نباید در حق معلمان حق‌التدریس اجحاف کرد/ لزوم تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

نباید در حق معلمان حق‌التدریس اجحاف کرد/ لزوم تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: نباید در حق معلم حق‌التدریسی که مانند معلم رسمی در کلاس درس زحمت می‌کشد و کلاس‌داری می‌کند، اجحاف کرد و باید ابتدا افرادی که زحمت کشیده و 10 سال در کلاس‌های درس بوده‌اند را تعیین تکلیف کرد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر در خصوص چالش‌های جذب و تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش امر بسیار مهمی است و این موضوع تا دهه 70 از طریق مراکز تربیت معلم و تربیت مدرس مطرح بود.

وی ادامه داد: بعد از دهه 70، جذب نیرو از مراکز تربیت معلم پایان یافت و از طرق دیگر، جذب انجام شد؛ به طوری که در سال 88، 100 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و قبل‌تر از آن هم 100 هزار نفر جذب شده بودند.

احمدی لاشکی در خصوص پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی تصریح کرد: این افراد نه تنها حقوق نمی‌گیرند بلکه هزینه شرکت در کلاس، استاد و غذا را هم باید بپردازند. موضوعی که مطرح می‌شود این است که چرا بخشی از حقوق فردی که رسماً از طریق کنکور سراسری در دوره کارشناسی پذیرفته شده را کسب می‌کند. این موضوع شایسته نظام نیست و نباید از حق اینها بزنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه دوره یک ساله صلاحیت حرفه‌ای نمی‌تواند معلم شاخص‌های سند تحول بنیادین به جامعه تحویل دهد، افزود: 928 هزار فرهنگی داریم که تا سال 1400 نزدیک به 500 هزار نفر از آنها بازنشسته می‌شوند و باید روی جذب نیروهای جایگزین دقت کنیم.

وی در خصوص تبصره‌های ماده 17 قانون تعیین‌تکلیف مربیان پیش‌دبستانی اظهار داشت: اگر معلمی 10 سال در کلاس درس باشد اما لایق نباشد، ما خیانت کرده‌ایم، ولی اگر آن معلم را به دوره‌های ضمن خدمت فرستاده و آموزش دهیم، دیگر نباید بگوییم دانش‌آموز در این سیستم فدا شده و کم‌کاری کرده‌ایم.

احمدی‌لاشکی تصریح کرد: در سال 94 از آموزش و پرورش خواسته شد آمار نیروهای پیش‌دبستانی را ارائه دهد و آنها اعلام کردند 28 هزار نیرو وجود دارد که 22 هزار نفر حائز شرایط شده‌اند و 16 هزار نفر نیز با شاخصه‌هایی به صورت حق‌التدریس جذب شده‌اند. فردی آمار را 30 هزار نفر و دیگری 40 هزار نفر اعلام می‌کند و این تناقض آماری اشکال دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: اگر قرار است در سال جدید 15 هزار نیروی جدید جذب شود، ابتدا این موضوع را تعیین تکلیف کنیم که آیا برای نظام بد نیست که در شرایط برابر تدریس و به عنوان مثال در 3 کلاس درس در یک مدرسه یک معلم رسمی، یک معلم حق‌التدریس و آموزشیار نهضت با حقوق و مزایای متفاوت باشد؟

وی تصریح کرد: این موضوع در شأن نظام نیست، نباید در حق معلم حق‌التدریسی که مانند معلم رسمی در کلاس درس زحمت می‌کشد و کلاس‌داری می‌کند، اجحاف کرد؛ باید ابتدا افرادی که زحمت کشیده و 10 سال در کلاس‌های درس بوده‌اند را تعیین تکلیف کنید.

اخبار آموزش و پرورش اخبار