غیر آبادانی هایی که آبادان را برای اشتغال انتخاب می‌کنند

دسته ها: اخبار استان اخبار

فرماندار آبادان گفت: درصد بالای آمار بیکاری در این شهرستان مربوط به بیکاران استان‌ها و شهرستان‌هایی است که آبادان را به هر ترتیب برای اشتغال انتخاب می‌کنند و به آن وارد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید زین العابدین موسوی بعد از ظهر امروز چهارشنبه در نشست شورای اشتغال شهرستان آبادان که به منظور بررسی نحوه تسهیلات بانکی به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا و ارائه گزارش دستگاه‌ها از مصوبات سال گذشته نشست شورای اشتغال این شهرستان برگزار شد، بر کاربردی و تخصصی بودن نشست شورای اشتغال آبادان تأکید کرد و گفت: خروجی نشست‌های شورای اشتغال باید در کاهش بیکاری آبادانی‌ها اثر داشته باشد.

فرماندار آبادان با تأکید بر اینکه در جلسات آینده دستگاه‌های شهرستان آمار دهند که چه تعداد بیکار آبادانی را نسبت به امروز جذب کرده‌اند و آمار مثبت اشتغال نیز باید اعلام شود، خبر داد: اطلاع‌رسانی تسهیلات بانکی به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تا اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری تمدید شده است.

وی افزود: این امر باید به وسیله مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط و اتاق اصناف و شورای اشتغال با اطلاع‌رسانی دقیق نحوه تسهیلات بانکی به مشاغل آسیب‌دیده اطلاع داده شود؛ همچنین سامانه توسط متولیان و دستگاه‌ها فعال شود و در این مورد اگر مدیری بی‌اهمیت از کنار این موضوع مهم بگذرد حتماً با این مدیر به عنوان مدیر مستنکف برخورد خواهد شد.

موسوی با عنوان اینکه شورای اشتغال باید در راستای بهینه کردن شغل و کاهش آمار بیکاران آبادان مؤثر باشد و گام‌های مثبتی را برای ایجاد اشتغال بردارد، از برخی اشخاص مبنی بر استخدام سفارشی نیروی کار خانوادگی و غیر آبادانی گلایه کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی به هیچ عنوان نباید زیر بار سفارش نیروی کار و بدتر از آن نیروی کار غیر آبادانی بروند.

فرماندار آبادان اضافه کرد: برخی از کدهای ملی زمان جنگ همشهریان جنگ‌زده که در دیگر استان‌ها هستند، سوءاستفاده می‌کنند و می‌گویند آبادانی است اما در زمان جنگ در استان دیگر متولد شده و این در حالی است که متولدین جنگ حدود ۴۰ ساله هستند.

وی اظهار کرد: بارها به من اعلام شده است که فلان مدیر از آمار چند هزار نفری اشتغال مثبت دستگاه خود چند خبر داده است؛ این چند هزار نفر از کدام آمار بیکاران آبادان کسر شده است؟ مگر ما آماری رسمی جز از اداره کار داریم؟ چرا این آمارها را اداره کار تأیید نمی‌کند؟ مهم‌ترین علتش این است که اشخاص و برخی مدیران در به‌کارگیری افراد نزدیک به خود تبانی می‌کنند و می‌ترسند مستخدمان را به اداره کار معرفی کنند.

موسوی افزود: اگر بنای ما بر کاهش بیکاری افراد فاقد رابطه باشد که با هزاران امید وضعیت بیکاری خود را از طریق اداره کار ثبت کردند و اگر تاکنون بر این روال منطقی از بیکاران آبادان کسر می‌شد حتماً به لطف وجود صنایع متنوع در آبادان اکنون این شهرستان باید پایین‌ترین نرخ بیکاری را در کشور می‌داشت.

آمارها همخوانی ندارند

فرماندار آبادان ادامه داد: چرا آمارهای اداره کار با آمار بیمه‌های تأمین اجتماعی همخوانی ندارد؟ اگر کسی بگوید ۱۰ هزار نفر آمار اشتغال در فلان پروسه زمانی داریم، آیا اداره کار این آمار را تأیید می‌کند؟ مگر می‌شود کسی وارد فاز اشتغال شود ولی بیمه نشود؟ چرا آمار اعلام شده در کاهش آمار بیکاران شهرستان آبادان تأثیری ندارد؟

وی تأکید کرد: در همین خصوص اعضای شورای اشتغال باید با برنامه‌ریزی مدون و به‌کارگیری کارگروه‌های تخصصی گره‌های کور را در این زمینه باز کند و باید شرایطی ایجاد شود که جامعه هدف و دستگاه‌های متولی به خوبی در مسیر اشتغال‌زایی و ایجاد اشتغال گام بردارند.

موسوی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال شعار نباشد و برای کاهش بیکاری حتماً باید فرآیند صحیح آن شکل بگیرد، تأکید کرد: آمار بیکاری در این شهرستان غیر واقعی است و باید در شغل‌های ایجاد شده آمار بیکاران صرفاً آبادانی در نظر گرفته شود.

وی، اقشار مختلف جمعیتی را در شهرستان آبادان تشریح کرد و گفت: جمعیت دانش آموزی و فرهنگیان و آموزش و پرورش آبادان ۷۴ هزار نفر است یعنی ۲۵ درصد جمعیت آبادان این مجموعه یا محصل یا فرهنگی هستند.

فرماندار آبادان افزود: در همین رابطه اگر ۹۰ هزار خانواده داشته باشیم، دارای ۴۰ هزار نوزاد یا کودک پیش‌دبستانی هستیم؛ همچنین جمعیت دانشگاهیان و دانشجویان و کادر آموزشی دانشگاه عالی ۲۳ هزار نفر است.

موسوی با بیان اینکه جمعیت بازار و اصناف ۱۷ هزار نفر است و اگر هر واحد را دو نفر فرض کنیم نزدیک به ۳۵ هزار نفر می‌شود، ادامه داد: همچنین ادارات و بانک‌های ما حدود ۱۳ هزار نفر هستند و در صنایع کارگری و صنایع کوچک و صنایع بزرگ و به طور تقریبی ۲۵ هزار نفر مشغول به کار هستند که حدس می‌زنم آمار بیشتر از اینها باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود سه هزار نفر کادر درمان و دو هزار نفر نیروی حمل و نقل و نزدیک به ۶۰ هزار نفر افراد کهن‌سال و بازنشسته و خانه‌داری در آبادان وجود دارد که به استخدام نظری ندارند، بیان کرد: نزدیک به چهار هزار نفر صیاد، لنج‌دار و تاجر و همچنین ۱۰ هزار نفر کشاورز و نخل دار و دو هزار نفر طلاب و اساتید حوزه علمیه و هزاران نفر در حوزه مرزداری و… به بنده آمار داده‌اند که در این شهرستان وجود دارد، مگر جمعیت آبادان ۳۰۰ هزار نفر نیست، پس این همه بیکار اعلامی از کجا آمده‌اند؟

وی تأکید کرد: درصد بالای آمار بیکاری آبادان مربوط به استان‌ها و شهرستان‌هاست که این شهرستان را به هر ترتیب برای اشتغال انتخاب می‌کنند و به آبادان وارد شده و در خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌ها و خانه‌های استیجاری مستقر می‌شوند یا روزانه با خودروهای عمومی و خصوصی به شهرستان‌های همجوار می‌روند.

فرماندار آبادان عنوان کرد: اگر دستگاهی ایجاد شغل کرده است حتماً این آمار را به اطلاع اداره کار برساند و اگر توانایی استخدام دارد حتماً از طریق اداره کار از آمار بیکاران آبادانی بکاهد.

موسوی گفت: به هر حال در دولت اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام شده است که باید از آن دفاع کرد حتماً نباید نیمه خالی لیوان را ببینیم؛ بنابراین هر عضو شورای اشتغال باید در کاهش بیکاری نقش داشته باشد و در راستای ایجاد اشتغال همه کمک کنند.

اخبار استان اخبار