نکات مهم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

دسته ها: مطالب آموزشی

 انواع دوره‌های کارشناسی ارشد

 ۱. دوره روزانه
بهترین حالت قبولی در کارشناسی ارشد این دوره می‌باشد که از شما هیچ شهریه‌ای برای تحصیل دریافت نمی‌شود و عملاً تحصیل شما رایگان خواهد بود. قابل توجه است که دانشجویان این دوره موظف به خدمت در کشور به ازای شهریه به مدت مشخصی که در مدرک موقت ذکر می‌شود خواهند بود و اخذ دانشنامه در گروی گذراندن خدمت و یا پرداخت هزینه تحصیل است. قابل توجه است که عموماً در داخل کشور مدرک موقت قابل قبول است و به اصل دانشنامه نیازی نیست.

 ۲. دوره نوبت دوم یا شبانه
در مدرک شما قید نمی‌شود که در دوره شبانه یا نوبت دوم پذیرفته شده‌اید و عیناً مدرک دوره روزانه به شما تعلق می‌گیرد، با این تفاوت که شما باید شهریه تحصیل در دانشگاه‌های سراسری را پرداخت کنید. از آن جایی که شما هزینه تحصیل را پرداخته‌اید، تعهدی برای خدمت در کشور به ازای ترم‌های تحصیلی خود نخواهید داشت.

 ۳. نیمه‌حضوری
در این گونه دوره‌ها کلاس‌های چندانی تشکیل نمی‌شود و به صلاحدید دانشگاه دروس به صورت خودخوان و یا به صورت کلاس‌های رفع اشکال و غیره تشکیل می‌شود و در مدرک عنوان نیمه‌حضوری قید می‌شود.

 ۴. مجازی دولتی
این دوره به صورت آنلاین در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی شما در کلاس درس نیست و عملاً کلاس‌ها را به صورت آنلاین بوده و در منزل در کلاس شرکت خواهید کرد. در مدرک شما عنوان دوره مجازی قید خواهد شد. امتحانات شما نیاز به حضور فیزیکی شما در محلی که دانشگاه تعیین خواهد کرد، دارد.

 ۵. پردیس خودگردان
برخی از دانشگاه‌های سراسری خیلی خوب و بعضاً متوسط، در دوره‌هایی با عنوان پردیس خودگردان اقدام به پذیرش دانشجو می‌نمایند. گفتنی است که پیش‌تر عنوان این دوره «بین‌الملل» بود. شما ملزم به حضور در کلاس‌ها هستید و تفاوت آن با دوره‌های شبانه ذکر عنوان پردیس در مدرک نهایی و شهریه بالاتر است.

 ۶. غیرانتفاعی
نحوه تشکیل کلاس‌های این دوره‌ مشابه دوره‌های روزانه است. این کلاس‌ها توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی برگزار می‌شوند و جزء دوره‌های شهریه‌پرداز محسوب می‌شوند.

شهریه دوره‌های مختلف کارشناسی ارشد

شهریه دوره روزانه:
هیچ شهریه‌ای بابت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اعم از متغیر یا ثابت از دانشجویان شاغل به تحصیل در این دوره دریافت نخواهد شد.

شهریه دوره نوبت دوم (شبانه)، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها:
برای تحصیل در دوره شبانه، مجازی (الکترونیکی) و نیز پردیس خودگردان از دانشجویان، شهریه ثابت و متغیر دریافت خواهد شد. شهریه تحصیل در دوره شبانه، مجازی و پردیس دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است.

تأثیر سهمیه شاگرد اولی در قبولی آزمون کارشناسی ارشد

هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی ملزم است تا برترین دانشجوی خود را در هر رشته و دوره در زمان مقرر به سازمان سنجش معرفی کند.

سازمان سنجش هم حداکثر معادل ۱۰% ظرفیت (با تقریب اضافی) در هر کدرشته‌محل تحصیل دوره بالاتر را بر اساس اولویت نمره و انتخاب رشته متقاضیان به حائزین شرایط اختصاص خواهد داد.

زمانی سهمیه شاگرد اولی محاسبه خواهد شد که حداقل داوطلب به ۹۰% حد نصاب آخرین رتبه رسیده باشد. کسانی که مجاز به انتخاب رشته نمی‌شوند، چنین سهمیه‌ای را نخواهند داشت و تنها در دانشگاه لیسانس خود بدون آزمون می‌توانند پذیرفته شوند.

دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، دانشگاه آزاد اسلامي و ساير دانشگاه‌ها و مراكز علمي غيروابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نمي‌توانند از مزایای این سهمیه بهره‌مند شوند.

وضعیت خوابگاه در دوره‌های مختلف کارشناسی ارشد

در بین دوره‌های مختلف، دانشگاه‌ها تنها به پذیرفته‌شدگان دوره روزانه قول قطعی خوابگاه را می‌دهند (جز در موارد استثنایی که در دفترچه ذکر می‌شود)، اما معمولاً با پذیرفته‌شدگان دیگر دوره‌ها نیز در صورت وجود ظرفیت همکاری می‌کنند. البته خوابگاه دوره‌های غیرروزانه نیز همانند تحصیل مستلزم پرداخت هزینه است.

 نحوه انتخاب رشته برای کسانی که در دو رشته شرکت کرده‌اند

هر داوطلب مي‌تواند در آزمون کارشناسی ارشد حداكثر در دو رشته انتخابي شركت كند، به شرطی كه يكي از رشته‌هاي انتخابي شناور باشد.

افرادی که در آزمون دو رشته، یکی اصلی و یکی شناور شرکت کرده باشند، لازم است نکات زیر را مدنظر داشته باشند:

امکان انتخاب کدرشته‌های انتخابی هر دو رشته برای این داوطلبان مهیاست و داوطلبان دو رشته‌ای می‌توانند کدرشته‌های این دو رشته را به ترتیب علاقه‌مندی خود در کنار یکدیگر درج نمایند. سیستم انتخاب رشته سنجش تفاوتی بین کدرشته‌های انتخابی قائل نیست و به ترتیب اولویت انتخابی داوطلب، اولین کدرشته‌ای که داوطلب نمره قبولی را در آن کسب کرده باشد به عنوان کدرشته قبولی نهایی اعلام خواهد شد.

همچنین باید توجه داشت که در نهایت تنها یک کدرشته‌محل برای این داوطلبان به عنوان پذیرش نهایی اعلام می‌شود و پذیرش به طور همزمان در دو رشته امکان‌پذیر نیست.

 سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی بر اساس اعلام معاونت آموزشی وزارت علوم

الف: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جامع (به ترتیب الفبا)
سطح ۱: اصفهان، تبریز، تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، شیراز، فردوسی مشهد
سطح ۲: ارومیه، الزهرا، بوعلی‌سینا، بیرجند، خوارزمی، رازی، زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر كرمان، كاشان، گیلان، یزد
سطح ۳: اراك، ایلام، بجنورد، بین‌المللی امام خمینی، حكیم سبزواری، خلیج فارس، دامغان، زابل، شهركرد، شهید مدنی، قم، ولی‌عصر رفسنجان، كردستان، گلستان، لرستان، هرمزگان، یاسوج
سطح ۴: آیت‌الله حائری میبد، بزرگمهر قائنات، تربت حیدریه، حضرت معصومه، سلمان فارسی كازرون، سید جمال‌الدین اسدآبادی، كوثر بجنورد، ملایر، نهاوند، نیشابور

ب: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تخصصی (به ترتیب الفبا)
سطح ۱: صنعتی اصفهان، صنعتی امیركبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، علامه طباطبائی، علم و صنعت
سطح ۲: علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز، هنر?سطح ۳: تحصیلات تكمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، صنعتی جندی‌شاپور، هنر اسلامی تبریز، هنر اصفهان
سطح ۴: صنعتی قم، صنعتی كرمانشاه، فناوری‌های نوین قوچان، هنر شیراز

 

مطالب آموزشی