لزوم به‌کارگیری معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان/ تقویت دوره ۱ ساله تربیت معلم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

لزوم به‌کارگیری معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان/ تقویت دوره ۱ ساله تربیت معلم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور خانواده، جامعه، رسانه‌ و … را در نوع رفتارهای معلمان تأثیرگذار دانست و گفت: معلمان باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان وارد عرصه تعلیم و تربیت شوند و برای آنان توانمندی‌هایی از بعد علمی، نگرشی، اخلاقی و مهارتی پیش‌بینی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، درباره کافی و مناسب بودن یا نبودن ارائه آموزش‌ها به معلمان آموزش و پرورش که در کلیپ‌های غیراخلاقی اخیر تعدادی از آنان را مشاهده کردیم، گفت: ما هر قدر بتوانیم در فرآیند تربیت معلم اقدامی مؤثر و اثربخش‌تر داشته باشیم موفق‌ خواهیم بود؛ توانمندی که قرار است به معلمان ارائه شود باید از بعد علمی، نگرشی، اخلاقی و مهارتی در مراکز تربیت معلم پیش‌بینی شود.

وی افزود: سؤال اینجاست که آیا معلم ما فقط باید در دانشگاه فرهنگیان تربیت شود یا اینکه خانواده وی، جامعه، رسانه و … در شکل‌دهی به رفتار و ذهنیت وی تأثیرگذار است؟! واقعیت این است که همه رفتارها بر معلم تأثیر می‌گذارد، لذا ما باید در تربیت معلمان اثربخشی را افزایش دهیم.

ذوعلم بیان کرد: در حال حاضر چالش ما در آموزش و پرورش این است که بعضاً معلمانی وارد نظام آموزشی می‌شوند که از مسیر دانشگاه فرهنگیان عبور نکرده‌اند و باید ابتدا روال اصلاح شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: تأکید وزارت آموزش و پرورش و آنچه که در قانون دانشگاه فرهنگیان وجود دارد به ما می‌گوید باید مسیر تربیت معلم تنها مسیر آموزش معلمان تلقی شود. هر چند دانشگاه فرهنگیان موفقیت‌های بسیاری از نظر خروجی‌های کمی و کیفی در چند سال گذشته داشته است ولی نسبت به نیاز آموزش و پرورش تکاپو نمی‌کند.

وی در پایان گفت: سعی شده افرادی که قرار است خارج از مسیر دانشگاه فرهنگیان وارد عرصه آموزش شوند باید دوره کوتاه‌مدت یک‌ساله در مجموعه فرهنگیان ببینند که این مورد در حال اجرا شدن است ولی باید تقویت شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار