مجرمان اینترنتی هم‌ می‌آیند

دسته ها: اخبار

یکی از روش های کلاهبرداری در اینترنت همزمان با ایام نوروز، حراج های اینترنتی است. در این روش کلاهبرداران سایبری با راه اندازی سایت های حراجی اقدام به فروش لوازم مختلف می کنند و به بهانه فروش نوروزی میلیون ها تومان کلاهبرداری می کنند. متهمان با تبلیغات گسترده برخی لوازم را ارائه کرده و پول آن را دریافت می کنند، اما افراد یا کالایی را دریافت نمی کنند یا جنسی تقلبی برایشان ارسال می شود. اگر افراد قبل از خرید دقت کنند براحتی متوجه می شوند شماره ها غیرقابل ردیابی و در بعضی موارد جعلی است.

کافی است بدانید تاکنون هیچ فروشگاه اینترنتی در شبکه های اجتماعی از مرکز توسعه تجارت مجوز نگرفته است.

بسیاری از شهروندان هنگام سفرهای نوروزی از اینترنت هتل ها یا اماکن عمومی استفاده می کنند. بهتر است افراد از رمزگذاری تمام اطلاعاتشان مطمئن شوند تا اطلاعاتشان در اختیار دیگران قرار نگیرد. برای جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات بهتر است از پروتکل HTTPS برای ارسال اطلاعات مهم استفاده کنید. همچنین وقتی از سیستم دیگران برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده می کنید، حتما از حساب کاربری خود خارج شده و حافظه صفحات مرورگر را پاک کنید.

باید بدانید تلفن همراه صندوقچه مناسبی برای ذخیره اطلاعات نیست. در بسیاری از پرونده ها، افراد رمز کارت های بانکی، عکس های شخصی و خانوادگی قرار می دهند که پس از سرقت تلفن همراه موجب افشای آنها و سوءاستفاده از آن می شود. مراقب باشید لوازم الکترونیکی و حافظه های جانبی را در هتل ها و مهمانسرا ها جا نگذارید.

یکی از مواردی که در چند سال اخیر پرونده هایی در رابطه با آن در پلیس فتا تشکیل شده، کلاهبرداری اینترنتی تورهای نوروزی است. کلاهبرداران اینترنتی براحتی با یک تبلیغ چند هزار تومانی در چندین سایت اینترنتی همزمان با روزهای آخر سال و هفته نخست سال مدعی برگزاری تورهای خارج از کشور می شوند. این شرکت های نامرئی با قیمت های پایین تر نسبت به تورهای مجاز، میلیون ها تومان کلاهبرداری کرده و صدها مسافر نوروزی را گرفتار می کنند.

سال گذشته و امسال پرونده های جدیدی علیه فیشرها تشکیل شد که آنها اقدام به راه اندازی صفحات جعلی پرداخت برای خرید بلیت قطار و پروازهای داخلی می کنند؛ موضوعی که فقط با توجه به دو مشخصه HTTPS و قفل امنیتی در کنار آن می تواند از سرقت اطلاعات کارت بانکی جلوگیری کند.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

اخبار