طرح استخدام بی‌ضابطه 120 هزار نفر در آموزش و پرورش و به حاشیه‌ رانده‌شدن دانشگاه فرهنگیان

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

طرح استخدام بی‌ضابطه 120 هزار نفر در آموزش و پرورش و به حاشیه‌ رانده‌شدن دانشگاه فرهنگیان

در بیانیه دانشگاه فرهنگیان آمده است: با اجرایی شدن طرح نمایندگان مجلس در زمینه استخدام 120 هزار نفر در آموزش و پرورش، عملاً دانشگاه فرهنگیان از گردونه تربیت معلم کنار گذاشته شده یا کاملاً به حاشیه رانده خواهد شد.
به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دانشگاه فرهنگیان در واکنش به طرح استخدام 120 هزار نفر در آموزش و پرورش، بیانیه‌ای صادر کرد: برای اصلاح جامعه و دستیابی به آرمان‌های توسعه میهن به شهادت عقل و تجربه‌های جهانی راهکار قطعی و پایدار، تمرکز بر کیفیت معلم و ایجاد تحول در تعلیم و تربیت به‌دست اوست.
نظام ما برای تحقق این معنا، دانشگاه فرهنگیان را تاسیس کرده است. آنگاه چگونه می‌توان تصور کرد که در یک حرکت شتابزده و معطوف به منافع کوتاه مدت، رخدادی استراتژیک و همسو با منافع ملی و توسعه‌ای را بی خاصیت نماییم؟ چرا که با اجرایی شدن طرح نمایندگان محترم در زمینه استخدام تقریبا بی قید و شرط حرفه‌ای نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، به‌واسطه پوشش باورنکردنی 120 هزار نفری، عملا دانشگاه فرهنگیان از گردونه تربیت معلم کنار گذاشته شده یا کاملا به حاشیه رانده خواهد شد!!! روشن است که این اتفاق با منویات مقام معظم رهبری هیچگونه سازگاری و سنخیت ندارد.
تاسف آورتر اینکه در حمایت از این تصمیم ناصواب و ناقض حکم برنامه تازه تصویب شده ششم توسعه، پای دانشگاه فرهنگیان و مدیریت آن را نیز به میان بکشیم و عملکرد دانشگاه در طی سال‌های اخیر را مسبب یا توجیه کننده این تصمیم به افکار عمومی و نخبگان معرفی کنیم! ادعا این است که اگر دانشگاه فرهنگیان به وظایف خود عمل می‌کرد هیچگاه نمایندگان به چنین طرح‌هایی متوسل نمی‌شدند!! طرح این معنا به‌ویژه از سوی نماینده محترمی که خود در گذشته مدیریت دستگاه آموزش و پرورش را برعهده داشته و برای پایه‌گذاری دانشگاه نیز متحمل زحماتی شده است، جای تعجب بیشتر دارد.
توضیح اینکه اسناد متعلق به دوره تأسیس دانشگاه که مربوط به دولت دهم است، شهادت می‌دهند دانشگاه باید سالانه 25 هزار معلم جدید تربیت کند و در اختیار دستگاه تعلیم و تربیت کشور قرار دهد. بر این اساس دانشگاه می‌توانست تا این تاریخ دو گروه 25 هزار نفره و جمعا 50 هزار نفر را فارغ التحصیل کرده و به میدان تعلیم و تربیت گسیل نماید.
[1] نکته اینجاست که دانشگاهِ متهم به کم‌کاری و یا به تعبیر طعنه‌آمیز دیگر با “فتیله نیمه روشن”، تا این تاریخ بالغ بر 50 هزار نفر دانش آموخته را تحویل آموزش و پرورش کشور داده است و با متر و معیار بانیان دانشگاه حداقل به 100 درصد هدف کمی خود نایل شده است! تنها تفاوت در چگونگی دانش آموختگی این تعداد و نقدی است که ممکن است هر صاحبنظری مثلا به روش یک ساله مهارت آموزی داشته باشد که البته قابل بحث است. لیکن در این مقال و در پاسخ به این سوال که چرا با طرح پیشنهادی می‌خواهید به یکباره بالغ بر 120 هزار نفر احراز صلاحیت نشده را به آموزش و پرورش تحمیل کنید، کاملاً بی ارتباط بوده و مسموع نیست.
بنابراین از همه نمایندگان ارجمند مردم تقاضا می‌شود مسئولیت‌های ملی و پاسخگویی به تاریخ را بیش از پیش نصب العین خود قرار داده و از پیگیری تصویب این طرح، دست‌کم در شکل مسئله ساز کنونی، دست بشویند. دانشگاه فرهنگیان راه برون رفت را شرکت در دوره فشرده مهارت‌آموزی و پذیرفته شدن در آزمون صلاحیت حرفه‌ای پیشنهاد می‌نماید که راه حلی اعتدالی و خردپذیر بوده و آمادگی برگزاری آن با رعایت ضوابط علمی در این دانشگاه وجود دارد.
[1] البته اگر به سیکل معیوب پذیرش دانشجومعلم در بهمن ماه هر سال که در سال 1391 پایه‌ریزی شد و در سال 94 اصلاح شد، توجه نکنیم. چنانچه این سیکل معیوب با زحمت طاقت فرسای همکاران در دانشگاه فرهنگیان که تن به برگزاری تر‌ های تابستانی فشرده دادن،د اصلاح نمی‌شد، هم اکنون دانشگاه تنها یک دوره و حداکثر 25 هزار نفر فارغ‌التحصیل داده بود!

اخبار آموزش و پرورش اخبار