فقدان مهارت و عدم نیازسنجی بازار دو مانع اشتغال فارغ‌التحصیلان/ برنامه‌هایی برای مهارت آموزی دانشجویان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

فقدان مهارت و عدم نیازسنجی بازار دو مانع اشتغال فارغ‌التحصیلان/ برنامه‌هایی برای مهارت آموزی دانشجویان

بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از عمده‌ترین مشکلاتی است که علاوه بر معضلاتی که عموما دامنگیر بازار کار است، فقدان مهارت کافی فارغ‌التحصیلان و همچنین عدم توجه به نیاز بازار در پذیرش رشته‌های دانشگاهی از دلایل آن به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کاربران فارس من با ثبت سوژه‌‌ای  با عنوان «اشتغال تحصیلکردگان مقطع دکتری رشته های غیرپزشکی» پیگیری این موضع را خواستار شده‌اند.

در تشریح این موضوع از سوی کاربر فارس من عنوان شده است: ریشه فساد بیکاری ست و متاسفانه طی سال های اخیر بیکاری گریبانگیر تحصیلکردگان مقطع دکتری رشته های غیرپزشکی نیز شده است. پویش اشتغال دکتری غیرپزشکی با 3500 عضو با هدف انتقاد به بیکاری تحصیلکردگان تشکیل شده و با رویکرد علمی و تخصصی راهکارهایی جهت برون رفت از بحران بیکاری را بارها به صورت کتبی و حضوری به گوش مسئولین نهاد ریاست جمهوری و مجلس رسانده است. از دیدگاه پویش اشتغال دکتری حل معضل بیکاری نیاز به هماهنگی همه وزارتخانه ها دارد. لذا تشکیل کارگروهی متشکل از وزرای همه وزارتخانه ها و تیمی از پویش اشتغال دکتری جهت بررسی راهکارهای این پویش می تواند اشتغال هزاران جوان تحصیلکرده را فراهم سازد. با یک بررسی می توان متوجه آمار بالای افسردگی جوانان بیکار شد. اهمیت مسئله به قدری ست که هیچ گونه تعللی برنمی تابد و سریعا باید مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

سال گذشته طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان برای اولین بار سال گذشته  با بررسی ۸۷ دانشگاه بزرگ از سوی وزارت علوم اجرا شد که  براساس نتایج این طرح حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها درحال حاضر مشغول به کار هستند.هدف از اجرای این طرح برنامه ریزی و سیاستگذاری دقیق تر برای توسعه آموزش عالی  عنوان شده است. اما بخش زیادی از بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط به دانشگاه های کوچک و غیر دولتی هستند که این دانشگاه ها در طرح وزارت علوم مشارکت نداشتند.

در طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان به آمارهای مرکز آمار ایران اشاره شده بود که براساس اعلام این مرکز، تعداد ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۴۲۰ دانشجو در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۶۹ نفر زن و ۲ میلیون و ۷۱ هزار و ۱۵۱ دانشجو مرد هستند.براساس آمارهای مرکز آمار ایران بیشترین جذب فارغ التحصیلان در بخش خدمات شامل سازمان ها، دستگاه ها، ادرات دولتی، خصوصی و آموزش و پرورش، دانشگاه و… است.

ظرفیت اشتغال فارغ التحصیلان در حوزه های خدمات محدود است و در این حوزه تنها بخشی از فارغ التحصیلان جذب می شوند و جمعیت زیادی از فارغ التحصیلان به دلیل عدم آموزش های مهارتی و عدم نیازهای خدماتی، بیکار می مانند. عدم هماهنگی میان فرصت های شغلی موجود در بخش های مختلف اقتصاد و به عبارتی کمبود تقاضا، بروز پدیده بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را فراهم ساخته است.

یکی از سازمان‌هایی که در این مورد می‌تواند اقدامات راهگشایی داشته باشد و در بحث فقدان مهارت در همکاری با نهادهای آموزش عالی فعال عمل کند سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است. در پیگیری خبرنگار فارس، این سازمان به  گزارشی از آموزش مهارت به دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی اشاره واعلام کرد که در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷، ۱۲ هزار و ۱۵۶ واحد پذیرنده مجموعاً ۱۸ هزار و ۹۷۵ کارورز جذب کرده‌اند. فرآیند برنامه‌های انجام‌شده شامل تحلیل بازار، نیازسنجی آموزشی و خدمات مشاوره‌ای شغلی و آموزشی بوده است.

 بر اساس ماده ۹ تصویب‌نامه سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خصوص برنامه اشتغال فراگیر و نیز طرح توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال و همچنین بند (ت) ماده ۴ و ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه و دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی که  از مجموع طرح‌های اجرایی اشتغال فراگیر است، این اقدامات انجام شده است.

بر اساس اعلام این سازمان در راستای تاسیس شعب جوار دانشگاه در ۹ ماهه سال ۹۷، ۳۳ هزار و ۴۹۸ نفر دوره برگزار شده است که در سال گذشته ۴۲ هزار و ۵۵۷ نفر دوره بوده و مجموعا ۲۶۹ هزار و ۵۷ نفر دوره از سال ۹۰ تاکنون از سوی سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای برگزار شده است.

این سازمان اقدامات خود در حوزه ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان را شامل؛ ۳۰ مرکز تأسیس‌شده، ۶۰ مرکز در حال تأسیس و آموزش به ۲۰۰۰ نفر از دانشجویان اعلام کرد.

برنامه‌های آینده این سازمان برای آموزش مهارت به دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی ایجاد و توسعه مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره‌ شغلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، همکاری با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در قالب اجرای واحدهای درسی کارآموزی دانشجویان و آغاز فعالیت ۳۰ مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی علاوه بر ۳۰ مرکز موجود در سال ۱۳۹۸ تعریف شده است.

وزارت علوم وعده داده که امسال هم به بررسی وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دانشگاه‌های بیشتری در کشور بپردازد. به نظر می‌رسد با روشن شدن ابعاد دقیق درصد بیکاری و شناسایی رشته‌هایی که بیشترین اشتغال و یا بیکاری را دارند، امکان برنامه‌ریزی بهتری در این مورد ایجاد شود . همچنین اجرای برنامه‌های وعده داده شده در این مورد از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای در سال جدید نیز از سوی خبرنگار فارس همچنان پیگیری خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار