فقدان مهارت جوانان، مهم ترین علت توسعه نیافتگی اشتغال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

فقدان مهارت جوانان، مهم ترین علت توسعه نیافتگی اشتغال

نماینده مردم کلانشهراهواز در مجلس شورای اسلامی، مهم ترین علت توسعه نیافتگی اشتغال در جامعه را فقدان مهارت در بین جوانان کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، همایون یوسفی، نماینده مردم کلانشهر اهواز در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان بیان داشت: جوانان با فراگیری آموزش فنی و حرفه ای تبدیل به نیروی انسانی ماهر و متخصص شده و بعنوان کارآفرین جذب بازارکار می شوند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان در بحث توسعه مهارت آموزی دچار غفلت شده اند، افزود: بیش از گذشته به آن توجه جدی شود تا برابر نیاز جامعه و تغییراجتماعی حرکت نمایند.

یوسفی، مهم ترین چالش و دغدغه فعلی مسئولان و مردم را حل مشکل اشتغال افراد بیکار و غیر فعال عنوان کرد و اظهار داشت: این افراد جمعیت قابل توجهی از جامعه را در بر می گیرند و بطور جدی در معرض آسیب های اجتماعی و روانی قرار دارند.

نماینده مردم کلانشهر اهواز در مجلس شورای اسلامی، ریشه اصلی مشکل بیکاری جوانان بویژه افراد دانش آموخته را نداشتن مهارت یا ضعف مهارتی برشمرد و اذعان کرد: شانس دست یافتن به اشتغال بویژه اشتغال پایدار از این افراد گرفته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه های امروزه دنیا مهارت محور هستند و دانشجو بعد از فارغ التحصیلی با کسب مهارت لازم برای خود و دیگران ایجاد شغل می کند گفت: توجه کمتری به این موضوع در دانشگاه فعلی کشور می شود.

همایون یوسفی بیان کرد: برای ایجاد شغل زیرساخت لازم ایجاد نشده و این سبب شده بسیاری از جوانان جذب دانشگاه ها شده که خروجی آن فارغ التحصیلان فاقد مهارت جویای کار است و این خلاء اشتغال درحال بزرگ شدن است.

وی اذعان داشت: حل مشکل اشتغال در کوتاه مدت غیرممکن است و برای حل این معضل باید در سال یک میلیون شغل ایجاد کرد، که این ظرفیت متاسفانه در کشور وجود ندارد و شرایط رکودی یا شغل ایجاد نمی شود و با اشتغال ناپایدار است.

یوسفی مهم ترین بخش توسعه اشتغال در کشور را در حوزه خدمات دانست و اظهار کرد: این حوزه 75 درصد از حوزه اشتغال را در برگرفته است و نیاز است فنی و حرفه ای برای توسعه اشتغال در این حوزه برنامه خاص داشته باشد.

این مقام مسئول بیان داشت: خوزستان اقتصاد دولتی بوده و از این لحاظ با دیگر استان ها تفاوت دارد که یکی از نبود پیشرفت و ترغیب جوانان به مهارت آموزی در استان است.

عبدالنبی سواعدی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در این نشست گفت: 97 درصد اعتبارات آموزشی به آموزش های رسمی تعلق گرفته و سهم آموزش مهارتی بعنوان آموزش غیررسمی 3 درصد است که جوابگوی توسعه مهارت آموزی در کشور نیست.

وی با بیان اینکه جوانان جویای کار روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود اذعان داشت: مراکز مهارت آموزی سازمان آموزش فنی و حرفه ای با وجود تجهیزات کارگاهی مناسب و رشته های متنوع متناسب با نیاز بازار کار، در جذب جوانان جویای کار برای مهارت آموزی موفق عمل کرده است که نیاز به حمایت بیش تر مسئولان دارد.

وی بخش عمده ای بیکاری جوانان، بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی را نداشتن مهارت شغلی دانست و افزود: این مضوع ورود آن ها به بازار کار را روز به روز سخت تر کرده است.

سواعدی افزود: تقویت مراکز ارائه آموزش های مهارتی، هدایت تدریجی و هدفمند دانشجویان به سمت بازار کار، پیش بینی و تدارک ورود گسترده بخش خصوصی به بحث مهارت آموزی و مهارت افزایی و ارائه مشوق ها و محدودیت ها برای جوانان جویای کار در بحث مهارت آموزی از جمله راهکارها برای افزایش مهارت آموزی جوانان است.

این مقام مسئول خواستار همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خوزستان برای اجرای طرح مهارت آموزی معین اقتصادی با همکاری صنایع بویژه نفت و پتروشیمی، طرح جاک با مساعدت موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها، توانمندسازی نیروی کاربومی و آموزش اقشار آسیب پذیر در مناطق محروم و کم تر توسعه یافته با همکاری وزارت کشور شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان مهارت آموزی در این طرح ها برای گروه های هدف بویژه جوانان و فارغ التحصیلان منجر به کارآفرینی و توسعه اشتغال در استان شده و بسیاری از این افراد جذب بازارکار خواهند شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار