ماجرای اعلام تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها؛ اصرار داوطلبان و انکار مسؤولان به نفع کنکوری‌ها تمام شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ثبت‌نام برای تکمیل ظرفیت زیرنظام‌های آموزش عالی در حالی اعلام شد که پیش از این مسؤولان آموزش عالی با وجود اصرار داوطلبان برای اعلام تکمیل ظرفیت به عدم اعلام تأکید داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مخاطبان سامانه فارس من در ارتباط با این سامانه خواستار پیگیری موضوع عدم تکمیل ظرفیت آزمون سراسری شدند.

 در این رابطه یکی از داوطلبان اعلام کرد: با توجه به صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها مسؤولان نباید جوانان را پشت درب‌های دانشگاه‌ها نگه دارند بلکه باید با اعلام مرحله تکمیل ظرفیت راه را برای ورود جوانان به دانشگاه‌ها باز کنند.

یکی دیگر از داوطلبان کنکور نیز گفت: سازمان سنجش به دلیل ظرفیت کم در رشته‌های پرمتقاضی مانند پزشکی در هیچ رشته‌ای تکمیل ظرفیت اعلام نمی‌کند در حالیکه به طور مثال در کد رشته‌های بین الملل یا مازاد این رشته‌ها برخی ظرفیت‌ها تکمیل نمی‌شود و چون برخلاف رشته‌های دوره روزانه، اگر کسی در کد رشته های پردیس یا مازاد قبول شود و ثبت نام نکند هیچ مشکلی برای سال بعد برایش پیش نمی‌آید، برخی داوطلبان به همین دلیل این کد رشته ها را در انتخاب های آخر خود قرار می‌دهند بنابراین بهتر است برای این کدرشته‌ها تکمیل ظرفیت اعلام شود.

خبرگزاری فارس این موضوع را پیگیری کرد و ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ عدم اعلام تکمیل ظرفیت کنکور سراسری را مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها عنوان کرد که به سازمان سنجش مرتبط نمی‌شود.

خدایی دلیل عدم اعلام تکمیل ظرفیت از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو را هم این مسأله برشمرد که دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها درخواست تکمیل ظرفیت نکردند و فقط زیر نظام‌های دیگر آموزش عالی آن هم در رشته‌هایی درخواست تکمیل ظرفیت دادند که سبب به هم ریختگی و جابه جایی بار تحصیلی می‌شود بنابراین شورای سنجش تصمیم به عدم اعلام تکمیل ظرفیت گرفته است.

 

* صدور مجوز تکمیل ظرفیت برای زیرنظام‌های مختلف

اما در چند روز گذشته دانشگاه‌های مختلف از اعلام تکمیل ظرفیت در کدرشته‌های مقاطع مختلف‌شان خبر دادند.

دانشگاه جامع علمی کاربردی در اطلاعیه‌ای از موافقت شورای سنجش و پذیرش با پذیرش دانشجو در این دانشگاه در مرحله تکمیل ظرفیت خبر داد.

با گذشت ساعاتی از اطلاعیه دانشگاه علمی‌کاربردی، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد نیز گفت: با موافقت شورای سنجش و پذیرش دانشجو مقرر شد، دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تکمیل ظرفیت داشته باشد.

بهروز طهماسب اعلام کرد: پیرو برگزاری جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در روز چهارشنبه اول آبان مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشابه سایر زیر نظام‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای پذیرش دانشجو به منظور تکمیل ظرفیت خود در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام کند.

به گزارش فارس، از اطلاعیه دانشگاه آزاد اینگونه برمی‌آمد که تمام زیر‌نظام های وزارت علوم می‌توانند تکمیل ظرفیت داشته باشند.

برای پیگیری این موضوع با کارشناسان و مسؤولان آموزش عالی گفت‌وگو کردیم.

 

* اعلام تکمیل ظرفیت با رعایت آمایش سرزمین طبیعی است

میرحمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل ظرفیت مسأله جدیدی نیست و با توجه به اینکه به هر دلیلی ممکن است فردی در دانشگاهی قبول شود اما ثبت‌نام نکند اعلام تکمیل ظرفیت طبیعی هم هست، مسؤولان دانشگاه هم باید حقوق جاری دانشگاه‌ها پرداخت کنند بنابراین منطقی این است تا زمانی که هر دانشگاه مجوز دارد و ظرفیت و داوطلب در آن دانشگاه وجود دارد باید با رعایت آمایش سرزمین و مصلحت آموزش عالی تکمیل ظرفیت اعلام شود، البته بهتر است پیش از پذیرش دانشجو به مسأله اشتغال آن‌ها هم فکر شود.

* گلایه مؤسسات غیرانتفاعی از نحوه اعلام تکمیل ظرفیت

همچنین علی آهون‌منش رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی در این باره گفت: مجوز برای زیرنظام‌های مختلف صادر شده اما هنوز برای ما ابلاغ نشده و پذیرش دانشگاه‌های غیرانتفاعی را از بهمن ماه در نظر گرفته‌اند، البته من به وزارت علوم نامه‌ای ارسال کردم و دلیل این امر را پرسیده‌ام زیرا این کار سبب می‌شود افرادی که خدمت مقدس سربازی را در پیش دارند مجبور شوند در یکی از زیرنظام‌های دیگر ثبت‌نام کنند و عملا شانس مؤسسات غیرانتفاعی برای پذیرش این داوطلبان از بین می‌رود.

وی افزود: البته این مهلت پذیرش، تکمیل ظرفیت محسوب نمی‌شود بلکه به نوعی تمدید ظرفیت است به این معنا که ظرفیت مجوزدار ما هنوز تکمیل نشده و می‌توانیم مابقی ظرفیتی که مجوز آن را داریم پذیرش کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار