فارغ التحصیلان علوم پایه بازار کار ندارند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آهنچیان گفت: علوم پایه ظرف مدت ۲۰ سال گذشته با افت شدیدی رو به رو بوده، به همین علت بازار کار برای فارغ التحصیلان آن فراهم نشده است.

محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جذب دانشجویان به رشته‌های مهندسی، تجربی و علوم پایه اظهار کرد: پذیرش دانشجویان به این ۳ رشته بر عهده سازوکار‌های سازمان سنجش است.

او افزود: فرهنگ جامعه از رشته‌هایی که بتواند آینده تضمین شده تری برای رفاه نسبی دانشجویان داشته باشد استقبال می‌کند. نقش بازار و کنترل بازار در هدایت تحصیلی دانشجویان متغیر است؛ در تمام دنیا افراد قبل از انتخاب رشته، لیست رشته‌هایی که بیشتر از همه مورد استقبال بازار است را پیدا می‌کنند تا متناسب با آن به تحصیل بپردازند، به این ترتیب در راستای علائق خود قدم بر می‌دارند.

آهنچیان تصریح کرد: در حال حاضر رشته‌های خانواده پزشکی، زمینه اشتغال زایی زیادی را به دلایل مختلفی در جامعه ایجاد کرده اند و به همین علت باید به خانواده‌ها حق بدهیم که فرزندان خود را راهی اشتغال در این رشته‌ها کنند و به فکر دغدغه اشتغال در استقلال مالی و اقتصادی آنان باشند.

او با بیان اینکه وظیفه ما در نظام اجتماعی کشور این است که به فراهم کردن اشتغال سایر رشته‌ها کمک کنیم، تاکید کرد: رشته‌های علوم پایه زیرساخت توسعه محور هر کشوری را تشکیل می‌دهند و طی سال‌های اخیر در کشور ما آسیب جدی دیده اند. علوم پایه جزو رشته‌هایی است که ظرف مدت ۲۰ سال گذشته با افت شدیدی رو به رو بوده و به همین علت بازار کار خوبی برای فارغ التحصیلان آن فراهم نشده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم اضافه کرد: عمده فارغ التحصیلان رشته علوم پایه باید جذب آموزش و پرورش می‌شدند تا به عنوان دبیر شاغل شوند اما این موضوع به علت هم‌پوشانی دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه‌های دولتی باعث شده تا بیشتر این افراد به سمت تدریس خصوصی روی آورند یا در پژوهشگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند.

او اضافه کرد: گروه علوم پایه دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تلاش زیادی کرده تا به آسیب شناسی رشته علوم پایه بپردازد و پیشنهادات زیادی هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده و شورا آن را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تاکید کرد: رشته‌های مهندسی با توجه به رونق بازار فناوری و ارتباط مستقیم فناوران با مهندسان صد درصد در آینده پرمتقاضی خواهند بود. این رشته دارای شاخه‌هایی است که بر آن اساس به کم متقاضی یا پرمتقاضی تقسیم می‌شوند. همچنین رشته هایی که به امنیت شبکه یا هوش مصنوعی مرتبط هستند در دنیا مورد استقبال زیادی قرار گرفته است و دانشجویان خوب کشور در این رشته ها مشغول به تحصیل هستند.

رشته مهندسی در وزارت علوم با آسیب کمتری روبه رو است

آهنچیان با بیان اینکه رشته مهندسی در وزارت علوم با آسیب کمتری روبه رو است، تاکید کرد: رشته مهندسی با زیر نظام آموزشی تفاوت‌هایی دارد، به این معنی که وضعیت زیرنظام‌های دولتی به تاکید خودشان بهتر بوده و نسبت اشتغال رشته‌های مهندسی بسیار قابل قبول است و باید دانست که کشور علاوه بر فارغ التحصیلان رشته‌های علوم تجربی، مهندسی و علوم پایه به فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی هم احتیاج دارد.

او گفت: تقریبا ۴۰ درصد دانشجویان کشور در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی تحصیل می‌کنند و در بخش‌های دولتی و خصوصی بعد از فارغ التحصیلی مشغول به فعالیت می‌شوند؛ امیدواریم که با تقویت زیرساخت‌ها بچه‌های با استعدادتر از حوزه آموزش و پرورش وارد این رشته‌ها شوند تا به توسعه ملی کمک زیادی کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار