نبود ارتباط میان بازار و دانشگاه، مشکل فارغ التحصیلان بیکار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نبود ارتباط میان بازار و دانشگاه، مشکل فارغ التحصیلان بیکار

نبود اطلاعات از نیاز بازار و ارتباط بازار کار با دانشگاه، عدم تطابق جذب دانشجو در رشته های مختلف با نیروی کار مورد نیاز، از مسائلی است که فارغ التحصیلان بیکار زنجانی مطرح می کنند.
به گزارش ایرنا، نیروی کار تحصیلکرده متخصص یا کارشناس، می تواند نیاز بازار به تامین نیروی کار را رفع کند و کارفرمایان را از ارائه آموزش به نیروهای جدید بی نیاز سازد.
در این میان وقتی دانشگاه فقط مسئولیت آموزش در مقاطع عالی را برعهده می گیرد و توجهی به نیاز بازار ندارد، مشکلات بازار کار، یکی پس از دیگری خود را نمایان می سازد.
بنا به آمار منتشر شده از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان سالانه به طور متوسط بیش از 16 هزار نفر وارد دانشگاه های این استان می شوند در حالی که متوسط فارغ التحصیلان استان به بیش از 13 هزار نفر می رسد.
ورود 13 هزار فارغ التحصیل در کنار افرادی که از قبل به عنوان نیروی بیکار در جامعه حضور داشتند، زمینه افزایش تعداد بیکاران فاقد کار را به شکل روز افزون فراهم می کند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی استان زنجان اما با این موضوع موافق نیست و اعلام می کند که همه فارغ التحصیلان و حتی تمام دانشجویان نیروی بیکار نیستند و بسیاری از آنها با وجود شغل وارد بازار کار شده اند.
محمد رضا آبی پور معتقد است که یکی از مشکلاتی که دانش آموختگان دانشگاهی و جوانان جویای کار دارند، کسب نکردن مهارت های فنی و عملی مرتبط با رشته تحصیلی با توجه به بازار کار است و هدف طرح کارورزی رفع این مشکل است.
نرخ بیکاری استان زنجان در سال 95 به 9.7 درصد رسید و نرخ مشارکت اقتصادی در این استان 40.8 درصد ثبت شد، این جمله ای است که معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرد.
حسین امیدمقدم اضافه کرد: نرخ بیکاری کشور در همین سال به 12.4 و نرخ مشارکت اقتصادی ملی به 39.4 درصد رسید.
وی این را هم گفت که بیش از یک سوم بیکاران این استان را بر اساس طرح آمارگیری از نیروی کار در سال 95 دارندگان تحصیلات دانشگاهی شکل می دهند.
امیدمقدم تعداد بیکاران کنونی این استان را 34 هزار نفرو جمعیت فعال این استان را 358 هزار و 146 نفر معادل نرخ مشارکت اقتصادی اعلام کرد.
اما مسئله بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به این موضوع ختم نمی شود و فارغ التحصیلان مباحث دیگری را در حوزه بازار کار مطرح می سازند.
عاطفه امانلو که فارغ التحصیل علوم سیاسی است و هم اکنون به عنوان فروشنده فعالیت دارد، افزود: آن زمان که وارد دانشگاه شدم، فکر می کردم بازار آماده جذب نیروهایی همچون من در حوزه های تخصصی است، اما در حقیقت این گونه نبود.
وی اظهار کرد: تنها جایی که امکان جذب فارغ التحصیلانی رشته های علوم سیاسی و در مجموع اغلب رشته های علوم انسانی را داشت و دارد، دولت است، اما مگر دولت تا چه میزان می تواند نیروی کار جذب کند؟
سهیلا آقاجانلو هم که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ریاضی است، گفت: کسی که می خواهد وارد بازار کار شود، نباید چشم امید به مدرک دانشگاهی داشته باشد، هم اکنون اغلب همکلاسی های من در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیکار هستند.
وی تاکید کرد: زمانی که دانشگاه بدون توجه به نیاز بازار کار و به صرف پر کردن صندلی ها یا دریافت شهریه، اقدام به جذب دانشجو می کند، نباید انتظار ورود تمام فارغ التحصیلان به بازار کار را داشت.
حسین بیات فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد شیمی که ویزیتور یک شرکت بیمه است، هم خاطرنشان کرد: نه آنکه کاری نباشد، اما متناسب با رشته ای که تحصیل کرده ایم، نیست، من فارغ التحصیل رشته ای هستم که بازار آن اشباع شده است، بسیاری از هم رشته ای ها در زمینه های غیر مرتبط با تحصیلات خود مشغول به کار شده اند.
جامعه مگر به چند مدیر نیاز دارد، یا دولت تا چه میزان می تواند نیروی کار جذب کند این جمله را بیات گفت و ابراز کرد: مسئولان دانشگاهی و اشتغالزایی اگر برنامه های هماهنگ و بلند مدت داشته باشند، می توانند متناسب با نیاز بازار اقدام به جذب دانشجو و تربیت نیروی کار کنند.
دولت طرح کارورزی را با هدف آماده سازی نیروی کار مورد نیاز بنگاه های اقتصادی در دست اجرا قرار داده است، این جمله است که معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت و افزود: در این طرح فارغ التحصیلان دانشگاهی به بنگاه های اقتصادی متقاضی معرفی می شوند و می توانند از تسهیلات پیش بینی شده دولت بهره مند شوند.
آبی پور اضافه کرد: در مدت 6 تا 9 ماهی که فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان کارورز در بنگاه اقتصادی مشغول به کار است، مشمول بیمه اجباری نیست و کارفرما فقط ملزم به تامین و پرداخت بیمه حوادث وی است.
وی ابراز کرد: در صورتی که پس از اتمام مدت کارورزی بنگاه اقتصادی فرد مورد نیاز را به عنوان نیروی کار جذب کند، به مدت 2 سال از پرداخت بیمه اجباری معاف است و دولت این حق بیمه را پرداخت می کند.
آبی پور تاکید کرد: این مدت زمان برای آن دسته از بنگاه های اقتصادی که اقدام به جذب نیروی کار در طرح کارورز از میان جامعه تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد کند، به پنج سال معافیت از پرداخت بیمه اجباری می رسد.
طرح کارورزی که از ابتدای تیر سال جاری در دست اجرا قرار گرفته، نخستین پیشنهادی است که دولتمردان برای بار نخست به منظور ساماندهی فارغ التحصیلان دانشگاهی به منظور ورود به بازار کار بدون ملاک قرار دادن رشته تحصیلی آنان مد نظر قرار داده است.
هم اکنون زنجان با احتساب فارغ التحصیل دانشگاهی بودن یک سوم بیکاران 34 هزار نفری خود، بیش از 11 هزار و 500 نفر بیکار تحصیل کرده دارد./

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار