طرح پویش دانشگاه آزاد می‌تواند معضل بیکاری دانش آموختگان را حل کند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی با همراهی صاحبان صنایع و حرفه به درستی اجرایی شود، بخش مهمی از معضل بیکاری کشور و نبود بازار کار برای دانش آموختگان دانشگاهی رفع می‌شود.
محمد بطحائی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی طی سال های اخیر در جهت کاهش فاصله بین علم و بازار کار برای دانشجویان اهتمام داشته است، اضافه کرد: بر همین اساس طرح های مختلفی از جمله طرح پویش و ایجاد مدارس عالی مهارتی در شهرها و استان های مختلف کشور در دست اجراست که در این رابطه آذربایجان شرقی جزو استان های پیشتاز بوده است.
وی افتتاح مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز را نمونه ای طرح های پویش دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و گفت: با توجه به قطب بودن تبریز در این رشته صنعتی و مهارتی، می توان با زمینه سازی مناسب علمی و فناوری نسبت به ایجاد اشتغال، انتقال تجربه و علم گام های بسیار مثبت و مهمی برداشت.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به مسایل مهارتی بر اساس قطب بندی و آمایش سرزمینی استان های مختلف توجه دارد، افزود: تلاش داریم تا بر اساس ظرفیت ها، مزیت ها و تولیدات خاص استان های مختلف در بخش های کشاورزی، صنعتی، نساجی و تجاری نسبت به راه اندازی مدارس عالی مهارتی اقدام کنیم.
بطحائی اعلام کرد: طرح پویش در حال حاضر در ۱۰ استان اجرا می شود که آذربایجان شرقی و تبریز پیشقراول این داستان است و استان های دیگر باید از تجربیات این منطقه بهره مند شوند.
وزیر سابق آموزش و پرورش تبدیل آموزشکده ها به دانشکده های مهارت را از دیگر برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی برای از بین بردن فاصله بین علم و بازار کار عنوان و اضافه کرد: شرایط کنونی جهانی و کشور اقتضا می کند در این مسیر حرکت کنیم.
بطحائی توجه به اقتصاد دیجیتال را نمونه ای از فعالیت های آینده دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تغییر رویکردهای آموزشی برشمرد و گفت: در این زمینه نیز تبریز پیشتار بوده و امروز اولین مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال افتتاح شد.
وی با تاکید بر اینکه تلقی از آموزش باید تصحیح شود، ادامه داد: در مدارس به جای محفوظات ذهنی و فرمول های سخت و پیچیده ریاضی و علوم باید به سمت آموزش های مهارت آموزی که دانش آموز و دانشجو روزانه با آن درگیر است، برویم.
بطحائی با تاکید بر اینکه نظام آموزشی کشور هم راستا با سایر کشورها باید به سمت و سوی مهارت آموزی سوق داده شود، افزود: بدون تردید غفلت از این موضوع و حرکت کند در این زمینه می تواند در سال های آینده نیروی انسانی آماده ورود به بازار کار را به دلیل نداشتن مهارت های لازم و کافی کسب و کار با مشکلات عدیده ای مواجه کند.
وی با بیان اینکه غفلت از آموزش مهارت‌های زندگی در نظام آموزشی کشور اعم از مدارس و دانشگاه ها برای آینده جامعه بسیار زیان‌بار است، اظهار داشت: در جهان امروز دانش آموز و دانشجو در کنار پرداختن به علم آموزی های آکادمیک و محض، باید زندگی کردن در جهان آینده با سرعت سرسام آور تغییر و تحولات را نیز فرا بگیرد که در این رابطه نظام آموزش و پرورش و دانشگاه ها تاکنون غفلت های زیادی را داشته اند.
بطحائی ادامه داد: جهان امروز می طلبد به جای ارتباط دادن دانشجوبان به مسایل آکادمیک و علوم محض، آنها را با دانش و علوم بیرون از محیط های دانشگاهی نیز آشنا کرده و مرتبط سازیم تا نیروی انسانی آماده به کار سال های آتی از قافله بازار کار عقب نماند که در این زمینه آماده سازی افکار عمومی برای تغییر و تحولات رویکردها بسیار لازم و حیاتی است که در این راه رسانه های گروهی نقش بسیار مهم و محوری دارند تا مقاومت ها در میان خانوارها در این زمینه کاهش یابد.
به گزارش ایرنا، همزمان با سی و نهمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی چند طرح علمی و فناورانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با حضور معاون این دانشگاه به بهره برداری رسید.
رونمایی از طرح پویش آذربایجان شرقی، افتتاح مدرسه عالی مهارتی کفش و چرم، مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال، مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی تبریز، ساختمان جدید دانشکده مهارت و کارآفرینی از جمله این طرح ها بود.
دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با ۵۱ هزار نفر دانشجو و یکهزار و ۶۰۰ نفر عضو هیات علمی جزو پنج دانشگاه برتر کشور به شمار می رود.
از مجموع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تعداد ۲۱ هزار نفر در واحد تبریز مشغول تحصیل هستند که این واحد ۵۵۰ نفر عضو هیات علمی در رشته های مختلف دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار