فارغ‌التحصیلی بیش از 50 هزار دانشجو معلم طی دو سال گذشته

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

فارغ‌التحصیلی بیش از 50 هزار دانشجو معلم طی دو سال گذشته

رییس دانشگاه فرهنگیان از فارغ التحصیلی بیش از 50 هزار دانشجو معلم طی دو سال گذشته خبر داد و گفت:‌ بر اساس برنامه راهبردی این دانشگاه تا سال 1404 مقرر شد سالیانه بیش از 33 هزار دانشجو از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شوند.

دکتر مهر محمدی در گفتگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: طرح مجلس شورای اسلامی در خصوص استخدام معلم در آموزش و پرورش کاملا در تناقض و تعارض با قانون برنامه ششم توسعه قرار دارد که توسط خود مجلس به تصویب رسیده است . در واقع در بخش 12 ماده 63 بند 4 این قانون ذکر شده است سازمان اداره استخدامی کشور موظف است به منظور ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در طول اجرای قانون برنامه، ردیف‌های استخدامی و تامین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط جذب دانشجو در دانشگاه‌های یاد شده برای جذب دانشجو معلمان در آموزش و پرورش درنظر بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: قانون فوق از طرفی دیگر با طرح فعلی مجلس شورای اسلامی برای جذب معلم به نوعی نقض می‌شود، چرا باید در مجموعه مصوباتی که از نهاد قانونی کشور خارج می‌شود این پارادوکس‌ها و تناقضات وجود داشته باشد. در واقع خود نمایندگان تصویب کرده‌اند که به جز از طریق دانشگاه فرهنگیان معلم جذب نشود در حالی که این طرح اخیر با یک اشکال اساسی با یک قانون بالا دستی برنامه ششم توسعه دارد.

رییس دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان برای به تصویب رسیدن طرح خود استدلال می کنند که دانشگاه فرهنگیان کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد و اگر این دانشگاه برنامه‌های خود را به درستی انجام داده بود ما نیاز نداشتیم از طرق دیگری اقدام به جذب معلم در آموزش و پرورش کنیم. به نظر من این ادعا نوعی به انصافی است. چون همانطور که دانشگاه فرهنگیان متعهد است سالانه 25 هزار دانشجو معلم فارغ‌التحصیل تحویل آموزش و پرورش دهد منطبق با همین هدف طی دو سال گذشته 50 هزار فارغ التحصیل از این دانشگاه خارج شده است .

دکتر مهر محمدی ادامه داد: بهانه‌ دیگری که برخی از نمایندگان دارند و از دانشگاه فرهنگیان انتقاد می‌کنند این است که این دانشگاه از طرق غیر از کنکور دانشجو پذیرش می‌کند. باید گفت طی سال‌های تحصیلی 95 و 96 که دانشگاه فرهنگیان به بازدهی رسیده است دقیقا اهداف تعیین شده یعنی سالانه 25 هزار فارغ‌التحصیل را تحویل آموزش و پرورش داده است.

به گفته وی، اینکه دانشگاه فرهنگیان از چه کانالی دانشجو جذب کرده مهم نیست آنچه که اهمیت دارد این است که خروجی این دانشگاه همان تعدادی است که بنیانگذاران دانشگاه تاکید کرده‌اند. پیش بینی ما طبق برنامه راهبردی این است که سالانه بیش از 33 هزار معلم تربیت و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم. بنابراین به نظر من این اقدام نمایندگانی که به صورت غیر واقعی و غیر منصفانه می‌خواهند از عملکرد دانشگاه برای تصویب طرح خود پلی بسازند، درست نیست و باید توجه داشته باشند که کاری که می‌کنند دقیقا با قانون برنامه ششم توسعه در تناقض است.

دکتر مهر محمدی تاکید کرد: در سال جاری تعداد 10 هزار دانشجو از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان جذب شده‌اند که البته قرار است این کمبود پذیرش ازطرق دیگری نظیر آزمون استخدامی برطرف شود. بنابراین اگر نمایندگان مجلس قصد تصویب طرح خود را دارند سعی کنند مصوبه به سمتی برود که مشمولین این طرح را ملزم کند گواهی صلاحیت حرفه‌ای خود را از دانشگاه فرهنگیان دریافت کنند تا به این ترتیب تناقض آن با قانون برنامه ششم توسعه از بین برود.

استخدام 200 هیات علمی طی سال های اخیر

رییس دانشگاه فرهنگیان از استخدام 200 هیات علمی طی سال‌های اخیر در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 800 نفر به عنوان هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان مشغول به فعالیت هستند و شاخص ما در برنامه راهبردی دانشگاه حدود یک به 35 است. اما درحال حاضر این وضعیت یک به 85 است. امیدواریم تا سال 1404 تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه به 2 هزار تن برسد.

وی همچنین به برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان در جهت کیفی سازی آموزش اشاره کرد و افزود: خوشبختانه نوآوری های زیادی در جهت کیفی سازی در دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته و برنامه‌های جدیدی نیز طراحی و به تصویب شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم رساندیم که یکی از برنامه ها پذیرش مهارت آموزان و یا همان برگزاری دوره یکساله آموزشی برای افرادی که از طریق آزمون استخدامی ورود کرده‌ بودند.

به گفته دکتر مهر محمدی، ابتکارات خاصی در حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه فرهگیان صورت گرفته که اجرای طرح آزمون اصلی یا جامع پایان دوره تربیت معلم که یک آزمون فراگیر است از جمله این اقدامات است. ضمن اینکه ارتباطات بین المللی دانشگاه فرهنگیان توسعه یافته و در حال حاضر ما با تعداد زیادی از دانشگاه‌های تربیت معلم دنیا رابطه سازنده داریم .

ضرورت توجه به میزان اعتبار و بودجه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان

رییس دانشگاه فرهنگیان بر ضرورت توجه به میزان اعتبار و بودجه اختصاصی این دانشگاه تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه شبانه روزی است بایداز نظر بودجه باسایر دانشگاه‌های متفاوت باشد. این در حالی است که سرانه بودجه فعلی دانشگاه به مراتب کمتر از دانشگاه‌های دیگر است.

وی با تاکید بر اینکه امکان استفاده از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فراهم است گفت: در حوزه رفاهی تسهیلات خوبی به دانشجویان این دانشگاه ارائه داده شده است به طوری که در حال حاضر دسترسی به سامانه صندوق رفاه دانشجویان برای همه دانشجویان فراهم است و تلاش می‌کنیم شرایط در حوزه کیفیت خوابگاهی و تغذیه نیز وضعیت به سمت استاندارد حرکت کند.

رییس دانشگاه فرهنگیان از افزایش تعداد تشکل‌های سیاسی اجتماعی این دانشگاه خبر داد و گفت: در سال 94 تعداد تشکل‌های سیاسی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان 6 تشکل با پوشش 420 نفری بود که این تعداد در سال 95 به 20 تشکل و در سال 96 بالغ بر 30 تشکل با پوشش 4هزار دانشجو افزایش یافت.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار