مهلت ارائه مدارک برای دریافت جوایز تحصیلی اعلام شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مهلت ارائه مدارک برای دریافت جوایز تحصیلی اعلام شد

متقاضیان صاحب استعداد تحصیلی برای دریافت جایزه های تحصیلی تا ۱۵ مرداد فرصت دارند مدارک خود را ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دانشجویان هر یک از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که واجد شرایط در «شیوه‌نامه اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷» هستند، می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.

فرصت نهایی برای تکمیل پرونده و ارائه درخواست، ۱۵ مرداد ماه ۹۷ است.

دانشجویان متقاضی باید اطلاعات خود را به همراه تصاویر مدارک ثبت شده، در سامانه اطلاعاتی بنیاد به نشانی sina.bmn.ir بارگذاری یا به‌روزرسانی کنند و پس از آن، حداکثر تا تاریخ ۱۵ مرداد ۹۷ گزینه «درخواست بررسی پرونده برای جایزه‌های تحصیلی» را در بخش «ثبت درخواست‌ها» سامانه انتخاب کنند. این مهلت به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

دانشجویان برای بهره مندی از جایزه ها باید مشغول به تحصیل در سنوات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باشند.

در سال اول مقطع کارشناسی، صرفاً افراد بندهای الف تا هـ مشمول جایزه های تحصیلی می شوند:

الف. دارندگان مدال طلا یا نقره کشوری در المپیادهای ملی دانش آموزی؛ ب. دارندگان رتبه یک تا ۱۰۰ کشوری در آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها در گروه ریاضی و فنی؛ ج. دارندگان رتبه یک تا ۱۰۰ کشوری در آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها در گروه علوم تجربی؛ د. دارندگان رتبه یک تا ۸۰ کشوری در آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها در گروه علوم انسانی؛ هـ. دارندگان رتبه یک تا ۴۰ کشوری در آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها در گروه هنر.

انتخاب دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و سال های دوم تا چهارم مقطع کارشناسی ، بر اساس امتیاز کسب شده از جداول مربوطه صورت می پذیرد.

تبصره. برگزیدگان جایزه شهید احدی بنیاد ملی، در سال اول تحصیل در مقطع دکتری، بدون محاسبه امتیاز، مشمول جایزه های تحصیلی می شوند.

امتیاز حاصل از میانگین کل حین تحصیل یا دانش آموختگی، پس از اعمال ضرایب همسان سازی رشته مؤسسه های کشور که از سوی بنیاد ملی تعیین می شود، محاسبه می شود.

جایزه های دانشجویان مقطع کارشناسی، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دانشجویان مقطع دکتری بر اساس جداول منتشر شده به مشمولان اعطا می شود.

اعتبار «توانمندی آموزشی» برای شرکت دانشجو در دوره ها و کارگاه های آموزشی و با هدف ارتقای توانایی های وی در موضوع های تخصصی مرتبط با تحصیل اعطا می شود. اعطای این اعتبار، منوط به ارائه گواهی شرکت درکارگاه ها و دوره های آموزشی مربوط است و بر اساس میزان هزینه کرد مبتنی بر مدارک مثبته مالی پرداخت می شود.

اعتبار «توانمندی کارآفرینی» برای شرکت دانشجو در دوره های آموزشی راه اندازی کسب و کار، تجاری سازی، حقوق مالکیت فکری و مشابه آن و با هدف ارتقای توانایی های وی در زمینه نوآوری و کارآفرینی اعطا می شود. اعطای این اعتبار، منوط به ارائه گواهی شرکت درکارگاه ها یا دوره های آموزشی مربوط است و بر اساس میزان هزینه کرد مبتنی بر مدارک مثبته مالی پرداخت می شود.

اعتبار «ارتباطات علمی» شامل کمک هزینه «اشتراک نشریات علمی داخلی و خارجی»، «عضویت در انجمن های علمی داخلی و خارجی»، «عضویت در پایگاه های اطلاعاتی تخصصی و دسترسی به آنها» و «خریدکتاب های علمی» است و بر اساس میزان هزینه کرد مبتنی بر مدارک مثبته مالی پرداخت می شود.

اعطای اعتبار «اجرای پایان نامه/ رساله» منوط به تصویب طرح پیشنهادی پایان نامه/ رساله دانشجو در مؤسسه متبوع تا پیش از پایان شهریور ماه ۱۳۹۸ است و بر اساس فهرست هزینه های تأییدشده از سوی استاد راهنما، تا زمان دفاع از پایان نامه/ رساله، به دانشجو پرداخت می شود.

اعتبار «آموزش یاری» شامل کارمزد دستیاری آموزشی دانشجو زیر نظر یکی از اعضای هیات علمی مؤسسه متبوع و بر اساس قرارداد آموزش یاری مورد تأیید بنیاد ملی، در هر نیمسال تحصیلی در قبال فعالیت آموزش یاری به میزان هشت ساعت در هفته، به دانشجو پرداخت می شود.

فعالیت های آموزش یاری شامل: برگزاری کلاس های حل تمرین ، کمک در تصحیح برگه های دانشجویان، کمک در سازمان دهی مطالب درسی استاد برای ارائه در محیط الکترونیکی، همراهی
دانشجویان درس در بازدیدهای علمی، فعالیت های میدانی، امور کارگاهی و موارد مشابه است.

اعتبار «پژوهش یاری» شامل کارمزد دستیاری پژوهشی دانشجو زیر نظر یکی از اعضای هیات علمی مؤسسه متبوع و بر اساس قرارداد پژوهش یاری مورد تایید بنیاد ملی، در هر نیمسال تحصیلی در قبال فعالیت پژوهش یاری به میزان هشت ساعت در هفته، به دانشجو پرداخت می شود.

فعالیت های پژوهش یاری شامل: کمک در اجرای طرح های پژوهشی مصوب مؤسسه، کمک در راه اندازی آزمایشگاه های آموزشی/ پژوهشی، کمک در تدوین کتاب های علمی و تخصصی و
کمک در فعالیت های پژوهشی مؤسسه (از قبیل برگزاری کنفرانس های علمی، کارگاه های آموزشی و آماده سازی نشریات علمی مؤسسه) و سایر موارد مشابه است.

فعالیت های مربوط به انجام پایان نامه/ رساله، جزء فعالیت های پژوهش یاری محسوب نمی شود.

اعتبار «فن یاری» شامل کارمزد دستیاری فناوری دانشجو در شرکت زایشی یکی از اعضای هیات علمی مؤسسه متبوع و بر اساس قرارداد فن یاری مورد تایید بنیاد ملی، در هر نیمسال تحصیلی در قبال فعالیت فن یاری به میزان هشت ساعت در هفته، به دانشجو پرداخت می شود.

فعالیت های فن یاری شامل: کمک در تولید دانش فنی، کمک در فعالیت های نوآورانه، کمک در فرایند نیمه صنعتی سازی محصولات و خدمات، کمک در تجاری سازی محصولات و خدمات و سایر موارد مشابه است.

در صورت ادامه فعالیت دانشجو در فصل تابستان و تأیید بنیاد ملی، اعتبار پژوهش یاری/ فن یاری برای سه ماهه تابستان نیز پرداخت می شود. همه فعالیت های آموزش یار/ پژوهش یار/ فن یار باید با تأیید استاد راهنمای دانشجو باشد.

اعتبار «شرکت در مجامع علمی داخلی» به منظور شرکت دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در همایش ها (همراه با ارائه مقاله به صورت سخنرانی یا پوستر ) و کارگاه های علمی درون کشور و با هدف تسهیل ارتباطات پژوهشی دانشجو اعطا می شود که برای هر دانشجو حداکثر دو بار با تأیید استاد راهنما و بر اساس میزان هزینه کرد مبتنی بر مدارک مثبته مالی مبنی بر نام نویسی و حضور در مجمع، پرداخت می شود.

اعتبار «شرکت در مجامع علمی خارجی» به منظور شرکت دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در همایش های علمی خارج از کشور (همراه با ارائه مقاله به صورت سخنرانی یا پوستر) و با هدف تسهیل ارتباطات پژوهشی دانشجو اعطا می شود که یک بار با تأیید استاد راهنما بر اساس میزان هزینه کرد مبتنی بر مدارک مثبته مالی مبنی بر نام نویسی و حضور در مجمع، پرداخت می شود.

اعتبار «اعزام به فرصت مطالعاتی داخلی» به منظور ایجاد ارتباط با نهادهای علمی و فناورانه کشور است که پس از تصویب استفاده از فرصت مطالعاتی در مؤسسه متبوع، پذیرش از نهاد مقصد و تأیید بنیاد استانی ذیربط، حداکثر به مدت ۹ ماه به دانشجویان مقطع دکتری پرداخت می شود.

اعتبار «اعزام به فرصت مطالعاتی خارجی» به منظور ایجاد ارتباط با نهادهای علمی و فناورانه خارج از کشور است که پس از تصویب فرصت مطالعاتی در مؤسسه متبوع، پذیرش از نهاد مقصد و تأیید بنیاد ملی، بر اساس نرخ رسمی مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر به مدت ۶ ماه به دانشجویان مقطع دکتری اعطا می شود.

نهاد مقصد فرصت مطالعاتی خارجی باید یکی از مؤسسه های علمی با رتبه کم تر از ۲۰۰ در رتبه بندی های جهانی باشد. ضمناً فرصت هایی که موضوع آن ها، مرتبط با اولویت های علم و فناوری کشور باشد، در اولویت قرار می گیرند.

اضافه مبلغ مربوط به دانشجویان متاهل مشمول اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی خارجی، به دانشجویانی پرداخت می شود که همسر دانشجو در سفر او را همراهی کند.

دانشجو در طول مقطع دکتری صرفاً یک بار می تواند از اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی خارجی بهره مند شود.

دانشجویان برای خروج از کشور به منظور شرکت در مجامع علمی ، بهره مندی از فرصت مطالعاتی و یا شرکت در کارگاه ها و دوره های علمی خارج ازکشور، در صورت تأیید بنیاد ملی، می توانند از تسهیلات نظام وظیفه برای خروج از کشور بدون سپردن وثیقه استفاده کنند.

اعتبار «استفاده از تسهیلات شبکه آزمایشگاهی» به منظور بهره مندی دانشجو از امکانات «شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی» اعطا می شود که ۶۰ درصد از هزینه هر بار بهره مندی دانشجو از امکانات شبکه، تا سقف مبلغ مذکور در جدول های مربوطه به دانشجو پرداخت می شود.

اعتبار «هسته مسئله محور پژوهشی/ فناورانه» به منظور تشکیل هسته ای بر اساس مقررات «طرح شهید احمدی روشن» اعطا می شود.

«راتبه دانشجویی» شامل کمک هزینه معیشتی است که در هر نیمسال تحصیلی، در قبال ماهانه ۲۰ ساعت کار دانشجویی در مؤسسه متبوع، با تأیید معاونت دانشجویی مؤسسه، به دانشجو پرداخت می شود.

«بیمه تکمیلی درمان» شامل بیمه ای است که برای جبران بخشی از هزینه های درمانی که در تعهد بیمه گر پایه نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. ۷۰ درصد مبلغ حق بیمه را بنیاد ملی تقبل می کند و ۳۰ درصد باقی مانده، از جایزه اعطایی به دانشجو کسر می شود. شرایط و مبلغ حق بیمه، بر اساس قرارداد بنیاد ملی با شرکت بیمه طرف قرارداد بنیاد تعیین می شود.

دانشجو برای استفاده از بیمه تکمیلی درمان، باید دارای یکی از انواع بیمه های پایه درمان (از قبیل تأمین اجتماعی ، خدمات درمانی ، نیروهای مسلح ، سلامت و …) باشد.

«هدیه ازدواج» با هدف ترغیب سنت حسنه تشکیل خانواده و در صورت ارائه اسناد مثبته مبنی بر ازدواج دانشجو در بازه زمانی مذکور در جدول های مربوطه به دانشجو اعطا می شود.

تسهیلات «ودیعه اجاره مسکن» به صورت وام قرض الحسنه از طریق صندوق های رفاه دانشجویی وزارت علوم یا وزارت بهداشت و یا سایر نهادهای مورد تأیید بنیاد ملی و صرفاً به دانشجویان متاهل، بر اساس مقررات صندوق وام دهنده و با ارائه مدارک مبنی بر اجاره مسکن، به دانشجو اعطا می شود.

بازپرداخت این تسهیلات، پس از دانش آموختگی دانشجو و بر اساس مقررات صندوق وام دهنده صورت می پذیرد.

چنانچه دانشجو (کارشناسی یا کارشناسی ارشد) پس از دانش آموختگی بلافاصله وارد مقطع تحصیلی بالاتر شود، مدت استفاده وی از تسهیلات ودیعه اجاره مسکن، تا پایان مقطع تحصیلی جدید، تمدید می شود.

دانشجو نمی تواند به صورت هم زمان از بیش از یکی از اعتبارهای آموزش یاری، فن یاری، پژوهش یاری، اعزام به فرصت مطالعاتی خارجی، اعزام به فرصت مطالعاتی داخلی، هسته مسئله محور پژوهشی/ فناورانه، راتبه دانشجویی بهره مند شود.

جدول جایزه های دانشجویان مقطع کارشناسی

ردیف عنوان جایزه سقف جایزه زمان مشمولیت
۱ اعتبار توان مندی آموزشی ۴ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۲ اعتبار توان مندی کارآفرینی ۴ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۳ اعتبار ارتباطات علمی ۴ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۴ اعتبار اجرای پایان نامه کارشناسی ۶ میلیون ریال از زمان تصویب طرح پیشنهادی تا زمان دفاع از پایان نامه (با رعایت موارد اعلام شده)
۵ اعتبار هسته مسئله محور پژوهشی/ فناورانه ماهانه ۴ میلیون ریال بر اساس مقررات طرح شهید احمدی روشن
۶ راتبه دانشجویی ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای دانشجویان مجرد و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای دانشجویان متاهل از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸
۷ بیمه تکمیلی درمان مطابق مقررات بنیاد از اول دی ماه ۱۳۹۷ تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۸
۸ هدیه ازدواج ۳۰ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۹ وام ودیعه اجاره مسکن ۲۵۰ میلیون ریال برای شهر تهران و ۱۵۰ میلیون ریال برای سایر شهرها بهره مندی از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸ و بازپرداخت در زمان دانش آموختگی
۱۰ برنامه های فرهنگی مطابق مقررات معاونت فرهنگی نخبگان

جدول جایزه های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد

ردیف عنوان جایزه سقف جایزه زمان مشمولیت
۱ اعتبار آموزش یاری/ پژوهش یاری/ فن یاری ماهانه ۵ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸
۲ اعتبار توانمندی آموزشی ۵ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۳ اعتبار توانمندی کارآفرینی ۵ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۴ اعتبار ارتباطات علمی ۵ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۵ اعتبار اجرای پایان نامه ۱۳ میلیون ریال از زمان تصویب طرح پیشنهادی تا زمان دفاع از پایان نامه (با رعایت موارد مربوطه)
۶ اعتبار شرکت در مجامع علمی داخلی ۳ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۷ اعتبار شرکت در مجامع علمی خارجی ۲۰ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۸ مجوز خروج از کشور بدون سپردن وثیقه نظام وظیفه برای شرکت در مجامع علمی از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۹ اعتبار استفاده از تسهیلات شبکه آزمایشگاهی ۱۵ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۱۰ اعتبار هسته مسئله محور پژوهشی/ فناورانه ماهانه ۶ میلیون ریال بر اساس مقررات طرح شهید احمدی روشن
۱۱ راتبه دانشجویی ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای دانشجویان مجرد و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای دانشجویان متاهل از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸
۱۲ بیمه تکمیلی درمان مطابق مقررات بنیاد از اول دی ماه ۱۳۹۷ تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۸
۱۳ هدیه ازدواج ۳۰ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۱۴ ودیعه اجاره مسکن ۲۵۰ میلیون ریال برای شهر تهران و ۱۵۰ میلیون ریال برای سایر شهرها بهره مندی از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸ و بازپرداخت در زمان دانش آموختگی
۱۵ برنامه های فرهنگی مطابق مقررات معاونت فرهنگی نخبگان

جدول جایزه های دانشجویان مقطع دکتری

ردیف عنوان جایزه سقف جایزه زمان مشمولیت
۱ اعتبار آموزش یاری/ پژوهش یاری/ فن یاری ماهانه ۹ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸
۲ اعتبار توانمندی آموزشی ۶ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۳ اعتبار توانمندی کارآفرینی ۶ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۴ اعتبار ارتباطات علمی ۷ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۵ اعتبار اجرای رساله ۲۰ میلیون ریال از زمان تصویب طرح پیشنهادی تا زمان دفاع از پایان نامه (با رعایت موارد مربوطه)
۶ اعتبار شرکت در مجامع علمی داخلی ۳ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۷ اعتبار شرکت در مجامع علمی خارجی ۲۰ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۸ اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی داخلی ماهانه ۱۲ میلیون ریال برای دانشجویان مجرد و ۱۶ میلیون ریال برای دانشجویان متاهل از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان سفر (حداکثر به مدت ۹ ماه)، در صورتی که تاریخ اعزام، پیش از پایان شهریورماه ۱۳۹۸ باشد.
۹ اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی خارجی ماهانه معادل ریالی ۸۵۰ یورو برای دانشجویان مجرد و ۱۲۰۰ یورو برای دانشجویان متاهل از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان سفر (حداکثر به مدت ۶ ماه)، در صورتی که تاریخ اعزام، پیش از پایان آذر ماه ۱۳۹۸ باشد.
۱۰ مجوز خروج از کشور بدون سپردن وثیقه نظام وظیفه برای شرکت در مجامع علمی یا دوره فرصت مطالعاتی از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸ برای شرکت در مجامع علمی و تا پایان آذر ماه ۱۳۹۸ برای شرکت در دوره فرصت مطالعاتی
۱۱ اعتبار استفاده از تسهیلات شبکه آزمایشگاهی ۱۵ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۱۲ اعتبار هسته مسئله محور پژوهشی/ فناورانه ماهانه ۱۰ میلیون ریال بر اساس مقررات طرح شهید احمدی روشن
۱۳ راتبه دانشجویی ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای دانشجویان مجرد و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای دانشجویان متاهل از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸
۱۴ بیمه تکمیلی درمان مطابق مقررات بنیاد از اول دی ماه ۱۳۹۷ تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۸
۱۵ هدیه ازدواج ۳۰ میلیون ریال از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸
۱۶ ودیعه اجاره مسکن ۲۵۰ میلیون ریال برای شهر تهران و ۱۵۰ میلیون ریال برای سایر شهرها بهره مندی از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸ و بازپرداخت در زمان دانش آموختگی
۱۷ برنامه های فرهنگی مطابق مقررات معاونت فرهنگی نخبگان
اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار