عطر رمضان در شبکه‌های رادیویی

دسته ها: اخبار فرهنگی و هنری اخبار

عطر رمضان در شبکه‌های رادیویی
همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، شبکه‌های رادیویی با تولید و پخش برنامه‌هایی متنوع همچون در خلوت حضور، قرار بی‌قراران، سحوری، تو رو نفس می‌کشم، لحظه‌های استجابت، حدیث آرزومندی، نسیم وصل و فرصت پرواز به استقبال ماه مهمانی خدا می‌روند. محمد صالح ‌علاء، رشید کاکاوند، سعید توکلی، فاطمه آل‌عباس و مسعود فروتن اجرای برخی از این برنامه‌ها را به‌عهده دارند.

رادیو اقتصاد

ویژه برنامه سحرگاهی «در خلوت حضور» و ویژه برنامه افطار «لحظه‌های اجابت» در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن رادیو اقتصاد خواهد رفت. در «در خلوت حضور» حجت‌الاسلام مزینانی، کارشناس مذهبی به بیان رذایل و فضایل اخلاقی با ویژگی اقتصادی و تبعات و آثار آن در زندگی می‌پردازد که این برنامه به گویندگی رضا کاشفی از ساعت 3 از رادیو اقتصاد پخش می‌شود. همچنین «لحظه‌های اجابت» عنوان ویژه برنامه افطار است که با حضور حجت‌الاسلام اتابکی، کارشناس مذهبی و با رویکرد تعاملی با مشارکت شنوندگان و مباحثی همچون تجربیات آثار اعمال اقتصادی در زندگی فردی ساعت 2 پخش خواهد شد.

رادیو ایران

«قرار بی‌قراران» ویژه برنامه سحر رادیو ایران است که با بهره‌گیری از کلیدواژه‌هایی از دعای پرفیض مجیر، موضوعات 30 روز سحر را بررسی می‌کند. این برنامه ساعت 2 و 30 دقیقه صبح با گویندگی مهدی طهماسبی پخش می‌شود.

«از تو به یک اشاره» نیز ویژه برنامه افطار رادیو ایران است که با صدای سعید توکلی و فاطمه آل‌عباس پخش می‌شود و هر روز به یکی از استان‌ها سفر و شنوندگان را با رسم و رسوم آن دیار در ماه رمضان آشنا می‌کند. گفت‌وگو با مسلمانان غیرایرانی که در ایران ساکن هستند، از دیگر بخش‌های برنامه است که از ساعت 19 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود.

رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ امسال ویژه برنامه «سحوری» را در لحظات عرفانی سحرگاه رمضان و برنامه «شهر و رمضان» ویژه افطار ماه مبارک رمضان را برای شنوندگان پخش می‌کند. «سحوری» هر روز ساعت3 و 30 دقیقه پخش می‌شود. در این برنامه شنوندگان با کتاب‌های عرفانی، سخنان عارفان بزرگی چون خاقانی، مولانا و عطار و مقامات عرفانی آشنا خواهند شد و اجرای آن به‌عهده رضا خضرایی خواهد بود. «شهر و رمضان» ویژه برنامه رادیو فرهنگ در لحظات دعا و نیایش افطار خواهد بود. این برنامه به فرهنگ و آداب و رسوم ماه رمضان در قالب مستند گزارشی و معرفی اماکن مذهبی تهران اختصاص دارد. آشنایی با آداب و رسوم و مناسکی که ایرانیان در ماه مبارک رمضان از افطار تا سحرگاه از قبیل شاهنامه‌خوانی‌ و پرده‌خوانی برپا می‌کردند، از جمله بخش‌های این برنامه است که ساعت 20 و 15 دقیقه پخش می‌شود.

رادیو جوان

«تو رو نفس می‌کشم» ویژه برنامه اذانگاهی افطار شبکه جوان است که به گویندگی فاطمه آل‌عباس و سیدمهدی مفیدی از ساعت 20 پخش می‌شود. این برنامه درباره خطبه شعبانیه حضرت رسول(ص) است که هر روز به یکی از فراز‌های این دعای بسیار ارزشمند می‌پردازد. «نسیم سحر» ویژه برنامه اذانگاهی سحر شبکه جوان است که در رمضان به موضوعات مصادیق اخلاقی، صله رحم، اخلاص در عمل، دعا و نقش آن در زندگی، نیکی و احسان به پدر و مادر، بخشش و سخاوت و امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازد و هر روز ساعت 3 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود.

رادیو تهران

«لحظه‌های استجابت» ویژه برنامه سحرگاهی رادیو تهران است که از ساعت3 با پخش نیایش خوانی، رمضان در ادب فارسی، دعای سحر، مراسم اذان صبح، بحث کارشناسی و پخش ادعیه و مناجات همراه است. «ویژه برنامه افطار» این شبکه نیز با اجرای محمد صالح علاء و رشید کاکاوند ساعت 20 به لحظات ناب بندگی خداوند، لذت یک روز روزه‌داری، پخش اذان و ادعیه و دعای روزهای این ماه می‌پردازد.

رادیو قرآن

«حدیث آرزومندی» ویژه برنامه سحرگاهی این شبکه است. ویژه برنامه افطار این شبکه نیز که با ترتیل‌خوانی یک جزء قرآن، پخش کرسی تلاوت، مناجات، ادعیه و…. همراه است، از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن در این ایام خواهد بود.

رادیو پیام

این شبکه رادیویی با پخش حکایات، قرآن و ادعیه، احادیث، آیات، متون ادبی و کلام بزرگان در مورد ماه مبارک رمضان، عبادت و دعا و خودسازی، آداب و رسوم و مراسم ماه مبارک رمضان در ایران، تغذیه و روزه‌داری، به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رود.

رادیو سلامت

ویژه برنامه افطار «تا خدا راهی نیست» به گویندگی فیروزه آدابی و علی مهنام‌فر از ساعت 19 و 10 دقیقه با هدف خودسازی و رسیدن به رضایت الهی پخش می‌شود. ویژه برنامه سحر «شوق بندگی» به گویندگی محمد مطلب از ساعت 3 در راستای برجسته‌سازی، تبیین و استمرار رفتارهای صحیح و مثبت و… روی آنتن خواهد رفت.

رادیو گفت‌وگو

«نسیم وصل» عنوان برنامه افطار رادیو گفت‌وگو است که با بخش‌های مختلف و بحث‌های شیرین در این ماه خدا همراه لحظه‌های روزه‌داران است. «بوی بهار نارنج» عنوان بخشی از این برنامه است که مسعود فروتن با خوانش اشعار و متون ادبی لحظه‌های افطار را خاطره‌انگیز خواهد کرد. این برنامه با اجرای حسین مولایی پخش می‌شود.

رادیو نمایش

«تا همیشه»، «شب‌های پرستاره»، «بی‌بی‌گل» و «ققنوس»، چهار نمایش سریالی است که هر کدام در 30 قسمت در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده و پخش آنها از 18 خرداد ماه از رادیو نمایش آغاز می‌شود. شب‌های پرستاره را رضا عمرانی کارگردانی کرده و ساعت 18 پخش می‌شود. نمایش «تا همیشه» را حمید منوچهری کارگردانی کرده و از ساعت 12 و 15 دقیقه روی آنتن رادیو نمایش می‌رود. همچنین فریدون محرابی نمایشی با عنوان بی‌بی‌گل را برای ماه رمضان کارگردانی کرده که ساعت 20 و 15 دقیقه روی آنتن رادیو نمایش می‌رود. سریال نمایشی ققنوس نیز به کارگردانی جواد پیشگر برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده شده و ساعت 19 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود.

رادیو ورزش

برنامه «فرصت پرواز»، ویژه برنامه افطار با رویکرد ورزشی است که به نقش تلاش، پشتکار و کوشش در رسیدن به موفقیت‌ها می‌پردازد. معرفی شهدای ورزشکار مدافع حرم، معرفی آداب و سنن نواحی مختلف ایران، زمان و نحوه ورزش کردن در ماه مبارک رمضان و… از جمله بخش‌های این برنامه است.

جشن ضیافت رادیو معارف برای ماه رمضان

مدیر رادیو معارف با تاکید بر این که ماه مبارک رمضان در سالم‌سازی فضای معنوی خانواده‌ها و جامعه نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: فضاسازی معنوی در لحظه‌های ناب ماه مبارک رمضان بویژه اوقات شکوهمند سحر و افطار، تبیین و تبلیغ فرهنگ نماز و اخلاق و سبک زندگی اسلامی و بهره‌مندی هر چه بیشتر از برکات ضیافت‌الله، رویکرد رادیو معارف در ماه مبارک رمضان است.

مجتبی تونه‌ای گفت: رسانه دینی رادیو معارف با ویژه برنامه «جشن ضیافت» حلول ماه پرخیر و برکت رمضان را جشن می‌گیرد و با پخش دو برنامه زنده «نان و خرما» و«بهشت اجابت» در لحظات عرفانی افطار و سحر به تبیین راه‌های بهره‌مندی از نسیم رحمت الهی و تبیین آداب و آثار توبه، دعا و نیایش می‌پردازد. مراسم ترتیل‌خوانی آیات وحی نیز توسط قاریان برجسته کشور در دو نوبت صبح و عصر از رادیو معارف پخش می‌شود. جزءخوانی قرآن کریم صبح‌ها پس از اذان و نماز صبح به صورت زنده از جوار بارگاه ثامن‌الحجج(ع) و عصرها ساعت 14 و 45 دقیقه به صورت مستقیم از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تقدیم مومنین روزه‌دار می‌شود.

پخش دعای ابوحمزه ثمالی، دعای مجیر، زیارت جامعه کبیره، پخش «دعای افتتاح»، برنامه‌های «بر بال سخن»، «نشان راه» و «حقیقت بندگی» و «مروارید» از جمله برنامه‌هایی است که رادیو معارف در این ایام پخش می‌کند

اخبار فرهنگی و هنری اخبار