نکته ای درباره سامانه رفاهی

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

نکته ای درباره سامانه رفاهی

معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز از توقف ثبت‌نام در سامانه «رفاه اجتماعی» خبر داد و دلیل آن را بررسی وضعیت ثبت نام کنندگان اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، دیروز «احمد میدری» گفت بسیاری از متقاضیان که زیر پوشش نهادهای حمایتی نیستند و درخواست پرداخت مستمری داشتند در سامانه «رفاه اجتماعی» ثبت‌نام کرده اند که این طرح برای بررسی‌ های بیشتر متوقف شده است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود: همه خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از میزان تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه است می‌توانند مستمری مددجویی دریافت کنند.
در همین پیوند، میدری بیان داشت: اعلام شده بود فقط افراد نیازمند که دارایی و درآمد آنان بیانگر نیازمندی آنان است، در این سامانه ثبت نام کنند و حتی براساس اندازه متوسط خانوار نیز سقف میزان درآمد خانوارهای متقاضی اعلام شد اما متاسفانه 50 درصد کسانی که تاکنون در این سامانه ثبت نام کرده اند هم اکنون زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار دارند و بنابراین ثبت نام آنها بی دلیل بوده است.
وی ادامه داد: همچنین از میان 50 درصد ثبت نام کنندگانی که زیر پوشش نهادهای حمایتی نبوده و در این سامانه کرده‌اند نیز دو سوم شرایط این طرح را ندارند و فقط یک سوم آنان مشمول بازرسی میدانی می شوند تا متوجه شویم نیاز آنان واقعی است یا خیر.
همواره یکی از دشوارترین مراحل پژوهش در حوزه علوم اجتماعی پرسش مستقیم از مردم درباره میزان داراییشان است. به همین دلیل در تحقیقات اجتماعی، با پرسش های غیر مستقیم می توان به وضعیت اقتصادی خانوارها پی برد. به طور مثال برای پی بردن به وضعیت رفاهی خانوارها می توان از آنها پرسید چند بار در هفته گوشت مصرف می کنید؟
واگذاری اعلام وضعیت مالی خانوار به مردم، می تواند شائبه های زیادی ایجاد کند زیرا بیشتر مردم اعلام می کنند که به کمک نیازمندند.
متاسفانه وقتی اعتماد عمومی در جامعه کاهش یابد بسیاری از مردم درصدد برمی آیند دریافتی بیشتری را از دولت طلب کنند. رویه برخی دولت های پیشین در پرداخت یارانه نقدی به مردم نیز به نوعی عزت نفس جامعه را خدشه دار کرد.
در اوایل دولت یازدهم از خانوارها خواسته شد آنهایی که تمکن مالی دارند از دریافت یارانه انصراف دهند اما به دلیل نبود اعتماد عمومی، فقط نزدیک به 2میلیون نفر از جمعیت کشور به درخواست دولت پاسخ مثبت دادند.
دولت یازدهم برگرفته از رای مردم بود و اعتماد عمومی را با خود به همراه داشت اما وقتی این اعتماد در سال های گذشته خدشه دار شده باشد براحتی نمی توان آن را حتی با تغییر دولت ترمیم کرد.
اکنون با درخواست سازمان بهزیستی از خانواده های نیازمند برای ثبت نام دریافت مستمری، این تجربه به نوعی دیگر تکرار شده و بسیاری از خانوارها برای دریافت مستمری ثبت نام کرده اند.
البته ممکن است بسیاری از این خانوارها از تمکن مالی مناسبی برخوردار نباشند اما تشخیص درست از نادرست به زمان و بررسی بیشتر نیاز دارد.
با این همه، به نظر می رسد معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توانست از راه های دیگری این شناسایی را انجام دهد تا مجبور به جلوگیری از ثبت نام نشود.
فراموش نکرده ایم زمانی که دولت دهم می خواست یارانه ها را به شکل هدفمند به برخی قشرهای جامعه بدهد مرکز آمار ایران به این امر اقدام کرد اما با وجود هزینه های زیاد نتیجه مطلوب حاصل نشد و سرانجام رئیس دولت دهم اعلام کرد به همه به شکل مساوی یارانه نقدی را پرداخت می شود.
کوتاه اینکه،‌ سیاست های رفاهی باید بر اساس بانک جامع اطلاعاتی صورت گیرد و بدون چنین سامانه ای پیشبرد سیاست هایی از این دست با مشکلات متعددی روبرو می شود.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار