طرح کارآفرینی اشتغال پذیری دانشجویان را افزایش می دهد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح کارآفرینی اشتغال پذیری دانشجویان را افزایش می دهد

مدیر مرکز کار آفرینی دانشگاه بهبهان با اشاره به اجرای یک ساله طرح جامع کار آفرینی در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان گفت: در این طرح با اضافه کردن توانمندی هایی به تخصص دانشجویان، امکان اشتغال پذیری آنها را بالا می بریم.

افزایش دانش آموختگان و همچنین بروز برخی چالش ها در حوزه اقتصادی، منجر به آن شده است که در سال های اخیر اشتغال این افراد با مشکلات بسیاری روبرو شود؛ به طوری که آمارهای رسمی سخن از وضعیت نامناسب بیکاری آنان نسبت به کسانی که مدرک دانشگاهی ندارند و یا مدرک دانشگاهی پایین تری دارند، حکایت می کند.
در این میان صاحبان بازار کار هم مطرح می کنند که فارغ التحصیلان دانشگاهی با افت کیفیت تحصیلی مواجه هستند و مهارتی ندارند که بتواند نیازهای آنها را را رفع کند. بنابراین ترجیح می دهند به جای فارغ التحصیلان دانشگاهی کم مهارت، از نیروهای کار تجربی استفاده کنند.
در سال های اخیر مسئولان بخش های مختلف آموزش عالی، وزارت کار و متولیان امور اشتغال در کشور سخن از الزامات و اقدماتی کرده اند که برای رفع این معضل باید صورت بگیرد.
در این میان مسئولان دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان در استان خوزستان آستین ها را بالا زده و طرح جامع کار آفرینی را در یک سال گذشته اجرا کرده اند؛ طرحی که مدیر مرکز کار آفرینی این دانشگاه می گوید: قرار است احتمال اشتغال پذیری و کار آفرینی دانشجویان را افزایش بدهد.
گفتگوی خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا با محمد صالحی ویسی مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان را در ادامه می خوانید:

** ایرنا: آقای دکتر، دانشگاه بهبهان از یک سال گذشته شروع به اجرای طرح کارآفرینی کرده است. این طرح با چه دغدغه ها و اهدافی شروع شده است و اکنون از لحاظ اجرایی در چه مرحله ای قرار دارد؟

** صالحی ویسی: این طرح در راستای مسئولیت پذیری و تاثیر گذاری دانشگاه در محیط پیرامونی خود اجرا می شود. نکته مهم این است که اثر وجودی دانشگاه در جامعه باید قابل لمس باشد. در راستای این موضوع و با توجه به مسائل مختلفی که در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و تعداد زیاد افراد جویای کار دارای مدرک دانشگاهی وجود دارد از زمان مدیریت جدید دانشگاه در سال 1394دانشگاه بهبهان تلاش کرده از وضع موجود به وضع مطلوب که همان دانشگاه کار آفرین و ماموریت گرا است، حرکت کند. به دلیل ماهیت منطقه ای دانشگاه بهبهان، ماموریت منطقه ای و محلی برای این طرح تعریف شد.
در همین راستا در سال 95 تیمی از اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاه زیر نظر مدیریت دانشگاه اقدام به برگزاری جلسات متعدد و انجام مطالعاتی این طرح کردند. پیگیری جدی مطالعات این طرح پس از نزدیک به یک سال منتهی به گزارش مکتوبی شد که بر اساس مطالعات مختلف دانشگاه های داخل کشور مثل دانشگاه شریف و تهران و دانشگاه های خارجی استخراج و نوشته شده بود. همچنین در نوشتن این گزارش به ساختار بوم منطقه ای که استان خوزستان بود، توجه شد.
در این گزارش گرایش به سمت دانشگاه کارآفرین را برنامه ریزی کرده و تلاش شد زیست بومی به عنوان مدل ارائه شود تا در پایان کار این زیست بوم، دانشگاه به سمت دانشگاه کار آفرین و پاسخگوی نسبی نیاز جامعه حرکت کند.
در اجرای طرح جامع کار آفرینی بحث اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مورد توجه اساسی بود. دانشجویانی که ما داریم وقتی فارغ التحصیلان می شوند تحت عنوان کارشناس که تخصصی در زمینه خاصی کسب کرده اند برای اشتغال باید منتظر آگهی های استخدامی بخش خصوصی و دولتی باشند تا بتوانند در جایی جذب شوند.
از طرف دیگر کارفرمایان برخی اوقات گلایه می کنند که فارغ التحصیلان کیفیت لازم مورد نیاز صنایع و دستگاه ها را ندارند. این موضوع منجر به آن شده است که در کنار تخصصی که در دانشگاه ها داده می شود، تلاش کنیم در این طرح مهارت افزایی نیز داشته باشیم تا احتمال اشتغال پذیری فارغ التحصیلان افزایش یابد.
در طرحی که در دانشگاه اجرا می شود در فاز اول ما افزونه های جدیدی به دانشجو اضافه می کنیم. بررسی های ما نشان داد که هم اکنون انجمن های علمی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه های مختلف مدارکی را در حوزه مهارت آموزی برای دانشجویان صادر می کنند. این اتفاق خوبی بود اما اشکالی که وجود داشت این بود که ما اگر این کار را همانند مراکز دیگر انجام می دادیم به دلیل اینکه دانشگاه مادر نبودیم مدرک ما از تاثیر گذاری کمتری نسبت به این دانشگاه ها برخوردار می شد و همچنین با این اقدام به مدرک گرایی دامن می زدیم.
یکی دیگر از نکاتی که مورد توجه قرار دادیم این مسئله بود که احتمال دارد برخی از نیروهای ما جذب بازارکار بین المللی شوند. با توجه به این مسئله تلاش می کنیم نیروی کار خود را بر اساس الزامات و ویژگی های بین المللی تربیت کنیم. به عنوان مثال کارشناس مهندس عمرانی که برای طراحی سازه های ورزشی تربیت می کنیم به گونه ای تربیت شود که بتواند در خارج از کشور هم کار کند. اکنون در بحث اشتغال نگاه ها فقط معطوف به بازار کار داخل است و توجهی در کشور به بازار کار بین المللی وجود ندارد.
توجه به بازارهای بین المللی چند مزیت داشت. مزیت اول این بود که وقتی فردی جذب شرکتی در خارج از کشور می شود با احساس هویت، تعهد و مسئولیت پذیری که دارد به توسعه فرهنگ ایران کمک می کند. و اگر فرد بتواند از لحاظ کاری خود را اثبات کند تبدیل به برندی می شوند که باعث می شود آن شرکت دوباره از ایران بخواهد جذب نیرو کند.
نکته مهم دیگر ارزآوری برای کشور است. وقتی نیروهای کار ما جذب شرکت های خارجی می شوند با جذب بیشتر نیرو از ایران، برای کشور ارزآوری به وجود خواهد آمد.
مزیت دیگر افزایش سرمایه گذاری خارجی در کشور است. به این نحوه که نیروهای ایرانی که جذب این شرکت ها می شوند به مرور در مدیریت این شرکت ها جایگاه پیدا می کنند و می توانند برای حضور این شرکت ها در ایران اثر گذار باشند.
بین المللی اندیشیدن نکته بسیار مهمی است که ما در طرح خود آن را لحاظ کردیم. یعنی ما هر اقدامی که انجام می دهیم باید به ظرفیت های ملی و بین المللی و منطقه ای آن اقدام توجه کنیم تا بتوانیم از مزیت های این عرصه ها بهره ببریم.
برای اجرای این طرح بررسی انجام دادیم تا ببینیم سازمان بین المللی کار در ایران مدارک چه دستگاه ها و نهادهایی را تایید می کند. سازمان فنی و حرفه ای از سال ها قبل این برند را دریافت کرده بود و آیین نامه هایی با عنوان آموزش مشاغل تعریف کرده که ما اساس را استفاده از همین آیین نامه ها گذاشتیم. در این طرح تلاش کردیم با حفظ وضع موجود، افزونه ها را به دانشجویان اضافه کنیم.
این طرح در اسفند 96 توسط غلامی وزیر علوم در مراسمی رونمایی و مستندات طرح به هیات امنای دانشگاه ارسال شد و در آنجا به تصویب رسید و بعد از این مرحله الزامات اجرایی کردن طرح هم به تصویب رسید.
ما در خواست کردیم اعتباراتی در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم این طرح را اجرا کنیم که اتفاق نیفتاد. اما از اعتبارات داخلی خود دانشگاه سال 97 این کار را انجام دادیم. اما اعلام کردیم این برنامه جدید که می تواند ییامدهای مختلفی داشته باشد تا زمانی که بازخوردها گرفته نشده، تکثیر نشود.
از نکات مهم این طرح، استقرار مرکز شایستگی حرفه ای دانشجویان در دانشگاه بود. آیین نامه (ASD) و (CAD) که در سازمان فنی و حرفه ای تعریف شده بود را به عنوان اولین دانشگاه های منطقه جنوب غرب کشور عملیاتی کردیم و فضایی اختصاص دادیم تا مرکز مهارت دانشجویان در داخل دانشگاه ایجاد شود.
ممکن است برخی از دوستان مطرح کنند که این کار را قبلا انجام شده است. این حرف درست است اما در طرح های قبلی اشکالی وجود داشت که ما در این طرح رفع کردیم. قبلا برای مهارت آموزی دانشجویان را به این مراکز می فرستادند اما در این طرح دسترسی دانشجویان راحت تر شده چرا که مرکز در محیط دانشگاه است و دانشجویان می توانند بخش های مختلف مهارتی را در آن پیاده کنند و از اوقات فراغت خود استفاده کنند.
برای شکل دادن به این مرکز از ظرفیت های بین بخشی استفاه کردیم. طبق تفاهم نامه ای که بین دانشگاه و سازمان فنی و حرفه ای استان خوزستان به امضا رسید، بخشی از تجهیزات را از این سازمان تهیه کردیم و بخشی را هم خود دانشگاه بر عهده گرفت و به این صورت مرکز مهارت افزایی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان راه اندازی شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار