مقایسه بیکاری جوانان در۱۰فصل اخیر/نرخ بیکاری فصلی شهرها و روستاها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بررسی نرخ بیکاری به تفکیک هر فصل، در بازه زمانی بهار ۹۶ تا کنون از بهبود نسبی در گروه جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله حکایت دارد؛ البته این مقایسه صرفاً از حیث«طی روند کاهشی»اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، به استناد گزارش مرکز آمار ایران، بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله «در کل کشور» طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ غالباً در دامنه ۲۷ تا ۲۹ درصد در نوسان بوده؛ اما این نرخ در سال جاری، با بهبود نسبی مواجه شده؛ به طوری که نرخ بیکاری جوانان در این گروه سنی، در نخستین فصل امسال به ۲۶.۵ درصد و در تابستان نیز به ۲۶.۱ درصد رسید.

در سال ۹۶ نرخ بیکاری جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله، از ۲۸.۸ درصد در بهار آغاز شد و در زمستان، به ۲۹.۲ درصد رسید؛ ضمن اینکه در سال ۹۷ نیز، نرخ بیکاری این گروه از جوانان با ۲۸.۳ درصد شروع شده و در زمستان ۲۸.۱ درصد بوده است.

مقایسه بیکاری فصلی نشان می‌دهد، بیکاری جوانان در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته، حدود ۲ درصد و در تابستان نیز ۱.۱ درصد کاهش داشته است، در حالی که مقایسه آمار بیکاری فصلی در بهار و تابستان سال ۹۷ نسبت به سال ماقبل آن یعنی ۹۶، تغییر محسوسی را روایت نمی‌کند.

بنابراین روند کاهشی نرخ بیکاری در بهار و تابستان امسال نسبت به دو سال گذشته، سرعت بیشتری به خود گرفته که به استناد این آمار، پیش بینی می‌شود این روند کاهشی نرخ بیکاری، در فصل‌های پاییز و زمستان هم نسبت به دو سال گذشته ادامه داشته باشد.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در «کل کشور»

علاوه بر این، نرخ بیکاری فصلی جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله «در مناطق شهری» طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ در دامنه ۳۱ و ۳۲ درصد بوده است. بررسی نرخ بیکاری جوانان به تفکیک هر فصل (بیکاری فصلی) حاکی از آن است که آخرین نرخ بیکاری کمتر از ۳۰ درصد، به پاییز ۹۴ برمی‌گردد که در آن مقطع، نرخ بیکاری ۲۷.۸ درصد بود و پس از آن نرخ بیکاری فصلی جوانان همواره بالای ۳۰ درصد بوده و حتی به ۳۴ درصد هم رسیده است.

اما نرخ بیکاری فصلی جوانان در بهار امسال پس از ۱۴ فصل، به کمتر از ۳۰ درصد رسید و در بهار امسال نرخ ۲۹.۵ درصد را ثبت کرد. نرخ بیکاری جوانان در حالی در بهار امسال به ۲۹.۵ درصد رسید که این نرخ در بهار سال گذشته ۳۲.۷ درصد بود و کاهش ۳.۲ درصد را نشان می‌دهد. همچنین این نرخ در تابستان امسال، هر چند به ۳۰ درصد رسیده اما نسبت به تابستان سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش داشته است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در «مناطق شهری»

در عین حال مقایسه نرخ بیکاری جوانان در مناطق روستایی نشان می‌دهد، این نرخ در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با بهبود نسبی مواجه بوده است. البته نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته در روستاها ۱.۲ درصد درصد رشد و در تابستان امسال، نسبت به تابستان سال گذشته ۰.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اما برآیند کلی نرخ بیکاری جوانان در مناطق روستایی حاکی از آن است که طی سال‌های ۹۵ دامنه این نرخ بین ۲۰ تا ۲۴ درصد اما اکنون در دامنه ۱۶ و ۱۷ درصد متغیر است که روند کاهشی را نشان می‌دهد.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در «مناطق روستایی»

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار