موارد مهم در نوشتن یک رزومه موفق

دسته ها: مطالب آموزشی

موارد مهم در نوشتن یک رزومه موفق

رزومه شما آنچه برای شغل آینده خود آورده اید را بیان می کند: مهارت هایی را که کسب کرده اید، مسئولیت هایی را که پذیرفته اید و دستاوردها و موفقیت هایی که داشته اید. رزومه شما یک راه مناسب برای اثبات خود به رئیس آینده تان است. با این وجود اغلب ما به اندازه لازم برای نوشتن آن تمرین نکرده و وقت اختصاص نمی دهیم.

نداشتن تمرین کافی در نوشتن رزومه ما را دچار مشکل می کند. اغلب افراد جویای کار تا زمانی که در فرآیند یافتن شغل جدید مجبور نشوند، رزومه شان را نمی نویسند. نوشتن رزومه با عجله معمولا باعث بیان نکردن برخی از اطلاعات ضروری جزئی و بروز اشتباه و خطا در آن می شود. در اقتصاد امروز که رقابت زیادی بین جویندگان کار وجود دارد، شما باید از قبل رزومه خود را نوشته و آن را به روز نگه دارید تا در صورت یافتن فرصت شغلی مناسب به بهترین شکل از آن استفاده کرده و به درستی بتوانید خود را به کارفرمایان معرفی کنید.

علیرغم موارد بیان شده، در وضعیت موجود بازارکار ارائه یک رزومه کامل هم نمی تواند تضمینی برای یافتن شغل جدید شما باشد. نتایج زیر حاصل تازه ترین بررسی ها می باشد :

27 درصد مدیران منابع انسانی به طور متوسط 50 رزومه برای هر موقعیت شغلی دریافت می کنند.

13 درصد مدیران منابع انسانی بیش از 100 رزومه برای هر موقعیت شغلی دریافت می کنند.

41 درصد مدیران منابع انسانی می گویند که آنها رزومه های عمومی که برای شغل مشخصی ارسال شده اند را، حذف می کنند.

با توجه به اطلاعات بالا اگر بخواهید شغل مورد نظر خود را بیابید، باید از حداقل 50 ( یا اغلب 100) کارجوی دیگر بهتر باشید. چه طور می توانید این کار را بکنید؟ در ادامه راه هایی به شما توصیه می شود که به موفقیت شما در این مسیرکمک می کند :

هرگز یک رزومه عمومی و کلی ننویسید.

موارد مهم در نوشتن یک رزومه موفق
کارفرمایان معتقدند نوشتن یک رزومه خاص (برای یک شغل معین) نه تنها کار راحتی نیست، بلکه علاقه و تمایل شما به آن شغل را نشان می دهد. از دید مدیران منابع انسانی اگر شما نخواهید برای نوشتن رزومه خود متناسب با نیازمندی های شغل مورد نظر وقت کافی بگذارید، احتمالا تعهد لازم برای موفقیت در آن شغل را نیز ندارید.

از زبان کارفرمایان استفاده کنید.

موارد مهم در نوشتن یک رزومه موفق
درحالی که برای بیان موفقیت ها و دستاوردهای خود در رزومه راه های زیادی وجود دارد، برای یک کارفرمای مشخص فقط یک راه بهتر خواهد بود. شما باید با زبان کارفرمای مورد نظر آشنا شده و رزومه خود را مطابق با سیستم های مدیریت رزومه آنها بنویسید. برخی شرکت ها همه رزومه ها را در پایگاه های داده خود ثبت می کنند و بر اساس کلمات کلیدی، متقاضیان واجد شرایط را جستجو می کنند. این سیستم تنها کلمات کلیدی ویژگی های شغل را با کلمات کلیدی که در رزومه متقاضیان شغل است مطابقت می دهد. بنابراین در نوشتن رزومه خود از کلمات کلیدی که کارفرما در جستجوی آن است، استفاده کنید. این کلمات را می توانید از بین ویژگی های شغل که در آکهی استخدام و شرح شغل توسط کارفرما آورده شده است، پیدا کنید.

به ظاهر و فرمت رزومه خود توجه کنید.

موارد مهم در نوشتن یک رزومه موفق
اکثر کارفرماها هر صفحه از رزومه شما را در سیستم مدیریت رزومه شان جداگانه اسکن و ثبت می کنند. اگرچه این سیستم ها به ظاهر درست هستند، اما نا مفهوم بودن بخشی از رزومه، ممکن است شما را واجد شرایط آن شغل نشان ندهد. برای جلوگیری از این اشتباه، باید از فرمت مناسبی استفاده کنید که در اسکن کردن مشکلی پیش نیاید. از رنگ مشکی در صفحه سفید، از فونت 11 یا بزرگتر و یک نوع فونت مناسب و رایج استفاده کنید. در صورت امکان می توانید رزومه های الکترونیکی و یا فرمت های آماده موجود در رزومه نویسی را بکار ببرید.

هیچ رزومه ای کامل نیست زیرا نمی شود تمام ویژگی های فردی یک شخص را در آن بیان کرد. کلمات نمی توانند تمام خصوصیات و ویژگی های شما را به کارفرما منتقل کنند. ولی در بازارکار امروز سعی کنید تا حد امکان در نوشتن رزومه ای کامل و قوی تلاش کنید تا در این رقابت تنگاتنگ پیروز شوید.

مطالب آموزشی