مصوبات جدید پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد ۹۸ اعلام شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

هم زمان با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸ دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، مصوبات جدید گزینش دانشجو در این مقطع از سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اعلام شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸ دانشگاه ها از صبح امروز سه شنبه ۱۸ تیرماه در سامانه سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.
گزینش دانشجو در هر یک از رشته های امتحانی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته از بین داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته هستند با توجه به نمره کل اکتسابی و اولویت کد رشته های انتخابیT همچنین نتیجه بررسی صلاحیت های عمومی مطابق ضوابط مربوط انجام می شود.

نمره گزینش
گزینش نهایی در تمام رشته های تحصیلی بر اساس ۸۰ درصد نمره آزمون کتبی (حاصل از تراز نمرات دروس) در هر گرایش با توجه به ضریب مربوط و ۲۰ درصد معدل تراز شده انجام می شود.

مصوبه جدید برای ارشدها
طبق مصوبه جلسه ۹ شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در ششم بهمن ماه ۹۷، در آزمون کارشناسی ارشد ۹۸ حد نصاب نمره علمی (نمره حاصل از میانگین وزنی نمرات خام تراز شده با توجه به ضرایب مربوطه) در هر رشته گرایش و در تمام دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی دولتی، غیردولتی، همچنین دانشگاه آزاد اسلامی بزرگتر از صفر است.
بنابراین با استناد به این مصوبه، داوطلبان در کد ضریب هایی مجاز به انتخاب رشته شده اند که نمره علمی کدضریب مربوطه بزرگتر از صفر باشد.

شرایط بورسیه های ارشد
در هر یک از کد رشته محل های انتخابی، بر اساس ظرفیت پذیرش دانشجوی بورسیه ارگان های مختلف و موسسه های آموزش عالی دارای شرایط خاص با توجه به نمرات امتحانی در هر یک از کد رشته های انتخابی (حداکثر ۲ کد رشته محل)، فهرست اسامی معرفی شدگان در این کد رشته ها تا چند برابر ظرفیت به منظور شرکت در مصاحبه، معاینه و سایر مراحل گزینش استخراخ و اواخر تیرماه امسال در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به هیچیک از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بورس تحصیلی اعطا نمی کند.

دومین مصوبه جدید شورای سنجش
با توجه به مصوبه یازدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در تاریخ ۲۴ فروردین ماه ۹۸، شرکت در آزمون عملی و تشریحی در کد رشته های امتحانی ۱۳۵۰، ۱۳۵۱، ۱۳۵۲، ۱۳۵۳، ۱۳۵۴، ۱۳۵۵، ۱۳۵۶، ۱۳۵۷، ۱۳۵۸، ۱۳۶۰، ۱۳۶۲ و ۱۳۶۴ منحصراً برای داوطلبانی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در دوره روزانه و نوبت دوم شبانه مجاز باشند و تمایل به انتخاب رشته محل های دوره های روزانه و نوبت دوم در فرم انتخاب رشته خود داشته باشند، ضرورت دارد.
به عبارت دیگر برای داوطلبانی که در دوره روزانه و نوبت دوم مجاز نشوند یا در فرم انتخاب رشته خود رشته محل های دوره های غیر روزانه و شبانه (غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، پیام نور) را درج کنند یا برای انتخاب رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند، آزمون عملی برگزار نمی شود.
ملاک پذیرش در رشته محل های دوره های غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و پیام نور نمره کل نهایی بدون احتساب آزمون های عملی و تشریحی حسب مورد در هر یک از کد ضریب ها است.

در کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸ دانشگاه ها تعداد ۴۵۶ هزار و ۸۶۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. ظرفیت پذیرش آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ در دانشگاه‌ها ۱۶۰ هزار و ۸۱۷ نفر است و ۲۴ هزار و ۹۷ نفر مجاز به انتخاب در دو رشته شدند.
فرایند انتخاب رشته در روزهای ۱۹ تا ۲۳ تیرماه صورت می گیرد.

در آزمون کارشناسی ارشد ۹۸ که روزهای ۲۳ و ۲۴ خردادماه امسال برگزار شد، ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب شرکت کردند. از امسال، پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد با مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش دانشجو، کیفی تر می شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار