موانع سازمان غذا و دارو برای مشاغل خانگی حوزه محصولات غذایی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزیربهداشت اواخر تیرماه برای رفع موانع صدور مجوز مشاغل خانگی در رشته‌های مرتبط با مواد غذایی و آشامیدنی طی دو هفته قول مساعدت داده بود اما همچنان خبری از تسهیل این فرایند نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از پرطرفدارترین مشاغل خانگی، راه اندازی کسب و کارهای حوزه محصولات غذایی است. از آنجا که غالب متقاضیان مشاغل خانگی بانوان هستند و یکی از مشاغل پرطرفدار در بین بانوان، راه اندازی کسب و کار در حوزه محصولات غذایی است، دریافت مجوز برای این نوع مشاغل از تقاضای بالایی نسبت به سایر رشته‌های مشاغل خانگی برخوردار است.

اما یکی از مشکلات و موانع پیش روی متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای خانگی در حوزه محصولات خانگی، سخت گیری وزارت بهداشت و به طور خاص سازمان غذا و دارو در صدور مجوز است.

اواخر تیرماه امسال نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که یکی از موارد مطرح شده در این نشست مربوط به موانع صدور مجوز برای کسب و کارهای مرتبط با محصولات غذایی و آشامیدنی بود.

در این نشست پس از آن که محدودیت های صدور مجوز برای این نوع از مشاغل خانگی مطرح شد، شخص وزیر کار در همان جلسه طی تماس تلفنی با وزیر بهداشت موضوع را پیگیری کرد و وزیر بهداشت نیز قول مساعدت و رفع موانع طی ۲ هفته را داد.

مشکل همچنان پابرجاست

در همین زمینه مهناز امامدادی، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت رفع موانع موجود برای صدور مجوز فعالیت کسب و کارهای خانگی در حوزه محصولات غذایی و آشامیدنی گفت: این مشکلات متاسفانه همچنان پابرجا است که در این زمینه با وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت نیز مکاتبات لازم صورت گرفته است.

وی با اشاره به نشست اخیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و قول مساعدت وزیر بهداشت به وزیر کار برای رفع موانع گفت: علیرغم آنکه وزیر بهداشت قول مساعد برای حل و فصل مشکلات و موانع موجود را داد اما همچنان سازمان غذا و دارو در صدور مجوز برای این نوع مشاغل خانگی سخت گیری می کند و موانع زیادی پیش روی متقاضیان است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با تاکید بر اینکه کسب و کارهای خانگی در حوزه محصولات غذایی و آشامیدنی یک شغل فراگیر است که تقاضای زیادی در این زمینه وجود دارد، گفت: سازمان غذا و دارو برای فعالیت کسب و کارهای خانگی حوزه محصولات غذایی و آشامیدنی، ایجاد شرایط کارگاهی را طلب می کند و اعلام می کنند که در منزل شرایط برای اینگونه فعالیت ها فراهم نیست.

وی ادامه داد: قطعا ما هم مجوز راه اندازی مشاغل خانگی در حوزه حساس مواد غذایی و آشامیدنی در فضای غیربهداشتی را نخواهیم داد، ضمن اینکه بنا نداریم یک کار غیرتخصصی را رواج دهیم و موضوع سلامت هم برای ما مهم است اما تعریف نگاه کارگاهی برای این نوع مشاغل و سخت گیری های زیاد در ارائه مجوز فعالیت این نوع مشاغل در فضای خانگی قابل قبول نیست.

بلاتکلیفی رشته‌های جدید مشاغل خانگی در حوزه محصولات غذایی

امامدادی با بیان اینکه حتی پس از جلسه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی و پیگیری تلفنی وزیر کار از وزیر بهداشت و قول مساعد وزیر بهداشت همچنان موانع وجود دارد، گفت: علاوه بر این تکلیف یکسری رشته های جدید مشاغل خانگی در حوزه مواد غذایی که باید در کمیته ای ذیل ستاد با مسئولیت وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گیرد، مشخص نیست و جلسات این کمیته به صورت غیرمنظم برگزار می شود.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با تاکید بر اینکه سخت گیری سازمان غذا و دارو برای فعالیت مشاغل خانگی در رشته های مرتبط به محصولات غذایی و آشامیدنی طی چهار سال گذشته یکی از مشکلات متقاضیان است، گفت: یکی دیگر از مشکلات برخورد سلیقه ای در ارائه این نوع از مجوزها است به طوریکه در یک استان به یک شغل خانگی در رشته محصولات غذایی با کیفیت مطلوب مجوز داده نمی شود اما در استانی دیگر حتی با کیفیت پایین تر مجوز صادر می شود.

وی هچنین گفت: علیرغم پیگیری های انجام شده، تلاش داریم تا موضوع را از طریق هیأت مقررات زدایی پیگیری کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار