لیسانسه‌ها به سختی شغل پیدا می‌کنند/ حتی دانشجویان رشته‌های علوم انسانی باید دوره‌های مهارتی ببیند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

لیسانسه‌ها به سختی شغل پیدا می‌کنند/ حتی دانشجویان رشته‌های علوم انسانی باید دوره‌های مهارتی ببیند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه رقم بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیش از 17درصد است، گفت: عموم لیسانسه‌ها به سختی شغل پیدا می‌کنند.

محمدمهدی زاهدی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را بیش از 17درصد عنوان کرد و گفت: در احکام برنامه ششم توسعه آموزش دوره‌های مهارت‌آموزی در آموزش و پرورش و آموزش عالی پیش‌بینی شده است، این آموزش برای تمام رشته‌های تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها است و صرفا شامل رشته‌های فنی و حرفه‌ای نمی‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است 50 درصد دانش‌آموزان تا پایان برنامه به سمت رشته‌های مهارتی بروند و این رقم در آموزش عالی حدود 30 درصد است.

وی با بیان اینکه رفتن به سمت آموزش مهارتی باید بیش از آنچه باشد که در برنامه ششم قانون شده است، ادامه داد: حتی دانشجویان رشته‌های علوم انسانی همچون حقوق، ادبیات و جغرافیا نیز باید دوره‌های مهارتی ببیند.

زاهدی همچنین با اعتقاد به اینکه تنها از طریق آموزش مهارت می‌توان برای حجم انبوه فارغ‌التحصیلان بیکار ایجاد اشتغال کرد، اظهارکرد: لیسانسه‌ها ۴۰ درصد کل فارغ‌التحصیلان را تشکیل می‌دهند بنابراین باید تمرکز و توجه کافی به بخش کارشناسی شود.

وی بیان کرد: عموم فارغ‌التحصیلان این مقطع تحصیلی به سختی شغل پیدا می‌کنند البته آمادگی بالاتری هم نسبت دانشجویان کارشناسی ارشد برای پذیرش مهارت دارند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین با اعتقاد به اینکه دانشگاه‎های امروز انتقال‌دهنده دانش نیستند، بیان کرد: دانشگاه‌ها علم را انتقال می‌دهند اما مهارت را نه، در صورتی که دانشگاه باید مجموعه‌ای از فرآیندها را برنامه‌ریزی کند که منجر به انتقال علم و مهارت شود لذا به نظر می‌رسد برای نجات جوانان از بیکاری باید با سرعت بیشتری آن‌ها را به سمت مهارت آموزش حرکت داد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار