مواد خام کارخانه هنر

دسته ها: اخبار

کتاب «بانوی انقلاب به روایت اسناد» گزارش مستندی از مجموعه اسناد، یادداشت ها و برخی آثار به جای مانده از مرحومه ثقفی همسر فقید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) است که توسط علی ثقفی برادر آن مرحومه و غلامعلی اصغریان گردآوری شده و سازمان اسناد و کتابخانه ملی نسبت به انتشار آن اقدام کرده است.

از سوی دیگر، کتاب «یاد و یادگار»، خاطراتی از دیدار رهبری با همسر مکرمه حضرت امام(ره) هم در مراسم بزرگداشت بانوی انقلاب در هفته مقام زن رونمایی شد. این کتاب نیز به کوشش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر و رونمایی شد. آنچه در این کتاب مختصر و کم حجم جمع آوری شده، نمونه هایی است از بیانات و گفت وگوهای رهبر انقلاب در دیدار با مرحومه ثقفی است که نکته ها و درس های فراوانی را در برمی گیرد.

به هر حال برای هر علاقه مندی به تاریخ، سیاست، کتاب و ادبیات جذاب است بداند که همراه و در کنار بنیانگذار جمهوری اسلامی که رهبری بزرگ ترین اتفاق قرن را رقم زد، چه بانویی وجود داشته است. همچنین باید خواندنی باشد دیدار همسر رهبر انقلاب با رهبر بعدی انقلاب. با این دیدگاه به این می رسیم که چقدر کتاب های خاطرات می توانند نکات تازه و ناگفته ای را بیان کنند.

مسلما بسیاری از شخصیت های تاریخی و سیاسی هم هستند که خاطراتشان حقایق بسیاری دارد. خاطراتی که می تواند نگرش جامعه را نسبت به تحولات تاریخی تصحیح و روشن کند.

این خاطرات در کنار شفاف سازی بسیاری از واقعیات، یک کارکرد فرهنگی مهم هم دارد و آن این است که می تواند دستمایه خلق آثار هنری بسیاری قرار گیرد.

از این کتاب خاطرات می توان در ساخت سریال ها و فیلم های بسیاری استفاده کرد، رمان ها و داستان های بسیاری بر اساس آن نوشت و حتی در دیگر هنرها مانند تئاتر هم می تواند مفید باشد.

در واقع کتاب خاطرات بزرگان، جدای از ارزش تاریخی و سیاسی، می تواند واجد کارکردهای فرهنگی هم باشد و همانند ماده ای خام در تولید آثار فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار گیرد.

سجاد روشنی – گروه فرهنگ و هنر

اخبار