مذاکره با فعالان بخش خصوصی برای استخدام مددجویان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مذاکره با فعالان بخش خصوصی برای استخدام مددجویان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به تخصیص ١۴٠٠ میلیارد تومان برای تسهیلات اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد در لایحه بودجه ٩٨ گفت: با افزایش سقف وام مددجویان از ٢٠ میلیون به ۵٠ میلیون تومان، برای پرداخت ٧ هزار وام به ٣۵٠٠ میلیارد تومان نیاز داریم که این رقم در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ایسنا، حجت الله عبدالملکی در نشست کمیته امداد با اشاره به اینکه محرومیت زدایی مهمترین محور ایجاد کسب درآمد برای مددجویان است افزود: البته برای نیازمندان حاد به کمک‌های نقدی و کمک معیشتی نیاز داریم اما مهمترین برنامه کمیته امداد برای رفع محرومیت توجه به اشتغال مددجویان است.

وی با بیان اینکه از بدو تأسیس کمیته امداد تا پایان سال ۹۶، ١ میلیون و ۵٠٠ هزار طرح اقتصادی از سوی کمیته امداد اجرایی شده است اظهار کرد: به همین تعداد فرصت شغلی در کمیته امداد ایجاد شده است و ۷۰۰ هزار نفر به خودکفایی رسیده‌اند.

عبدالملکی با بیان اینکه این عدد سرمایه‌گذاری شده برای خودکفایی ۷۰۰ هزار نفر حدود ۷ هزار میلیارد تومان بوده است تصریح کرد: با خودکفایی این ۷۰۰ هزار خانواده سالانه 2500 میلیارد تومان در هزینه‌های کمیته امداد نیز صرفه جویی شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه در همین مدت زمان ۳۰۰ هزار فقره آموزش مهارت آموزی در کمیته امداد انجام شده است تصریح کرد: نه ماهه نخست امسال از سه محل صندوق قرض الحسنه بانکی به مبلغ ٩۵۵ میلیارد، صندوق امداد ولایت ٢۵۵ میلیارد و صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال پایدار روستایی ١٠٠ میلیارد تسهیلات پرداخت شده است.

به گفته وی در مجموع 1313 میلیارد تسهیلات از این سه منبع پرداخت شده که ٧۴ هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه بعدی کمیته امداد کاریابی و مذاکره با فعالان بخش خصوصی، صاحبان شرکت‌ها و… برای استخدام مددجویان است گفت: در ۹ ماه نخست امسال ۸ هزار فرصت شغلی برای مددجویان از این طریق ایجاد شده است. همچنین در ۹ ماه نخست امسال ۱۲۹ هزار نفر آموزش های مقدماتی مهارتی و پایدارسازی و توسعه کسب و کار را دیده‌اند.

مدیرکل اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: ۷۷ درصد برنامه اشتغال کمیته امداد در ۹ ماه نخست امسال اجرایی شده است.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال برای محرومان کار دشواری است، اظهار کرد: اولین برنامه کلان کمیته امداد تاسیس کانونهای خیرین و کارآفرینان بوده است. این طرح به معنای آن است که کسانی که صاحب کسب و کار هستند مثل مدیران بازنشسته، سیستم های دولتی و دستگاه‌های اجرایی و متخصصین با حرفه‌های مختلف از طریق آموزش، تامین فضای کسب و کار، کمک بلاعوض و… برای مددجویان اشتغال ایجاد کنند.

وی با اشاره به گروه جهادگران کارآفرین نیز گفت: ١١٠ هزار هسته جهادی در کشور وجود دارد که عمدتاً جوانان با روحیه معنوی و به دنبال رفع محرومیت در کشور هستند. سه دوره از این طرح در استان البرز، خراسان جنوبی و مازندران اجرا شده است.

