مراکز علمی کاربردی به بخش خصوص واگذار می‌شوند/ توقف جذب دانشجو برای ورودی ترم بهمن

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مراکز علمی کاربردی به بخش خصوص واگذار می‌شوند/ توقف جذب دانشجو برای ورودی ترم بهمن

امید گفت: بر اساس مصوبه جدید جذب دانشجو برای ورودی ترم بهمن ماه در مراکز دولتی دانشگاه علمی کاربردی متوقف شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربردی در نشست خبری آموزش های مهارتی که در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: تمام دانشجویان، اعضای هیئت علمی و فرهیختگان عرصه آموزش عالی مهارتی کشور مقالات خود را به دبیرخانه این همایش ارائه کردند.

وی ادامه داد: مقالات منتخب این رویداد علمی در اولویت انتشار در فصل نامه پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی قرار می گیرند و در صدد هستیم مجوز IESC را از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری پایگاه اسنادی علوم جهان اسلام دریافت کنیم.

رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربردی تصریح کرد: بحث آموزش های مهارتی خوشبختانه در کشور همه گیر شده و نکات مثبتی در آموزش عالی تاکنون در این زمینه اتفاق افتاده است.

امید تصریح کرد: خوشبختانه آموزش مهارتی در کشور به 40 درصد رسیده و طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به بالاتر هم خواهد رسید.

وی افزود: اگر 50 درصد دانش آموختگان ما به سمت دانش های مهارتی بروند، ورودی های آموزش مهارتی در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.
دانش آموختگان باید به سمت آموزش های مهارتی بروند

رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربردی گفت: در تعریف برنامه ششم توسعه، دانش آموختگان باید به سمت آموزش های مهارتی بروند، یکی از دلایل این امر این است که ورودی های آموزش مهارتی در کشور کم بوده است و امروز با اتفاقات خوب امیدواریم در سال 98 جمعیت زیادی از دانش آموختگان دبیرستان به سمت آموزش های مهارتی بروند.

امید گفت: ما طی 2 سال روی پروژه آموزش های مهارتی در کشور کار کرده ایم و امیدواریم این آموزش های مهارتی در کشور جایگاه خودش را به دست بیاورد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از تفاهم نامه ای با ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد و گفت: همچنین تفاهم نامه ای با آموزش های مهارتی ستاد کل نیروهای مسلح داریم که ان شاا… کارکنان وظیفه نیروهای مسلح قرار است تحت پوشش آموزش های مهارتی پودمانی قرار بگیرند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه گفتمان آموزش های مهارتی در کشور وجود دارد و همه دانش آموختگان به این سمت در حال پیشروی هستند و امیدواریم در آینده ای نزدیک ظرفیت های خوبی از دانش آموختگان مهارتی در کشور داشته باشیم.

امید افزود: در سال تحصیلی 96_97 بالغ بر 550 هزار ظرفیت در بحث آموزش های مهارتی داشتیم که متاسفانه کمتر از 250 هزار نفر متقاضی در این رشته ثبت نام کردند، یعنی بیش از 350 هزار نفر ظرفیت خالی داریم.

امید گفت: این همایش از این جهت مهم است که در مقطع زمانی برگزار می شود که آموزش های مهارتی یک گفتمان غالب در کشور محسوب می شود و خوشبختانه دولت هم به این جمع بندی رسیده است که باید آموزش های مهارتی در کشور توسعه یابد و امیدواریم رشته های نظری هم به سمت آموزش های مهارتی پیش روند که از این طریق می توانیم در آموزش های مهارتی موفق باشیم.

رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربردی گفت: در کشور های توسعه یافته نظیر آلمان، 85 درصد آموزش ها به صورت مهارتی و بقیه نظری است و ما نیاز به تلاش های همگانی داریم تا به این عددها در کشور برسیم.

وی یادآور شد: آموزش های مهارتی می تواند اشتغال زایی و اشتغال پذیری بیشتری در کشور ایجاد کند و ما باید دانشجویان خود را به این سمت سوق دهیم تا از نرخ بیکاری در کشور جلوگیری کنیم.
مراکز علمی کاربردی تعطیل نمی شوند

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در خصوص مصوبه پژوهشی وابسته به وزارت علوم گفت: بر اساس بند یک این مصوبه دستگاه‌های اجرایی نمی توانند دانشجو پذیرش کنند، در بند 2 مصوبه نیز ابلاغ شده است مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی باید تا پایان سال آینده به بخش غیر دولتی واگذار شود.

امید تصریح کرد: ما به دستگاه‌های اجرایی برای واگذاری مراکز علمی کاربردی به بخش خصوصی کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این مراکز به هیچ عنوان تعطیل نمی‌شوند، فقط به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی افزود: برای واگذاری این واحد‌ها نیاز به تدوین اساسنامه‌ای داریم که البته داشتن زیرساخت‌های لازم، غیر دولتی بودن از جمله مهم‌ترین این شرایط خواهد بود.

امید افزود: بر اساس مصوبه جدید جذب دانشجو برای ورودی ترم بهمن ماه از طریق سازمان سنجش در مراکز دولتی دانشگاه علمی کاربردی متوقف شده است.

وی درباره شفاف سازی در خصوص شهریه دانشجویان این دانشگاه گفت: در حال حاضر 15درصد شهریه دانشجویان به حساب مرکز دانشگاه علمی کاربردی واریز شده که این مبلغ شهریه مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود؛ باید در خصوص 85 درصد باقی مانده شهریه که دانشجویان به حساب این واحد واریز می کنند، شفاف‌سازی انجام شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار