طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به کجا رسید؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

عملکرد پایین در تخصیص منابع اشتغال باعث کُند شدن فرآیند جذب دانش آموختگان دانشگاهی در قالب طرح کارورز در بنگاه‌های اقتصادی طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چهار طرح از برنامه‌های فعال بازار کار تحت عنوان «برنامه کارانه اشتغال جوانان (کاج)» از سال ۱۳۹۶ اجرا شد. «طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی»، «طرح مشوق بیمه کارفرمایی»، «طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی» و «طرح یارانه دستمزد» چهار طرح سیاستگذاری بازار کار ذیل برنامه کاج هستند.

با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در مقایسه با نرخ بیکاری کل کشور، اجرای طرح کارورزی به عنوان یکی از راهکارهای افزایش اشتغال پذیری و توسعه اشتغال توأم با مهارت آموزی برای دانش آموختگان دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت.

پیش‌بینی این است که پس از پایان طرح، حدود ۷۰ درصد کارورزان در همان بنگاه محل کارورزی، مشغول به کار شده و زمینه تسهیل ورود به بازار کار برای سایر کارورزان نیز با ارتقای مهارت، مهیا می شود.

طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی در راستای اجرای ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه، مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و مصوبات شورای عالی اشتغال مبنی بر کاهش نرخ بیکاری جوانان دانش آموخته دانشگاهی از طریق تکمیل مهارت ها و جذب و به کارگیری جوانان دانش آموخته دانشگاهی در بخش تعاونی و خصوصی اقتصاد، در دستور کار قرار گرفت.

در قالب این طرح، کارورز که باید حداقل دارای مدرک کاردانی باشد پس از ثبت نام در سامانه کارورزی به منظور کسب تجربه و ارتقای مهارت در بنگاه‌های اقتصادی حضور خواهد یافت. در صورتی که کارورز در طی دوره در همان کارگاه و یا کارگاه دیگری جذب شود، کارگاه مربوطه به مدت ۲ سال از معافیت حق بیمه سهم کارفرما برخوردار خواهد شد.

برای سال 96 پیش بینی شده بود که با اجرای طرح ، ۱۳۵ هزار نفر کارورز جذب بنگاهها شوند که با توجه به عدم تامین به موقع منابع مالی مورد نیاز و به رغم ثبت نام ۱۲۹ هزار نفر دانش آموخته دانشگاهی واجد شرایط در سال ۹۶، تعداد ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر در واحدهای پذیرنده جذب شدند که هزینه های اجرایی آن از محل منابع محدود وزارت کار از محل بودجه سنواتی تامین و پرداخت  شد.

این آمار نشان می دهد که در سال ۹۶ تعداد ۱۱۶ هزار و ۶۰۰ نفر به دلیل عدم تامین به موقع منابع مالی برای جذب در بنگاه های اقتصادی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی در قالب کارورز محروم شدند.

از ابتدای سال ۹۶ تاکنون تعداد ۲۷ هزار و ۵۳۸ نفر موفق به گذراندن دوره کارورزی شدند که دلیل اصلی عملکرد پایین طرح در سال های ۹۶ و ۹۷ اختصاص بسیار محدود منابع از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه در ماه پایانی سال بوده است.

البته اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر محدودیت تامین منابع تا این سطح از افراد برای جذب در دوره کارورزی مرتفع شده است.

در زمینه رشته های تحصیلی، متقاضیان طرح کارورزی در گروه علوم انسانی با ۵۰.۳ درصد، گروه فنی و مهندسی با ۳۵.۷ درصد، گروه علوم پایه با ۸ درصد و گروه مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با ۶درصد توزیع شده اند.

از آغاز اجرای طرح کارورزی تعداد ۳۰ هزار و ۴۵۶ واحد اقتصادی فعال در بخش های تعاونی و خصوصی متقاضی مشارکت در اجرای طرح کارورزی شده اند که ۷۶ درصد آنها در بخش خصوصی و ۲۴ درصد در بخش تعاونی می باشند.

در حال حاضر زمینه جذب ۵۸ هزار نفر در قالب طرح کارورزی فراهم است که بخش عمده ای از آنها در مرحله گذراندن دوره کارورزی هستند و یا این دوره را به اتمام رسانده اند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار