صندوق ضمانت تسهیلات اشتغال مددجویان در کمیته امداد راه‌اندازی شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات اشتغال مددجویان خبر داد و گفت: در ۱۰ ماهه سال‌جاری ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد ایجاد شده است.
به گزارش سايت خبری کمیته امداد، حجت‌الله عبدالملکی در نشست خبری با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال مهمترین برنامه کمیته امداد برای توانمندسازی مددجویان است، افزود: تا پایان دی‌ماه ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده که از این تعداد ۱۱۳ هزار مورد از طریق اجرای طرح‌های اشتغال و ۱۵ هزار و ۵۰۰ مورد کاریابی بوده است.
وی میانگین سرمایه‌گذاری انجام شده برای تولید مشاغل مددجویان را ۲۵ میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال ۳۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به خانواده‌های تحت حمایت پرداخت شده که ۲۹۰۰ میلیارد آن از محل شبکه بانکی و بقیه از اعتبارات صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت تامین شده است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه برنامه کمیته امداد برای سال ۹۸ ایجاد ۱۷۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال است، اظهار کرد: در حال حاضر معادل ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، پرونده آماده پرداخت برای طرح‌های اشتغال مددجویان در شبکه بانکی وجود دارد که اگر بانک‌ها در ۲ ماه باقی مانده از سال به تعهدات خود به طور کامل عمل کنند، میزان اشتغال تولید شده از ۱۷۰ هزار فرصت نیز بیشتر خواهد شد.
تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات اشتغال مددجویان در کمیته امداد
عبدالملکی یکی از مشکلات اصلی در پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان را موضوع ضمانت بانکی دانست و گفت: کمیته امداد در مذاکره با بانک‌ها، کمترین تضامین را برای مددجویان پذیرفته است اما به منظور سهولت بیشتر در دریافت وام، صندوق ضمانت تسهیلات اشتغال مددجویان نیز در کمیته امداد تشکیل شده تا فرآیند پرداخت وام سریع‌تر و آسان‌تر شود.
وی در مورد جزئیات تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات اشتغال مددجویان اضافه کرد: حساب ضمانت مددجویان با ۳۵ میلیارد تومان اعتبار در صندوق امداد ولایت تشکیل شده که می تواند تا ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات مددجویان را ضمانت کند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: اولویت صندوق ضمانمت تسهیلات برای حمایت از مددجویان، در فاز اول زنان سرپرست خانواری هستند که در تامین ضمانت‌های لازم برای دریافت وام، مشکل دارند.
عبدالملکی بر ضرورت افزایش سرمایه حساب ضمانت وام مددجویان تاکید کرد و ادامه داد: در همین راستا از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه مبلع پنج میلیارد تومان برای ضمانت وام مددجویان استان کردستان و مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای ضمانت وام مددجویان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است.
حمایت کمیته امداد از ۱۰ هزار فرصت شغلی آسیب‌دیده از سیل
وی از مذاکره با بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و دیگر دستگاه‌ها برای حمایت از صندوق ضمانت وام خبر داد و گفت: اگر سرمایه این حساب به ۲۰۰ میلیارد تومان برسد، بخش زیادی از مشکلات مددجویان برای دریافت تسهیلات اشتغال حل خواهد شد. در همین زمینه مذاکراتی با معاون اول رئیس جمهور برای سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی در این حساب انجام شده و دستورات لازم از سوی ایشان صادر شده است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد به وقوع سیل در استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان در فروردین‌ماه و سیل اخیر سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: ۴۰ درصد خسارت وارده به طرح‌های اشتغال در مناطق سیل‌زده به صورت بلاعوض از سوی کمیته امداد جبران شده و شرکت‌های بیمه‌ای نیز تعهدات خود را در این خصوص انجام داده‌اند.
عبدالملکی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای احیای طرح‌های اشتغال آسیب‌دیده از سیل بدون سقف تعدادی، به مددجویان پرداخت می‌شود. همچنین تعاملاتی با بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، آستان قدس و … انجام شده تا در احیا و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در مناطق سیل‌زده هم‌افزایی داشته باشند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از تامین ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار با مشارکت دستگاه‌ها برای جبران خسارت اشتغال مددجویان سیل زده خبر داد و گفت: از این میزان رقم هزار میلیارد تومان آن از سوی کمیته امداد در نظر گرفته شده که تا سال آینده به صورت قرض‌الحسنه به مددجویان مشمول پرداخت می‌شود.
ایجاد مراکز نیکوکاری کارآفرینی برای مددجویان کمیته امداد
وی با اشاره به آسیب ۱۰ هزار طرح اشتغال مددجویان در سیل استان‌های مختلف کشور، خاطرنشان کرد: همه فعالان حوزه اشتغال و کارآفرینی می‌توانند با ثبت نام در سایت «کارستون» در احیای مشاغل آسیب‌دیده از سیل مشارکت کنند.
عبدالملکی در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح نخستین مرکز نیکوکاری کارآفرینی کشور در استان قزوین اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه ایجاد مراکز نیکوکاری اختصاصی کارآفرینی و اشتغال به انجام رسیده و با محوریت متخصصان فضای کسب و کار راه‌اندازی خواهند شد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: نخستین مرکز نیکوکاری کارآفرینی کشور در پارک علم و فناوری قزوین راه‌اندازی شده و در ادامه، در تمام پارک‌های علم و فناوری کشور، مراکز نیکوکاری کارآفرینی ایجاد می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار