پژوهشگران می گویند چاقی یا اضافه وزن در حوالی 50 سالگی سرعت پیشرفت آلزایمر را در مغز افزایش می دهد.

اگرچه همه ما آلزایمر را می شناسیم اما شاید همه مان ندانیم که این بیماری بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هم اکنون 50 میلیون نفر را درگیر کرده است و هر سال نزدیک به 8 میلیون نفر به آن اضافه می شوند. درباره چاقی هم آمارهای این سازمان ثابت می کند که 1.9 میلیارد نفر بزرگسال از جمعیت 7 میلیارد نفری جهان اضافه وزن دارند که از این تعداد 13 درصد چاق محسوب می شوند.

پژوهشی که می گوید چاقی سرعت آلزایمر را زیاد می کند، در آمریکا بر گروهی 1300 نفری انجام شده است که در طول دوره ای 14 ساله ، 142 نفر از آنها در حوالی 83 سالگی دچار بیماری آلزایمر شده بودند. یکی از دانشمندان اصلی گروه به نام مادهاو تامبیستی که یک متخصص مغز و اعصاب است می گوید به ازای هر واحد اضافه در توده بدن ، آلزایمر در سالمندی 5- 6 ماه زودتر آغاز می شود.

توده بدن یا بی ام آی که پروفسور تامبیستی به آن اشاره می کند دقیق ترین معیار سنجش چاقی در جهان است که بر اساس آن می توانید بفهمید از نظر علمی چاق ، متوسط یا لاغر هستید.

نحوه اندازه گیری بی ام آی، دشوار نیست و می توانید آن را دستی هم محاسبه کنید برای این کار باید وزن بدن تان را بر حسبی کیلوگرم تقسیم بر قدتان بر حسب متر به توان دو کنید.

برای مثال اگر کسی وزنش 70 کیلوگرم و قدش 1.8 متر باشد باید عدد 70 را بر مجذور 1.8 یعنی 3.24 تقسیم کنیم. عدد به دست آمده 21.6 است و حالا برای آن که بدانیم چاق یا متوسط یا لاغر هستیم باید آن را در جدول بی ام آی قرار بدهیم.

بر اساس این جدول اگر عدد به دست آمده از توده بدنی فردی کمتر از 18.5 باشد کمبود وزن دارد اگر بین 18.5 تا 24.9 باشد طبیعی است اگر بین 25 تا 29.9 باشد اضافه وزن دارد و اگر برابر 30 و بیشتر باشد چاق است.

بنابر ین پژوهش اگر دولت ها بتوانند مردم را به کاهش وزن ترغیب کنند و با کاهش 3 تا 4 واحد از توده بدنی چاق ها، شروع علایم آلزایمر را دو سال عقب بیندازند تا سال 2050 میلادی شمار مبتلایان با کاهشی چشمگیر به 22.8 میلیون نفر در جهان می رسد .

اخبار سلامت اخبار