مدیرکل اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه در بر نامه کلان دیگر کمیته امداد ظرفیت کارآفرینان حرفه‌ای کشور با هدف سودآوری و توسعه کسب و کارشان به برنامه کمیته امداد اضافه می‌شوند اظهار کرد: در این طرح منظور استخدام مددجویان نیست و بسیار فراتر از آن است. یعنی این کارآفرینان برای مددجویان کسب و کار ایجاد می‌کنند، دوره های آموزشی و مشاوره ترتیب می‌دهند و در تامین مواد اولیه و فروش محصولات به آنها کمک می کنند.

به گفته وی در سایت کمیته امداد فضایی برای جذب و همراهی کارآفرینان نیز در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل بیکاری در کشور تنها با همکاری «کارآفرینان» برطرف می‌شود، گفت: اشتباه راهبردی تا کنون این بوده که با سیستم کارمند محور دنبال حل مشکل بیکاری در کشور بودیم. در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم ۴٠٠ هزار کارآفرین حرفه ای در کشور که توانمندی دارند وجود دارد. در مجموع تعداد کل بیکاران کشور حدود ۴ میلیون نفر است، اگر هر کدام از این کارآفرینان برای ۱۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کند کل بیکاری در کشور از بین می رود. بنابراین و بهتر است که کل سیستم و نظام از این چهار صد نفر کارآفرین حمایت کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد اشتغال پنهان برخی مددجویان برای جلوگیری از قطع یارانه شان نیز گفت: سال گذشته طرح پایش مددجویان اجرا شد تا مددجویانی که شاغل شده بودند و یا نیاز نداشتند، از چرخه حمایت‌های معیشتی کمیته امداد خارج شوند.

عبدالملکی افزود: همه خانواده‌ها و کسانی که مددجوی کمیته امداد و بیکار هستند، شناسایی شده و باید ظرف پنج سال در برنامه اشتغال کمیته امداد مشارکت کنند. اگر این افراد نتوانند طی این مدت شاغل شوند و امکان اشتغالشان فراهم شود، همچنان تحت پوشش ما هستند. اما در صورت امکان اشتغال اگر نپذیرند که وارد اشتغال شوند، طبق قانون از چرخه حمایتی کمیته بیرون می‌روند.

به گفته وی، آموزش مقدماتی کسب و کار بخش فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد، اگر چه ممکن است عده‌ای ترجیح دهند و به دنبال تنبلی وارد چرخه کار نشوند، اما در این آموزش ها به ارزش کار و فعالیت اقتصادی نیز پرداخته می‌شود.

وی افزود: در حوزه مسکن هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است تا کسانی که وارد طرح کسب و کار می شوند در اولویت دریافت مسکن هم قرار بگیرند.

عبدالملکی در مورد برخی از نگرانی ها در مورد تلاطم فضای کسب و کار نیز توضیح داد: این اطمینان خاطر وجود دارد تا در صورتی که این افراد در کسب و کار شکست بخورند، بار دیگر وارد چرخه حمایتی کمیته امداد شوند.

مدیرکل اشتغال و خودکفایی کمیته امداد بر لزوم پرداخت وام اشتغال پایدار روستایی نیز تاکید کرد و گفت: بانک مرکزی باید ارز مربوط به قانون اشتغال پایدار روستایی را تسعیر و ریال مربوط به آن را به ۴ بانک عامل واریز کند. در صورت پرداخت این مبلغ تا پایان سال هزار میلیارد تومان امکان پرداخت تسهیلات به مددجویان وجود دارد.

عبدالملکی با بیان اینکه یک پنجم کل اشتغال کشور مربوط به کمیته امداد است اظهار کرد: میزان اشتغال‌زایی کمیته امداد در دل آمارهای اشتغال زایی دولت وجود دارد. با این وجود به لحاظ کمی معتقدیم یک‌چهارم اشتغال کیفی کشور مربوط به کمیته امداد است، چرا که برخی از افرادی که تسهیلات دریافت می کنند در نهایت این تسهیلات را وارد فضای کسب و کار نمی کند این در حالیست که کمیته امداد حتی بعد از پرداخت تسهیلات ۳ تا ۵ سال، به روی فرایند اشتغال این افراد نظارت می‌کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار