لزوم ضرورت بازنگری در آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

لزوم ضرورت بازنگری در آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی

قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی، بر لزوم ضرورت بازنگری در آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی تأکید کرد و گفت: نیازمند بازنگری آیین‌نامه استخدامی برای اعضای هیئت علمی آموزشی که فقط به امر آموزش می‌پردازند، هستیم.
به گزارش بازارکار به نقل از ایسنا، عبدالرضا باقری در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها با اشاره به برنامه پیشنهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این برنامه بر اساس اسناد بالادستی تنظیم شده و قصد داریم این سند تعهدآور را تا یک ماه آینده به اقدامات اجرایی تبدیل و برای دانشگاه‌ها ارسال کنیم.
وی در تشریح اهم برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت علوم در دولت دوازدهم، مهم‌ترین وظیفه اصلی این وزارتخانه را «سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت» عنوان و تأکید کرد: برای اجرای این مهم باید امر تصدی‌گری را به مراکزی که می‌توانند امور را اجرا کنند، واگذار کنیم.
رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی، «اجرای طرح مدیریت منطقه‌ای» را از جمله اقداماتی دانست که می‌تواند برخی از اختیارات را از ستاد وزارت علوم به مناطق منتقل کند.
وی در خصوص مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، به‌خصوص مؤسسات نوپا، خاطرنشان کرد: در ستاد آمایش آموزش عالی با توجه به تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستورالعملی تدوین شد و دانشگاه‌های معین جهت کمک به مأموریت‌گرا و تخصصی کردن واحدهای جدید تعیین شدند.
باقری بر لزوم ساماندهی اقدامات نوآورانه در استفاده از ظرفیت‌های زیرنظام‌های آموزش عالی تأکید کرد و با بیان اینکه «باید از توسعه کمی در حوزه آموزش پرهیز شود»، گفت: ارتقای کیفی آموزش و پژوهش از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در حوزه معاونت آموزشی در دوره جدید به طور جدی دنبال می‌شود.
قائم‌مقام وزیر علوم درخصوص رویکرد افزایش مهارت‌آموزی نیز اظهار کرد: در یک سال گذشته برخی از دانشگاه‌ها در این زمینه اقدامات نوآورانه‌ای انجام داده‌اند؛ تبادل تجارب در بین دانشگاه‌ها، امری است که می‌تواند ما را در تربیت فارغ‌التحصیل کارآمدتر و کارآفرین یاری دهد.
وی بر لزوم ارتقای کیفی آموزش برای دانشجویان خارجی نیز تأکید کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه متعهدیم که تعداد دانشجویان خارجی را از حدود ۲۰ هزار نفر فعلی به ۸۰ هزار دانشجو افزایش دهیم.
باقری همچنین درخصوص طرح اقتصاد مقاومتی «ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز جهانی»، تصریح کرد: ۲۶ مؤسسه برای اجرای این طرح داوطلب شده‌اند و انتظار می‌رود تا ۱۰ سال آینده، پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه کشورمان در فهرست دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گیرند.
وی با تأکید بر اینکه «باید از ظرفیت‌های بین‌المللی در جهت رفع مشکلات ملی بهره ‎‌مند شویم»، افزود: در حوزه بین‌الملل، علاوه بر جذب دانشجو، باید به سمتی حرکت کنیم که تعدادی پروژه پژوهش و فناوری در جهت حل معضلات ملی کشور را با کمک دستگاه‌های اجرایی به پروژه‌های بزرگ تبدیل کرده و سپس به طور مشترک با دانشگاه‌هایی که با آنها همکاری‌های بین‌المللی داریم، اجرایی کنیم.
رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه مرکزی، بیان کرد: لازم است طوری برنامه‌ریزی کنیم که هر دانشگاه حداقل یک پروژه بزرگ در حوزه پژوهش و فناوری و متأثر از مشکلات کشور داشته باشد و بتواند بخشی از انتقال فناوری یا پژوهش‌های مورد نیاز را مرتفع کند.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور اظهار کرد: با توجه به دستورالعملی که در هیئت‌های امنا تدوین شده، هر دانشگاه باید متولی این امر باشد که تعدادی از ایرانیان متخصص را تا پایان چهار سال به صورت همکار درآورد.
قائم‌مقام وزیر علوم درخصوص راه‌اندازی رشته‌های جدید دانشگاهی، افزود: رشته‌هایی که در داخل کشور نباشد باید به صورت مشترک برگزار شود.
وی همچنین در راستای برقراری دولت الکترونیک خاطرنشان کرد: انجام کلیه امور به صورت دیجیتالی باید در دستور کار قرار گیرد چرا که هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد منابع، صرف امور جاری و پرسنلی می‌شود.
باقری با تأکید بر اینکه باید درخصوص تنوع منابع مالی دانشگاه‌ها به طور جدی بیندیشیم، گفت: خوشبختانه در چهار سال گذشته ۶۵ بنیاد خیرین دانشگاهی در آموزش عالی ایجاد شده و این اقدام باید گسترش یابد و از این ظرفیت در کمک به منابع مالی و همچنین در توسعه علم و فناوری استفاده کنیم. علاوه بر این، استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان نیز از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخت. همچنین لازم است از ظرفیت‌های متخصصان استان‌ها برای کمک به دانشگاه‌ها و تنوع‌بخشی به منابع مالی بهره جست.
قائم‌مقام وزیر علوم بر لزوم اجرای «مدیریت سبز» در دانشگاه تأکید کرد و افزود: در یک سال گذشته اقدامات مؤثری در زمینه مدیریت سبز در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی انجام شده و باید به طور جدی‌تر در این خصوص ورود پیدا کنیم.
وی درخصوص کادرسازی برای آموزش عالی نیز خاطرنشان کرد: شناسایی افراد مستعد، باانگیزه، پرتوان و خوش‌فکر در دانشگاه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم در پایان چهار سال در هر دانشگاه تعدادی مدیر توانمند که بتواند در حوزه‌های آموزش، پژوهش و مدیریت دانشگاه تحول ایجاد کند، تربیت کنیم.
باقری همچنین بر ضرورت به کارگیری بانوان در سمت‌های اجرایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند، لازم است رؤسای محترم دانشگاه‌ها ترتیبی اتخاذ کنند که در مدیریت‌های کلان از این ظرفیت استفاده شود.
رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی، افزود: با برنامه‌ریزی‌های مؤثر می‌توانیم از ظرفیت فارغ التحصیلان دکترا برای دوره‌های پسادکترا استفاده کنیم زیرا حضور فارغ‌التحصیلان در دوره پسا دکترا در جهت حل پروژه‌های بزرگ می‌تواند مؤثر باشد.
بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی همچنین بر توسعه ارتباطات در سطح استان‌ها و استفاده از تجارب سایر دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: رؤسای دانشگاه‌ها باید با کلیه مسئولان استان‌های خود در ارتباط باشند و از همکاری آنها بهره‌مند شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار