عمده مشاغل ایجاد شده در سال ۹۸ فاقد بیمه بودند/جوانان از یافتن شغل مایوس شدند+سند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

خلاصه تحولات بازار کار در سال ۹۸ حاکی از این است که با کاهش نرخ مشارکت،۲۶هزار نفر به جمعیت فعال ۱۵ساله افزوده شده است و این مسئله گویای این موضوع است که جوانان از یافتن شغل مأیوس شده از بازار کار خارج شده اند.

 در این گزارش آمده است براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کارٰ طی یک سال گذشته نرخ مشارکت نیروی کار جمعیت 15ساله و بیشتر نسبت به مدت مشابه سال قبل آن به میزان 0.3 واحد درصد کاهش یافته است.

 در نتیجه کاهش نرخ مشارکت، صرفاً‌26هزار نفر، به جمعیت فعال 15ساله و بیشتر افزوده شده است که به وضوح کاهش فشار عرضه نیروی کار را نشان می دهد و گویای این موضوع است که بخش زیادی از جوانان و زنان از پیدا کردن شغل مایوس شده  و از بازار کار خارج شده اند .

 آنچه که از آمارهای طرح نیروی کار در سال جاری استخراج شده است نشان می دهد نرخ بیکاری جمعیت 15ساله و بیشتر از 12.2 درصد در سال 97، به 10.7 درصد در سال 98 کاهش یافته است. روند شاخص مذکور برای اقشار خاص از جمله جوانان15-24 ساله و فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز کاهشی بوده است.

 در سال گذشته به رغم تشدید تحریم های بین المللی و کاهش شدید درآمدهای نفتی، حدود 430هزار فرصت شغلی به طور خالص ایجاد شده است که به رغم عدم رشد تولید غیرنفتی، موفقیت نسبی برای کشور است. گفتنی است بخش قابل ملاحظه ای از اشتغال ایجاد شده در شرایط فقدان رشد اقتصادی به دلیل اجرای برنامه های اشتغال دولت بوده است.

 مطلب دیگر آن که بخش عمده ای از فرصت های شغلی ایجادی سال 98 در بخش خدمات (50درصد)فراهم شده است که عمدتأ فاقد حمایت بیمه ای هستند و از پایداری کافی برخوردار نیستند.

 اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی دارای وضعیت مشابهی است و با توجه به اینکه عمده اشتغال ایجاد شده در فعالیت های صنعتی نیز مربوط به بنگاه های خرد و کوچک است. لذا فرصت های شغلی ایجاد شده ممکن است از کیفیت بالایی برخوردار نباشد. به نظر می رسد آسیب ناشی از شیوع ویروس کووید 19 بر کسب و کارها منجر به ایجاد شوک بزرگ بر این بخش از بازار کار کشور در آینده ای نزدیک گردد.

 از این رو، برای جلوگیری از تعمیق رکود اقتصادی و ریزش گسترده اشتغال، اتخاذ سیاست های افزایش تقاضا کل و بهبود قدرت خرید خانوارها و به تبع آن افزایش خرید کالاهای ایرانی و حفظ و ایجاد اشتغال ناشی از آن، از جانب دولت ضروری می باشد.

 از طرف دیگر، اجرای سیاست های یارانه دستمزد و معافیت حق بیمه سهم کارفرما در جهت کاهش هزینه استفاده از نیروی کاربرای بنگاه ها وکمک به حفظ نیروی کار در کسب و کارها از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین مدیریت عرضه کل اقتصاد از منظر تقویت تولید، بهبود سرمایه انسانی و مهارت آموزی وبهره وری باری کمک به افزایش تاب آوری اقتصاد وحفظ بنگاه های موجود و صیانت از اشتغال کشور حائز اهمیت است.

مطلب دیگر آن که، کمک به افزاش تولید شرکت های تولید کننده مواد دارویی،بهداشتی وشیمیایی که تقاضای داخلی و خارجی برای آن ها افزایش یافته است،فرصت مناسبی را برای جبران کاهش اشتغال در فعالیت های آسیب دیده از کرونا فراهم می کند و حتی در صورت افزایش گسترده در تولید می توان با افزایش صادرات به افزایش درآمد ارزی کمیاب کشور نیز کمک نمود(مانند تجربه کشور چین در صادرات تجهیزات پزشکی) همچنین در شرایط شیوع بیماری کرونا نیاز به خدمات بهداشتی ودرمان بیشتر می شود که می توان از این فرصت برای افزایش اشتغال استفاده کرد.

 در نهایت فرصت دیگر  موجود، توسعه تجارت الکترونیکی(فروشگاه های اینترنتی) وهمچنین گسترده مشاغل عمومی به ویِژه برای شاغلان غیررسمی بیکار شده در زمینه های همچون خرید مایحتاج سالمندان و تحویل در منزل آنها می تواند به افزایش اشتغال در این حوزه منجر شود.

*دستاوردهای برنامه اشتغال ومقایسه با نتایج طرح نیروی کار

 در سال گذشته، در راستای اجرای تبصره 18 قانون بودجه و همچنین قانون ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، برنامه های اشتغال با رویکرد تثبیت اشتغال و ایجاد فرصت های شغلی جدید عملیاتی گردید. علی رغم آن که اقتصاد ایران با موانع مختلفی در بحث تحریم های اقتصادی مواجه بوده و رشد اقتصادی کشور طی 9ماهه ابتدای 98 بدون احتساب نفت صفر بوده است.

 وزارت کار با همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی و نهاد های حمایتی ، با اجرای برنامه های متعدد و متنوع از جمله حمایت از توسعه کسب و کارهای اشتغال زا در بخش های مختلف اقتصادی در مناطق شهری وروستایی،اجرای برنامه های فعال بازار کار برای اشتغال پذیری افراد بیکار به ویژه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، اعمال مشوق هایی به کارفرمایان بنگاه های اقتصادی برای جذب نیروی کار جدید، حمایت از مشاغل خرد اقشار خاص و آسیب دیده و… زمینه ایجاد بیش از 345.3هزار فرصت جدید شغلی را طی 9ماهه سال 98 فراهم نمود.

 حال با توجه به نتایج داده های مرکز آمار ایران مبنی بر ایجاد 430 هزارفرصت شغلی خالص،‌برآورد میشود حدود 1030 هزار فرصت شغلی جدید در اقتصاد ایجاد شده باشد و با عنایت به این که در طی یک سال اخیر بیش از 345.3 هزار فرصت جدید شغلی در طی 9 ماهه سال 98 از طریق اقدامات و برنامه ای اشتغال زایی دولت و نهایت های حمایتی و با لحاظ تفاوت زمانی ایجاد شده است می توان گفت که بخش قابل توجهی از ایجاد اشتغال جدید از طریق اقدامات و برنامه های اشتغال زایی و نهادهای حمایتی صورت گرفته است و از این بعد،‌می تواند در خور توجه باشد.

اشتغال‌زایی ,

متن کامل گزارش رامشاهده کنید.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار