مدافع اعمال سهمیه بومی گزینی در کنکور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی گفت: مدافع اعمال سهمیه بومی گزینی هستیم، زیرا افراد ساکن در مناطق محروم باید از سهمیه‌ برخوردار شوند.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اعمال سهمیه بومی گزینی در کنکور اظهار کرد: از زمانی که ساماندهی سهمیه‌ها در کنکور مطرح شد، اعلام کردیم که مهمترین مسئله ما بحث سنجش و پذیرش است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی توضیح داد: اگر بحث سنجش و پذیرش در کنکور برطرف شود، ۹۰ درصد مشکلات حل می‌شود  و بعد از آن باید به بحث سهمیه‌ها وارد شویم.

او درباره سهمیه بومی گزینی گفت: در حقیقت، مدافع اعمال سهمیه بومی گزینی هستیم، زیرا استان‌های محروم و افراد ساکن در این مناطق چه محروم و غیر محروم باید از سهمیه‌ای برخوردار شوند.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: منتظر مشخص شدن وضعیت سیاست‌های سنجش و پذیرش هستیم باید ابتدا به صورت شفاف مشخص شود که چه سیاست‌هایی برای ساماندهی کنکور در حال تنظیم است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر بیان کرد: یکی از کارگروه‌های شورای عالی در حال کار بر روی موضوع سهمیه‌هاست و بعد از تصمیم گیری و اعلام نظر آن‌ها موضوع را در بومی گزینی جلو خواهیم برد.

صلاح نیست اقدامات شورای عالی برای ساماندهی سهمیه‌ها را اعلام کنیم

کبگانیان درباره جزئیات تصمیمات شورای عالی برای ساماندهی سهمیه‌ها توضیح داد: فعلا صلاح نیست تصمیمات و اقدامات شورای عالی برای ساماندهی سهمیه‌ها را اعلام کنیم و اول باید بحث سنجش و پذیرش مشخص شود.

گفتنی است، دانشگاه‌های سراسری ملزم هستند ۸۰ درصد از ظرفیت پذیرش رشته‌های خود را به داوطلبان بومی اختصاص دهند و مابقی آن را که حدود ۲۰ درصد است به داوطلبان غیر بومی اختصاص دهند. با توجه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر گزینش بومی به صورت استانی، ناحیه ای، قطبی و گزینش به صورت کشوری (بدون بومی گزینی) با اهداف مشخصی صورت می‌گیرد که این اهداف عبارتند از کاهش مشکلات احتمالی نظیر کمبود خوابگاه، مشکلات مالی و اقتصادی، افت تحصیلی ناشی از دوری خانواده، امکان قبولی بیشتر داوطلبان در رشته‌های بومی هر ناحیه با توجه به امتیازات در نظر گرفته شده و کاستن از مهاجرت‌های درون کشوری است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار