نگاهی به جایگاه دختران در روزی که به نام آنهاست

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

نگاهی به جایگاه دختران در روزی که به نام آنهاست
با توجه به سهم مهم دختران در بافت جمعيتي جامعه و اين‌كه دختران امروز، مادران آينده هستند، مي​توان متوجه جايگاه و نقش حياتي آنها در كشور شد. سلامت و توانمندي اجتماعي و فرهنگي يك جامعه وابسته به پرورش دختراني آگاه و توانمند است.

در انديشه اسلامي، دختر از اهميت والايي برخوردار است و در زماني كه اعراب، دختران را زنده به گور مي​كردند، پيامبر اكرم(ص) آنان را در مهم‌ترين مسایل اجتماعي وارد مي​كرد.

ارزش يك دختر را خدايي مي​داند كه او را در سنين كودكي براي عبادت برمي​گزيند. پيامبر اکرم(ص) فرموده است “هر خانه​اي كه در آن دختر باشد، هر روز دوازده بركت و رحمت از آسمان بر آن نازل شده و زيارت فرشتگان از آن خانه قطع نمي​گردد در حالي كه در هر شبانه‌روز براي پدر آن دختران، عبادت يك سال نوشته مي​شود.” امام صادق(ع) نیز می‌فرماید که “پسران نعمت​اند و دختران حسنه و نيكي؛ و خدوند از نعمت‌ها مي​پرسد اما بر نيكي‌ها پاداش مي​دهد. ”

خداوند متعال در چندين آيه از قران كريم بر عدم تفاوت بين دختر و پسر اشاره مي​كند. با توجه به آيات 84 و 85 سوره انعام كه مي​فرمايد: وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ کُلاًّ هَدَيْنا وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسي‏ وَ هارُونَ وَ کَذلِکَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ (84) وَ زَکَرِيَّا وَ يَحْيي‏ وَ عيسي‏ وَ إِلْياسَ کُلٌّ مِنَ الصَّالِحينَ(85).

در اين آيات خداوند، حضرت عيسي(ع) فرزند حضرت مريم(س) را از فرزندان حضرت ابراهيم(ع) مي​شمار كه اشاره به اين امر است، در انديشه اسلامي، هيچ تفاوتي ميان فرزندان دختر و پسر نيست. از تعبيرهاي زيباي ديگر در وصف ارزش دختران، فرموده پيامبر اسلام(ص) است که “خَيْرُ اَوْلادِكُمْ الْبَناتُ؛ بهترين فرزندان شما دختران هستند”.

در روايات نیز آمده است که برخي از پيامبران از خداوند درخواست فرزند دختر مي​كردند تا از رافت و دلسوزي او بهره​مند شوند. مانند حضرت ابراهيم(ع) كه از خداوند تقاضا كرد به وي دختري عنايت فرمايد تا بعد از مرگش براي او گريه كند.

با توجه به اهميت و نقش بسيار بالاي دختر در جامعه لازم است که پدر و مادر هر دو در پرورش و تربيت وي نقش داشته باشند، نه اين‌كه تمام مسئوليت بر دوش مادر باشد.

منوچهر كردزنگنه، عضو هيات علمي گروه علوم اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شوشتر، با اشاره به نامگذاري روزی به نام “روز دختران” اظهار كرد: از سال 1386 در شوراي انقلاب فرهنگي،​سالروز ولادت حضرت معصومه(س) به نام روز دختران نامگذاري شد” این اقدام به منظور اهميت‌بخشی به جایگاه دختران به دليل نقش مهم آنان در جامعه صورت گرفت و البته سعي شده اين نامگذاري صرفا در حد اسم نباشد.

وي افزود: با توجه به اين‌كه دختران در آستانه ورود به عرصه​هاي اجتماعي و برخورداري از بلوغ، دوره جدیدی در زندگی خود را تجربه مي‌كنند، چنين نامگذاري مي​تواند در راستاي اعتماد به نفس و خودباوري جهت كسب موفقيت برای آنان تلقي شود.

اين جامعه​شناس با اشاره به جايگاه دختران در ايران و امكان بررسي كمي و كيفي آن گفت: در دهه​هاي اخير، ورود و موفقيت دختران در برخي حوزه​ها از جمله كسب تحصيلات عالي و پيشي گرفتن ميزان قبولي دختران در آزمون​هاي دانشگاهي نشان از رشد كمي دارد و تلاش روزافزون آنها براي برخورداري از فرصت​هاي برابر به سمت رويكرد كيفي قابل فهم است.

كردزنگنه افزود: متاسفانه هنوز هم دختران با محدوديت​هايي در اجتماع روبه‌رو هستند كه مي​تواند پيامدهايي مانند افسردگي و عدم اعتماد به نفس را براي آنها رقم بزند از جمله این که عادت كنند هميشه ديگران براي آنها تصميم​گيري كنند.

وي بيان كرد: البته خوشبختانه هرچه جلوتر مي​رويم، شرايط بیشتر تغییر می‌کند. با توجه به اين‌كه در حال گذر از يك دوره سنتي به مدرن هستيم؛ با افزايش موفقيت​هاي دختران در سطوح مختلف، شاهد پررنگ​تر شدن نقش دختران در اجتماع هستيم.

در این زمینه همچنین، زهرا باقرزاده انصاري، روانشناس و مدرس دانشگاه نیز در گفت​وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خوزستان، اظهار كرد: اگر دختران به خوبي تربيت شوند در آينده نيز جامعه​اي سالم خواهيم داشت. بدون شك دوران بلوغ يكي از پرتنش‌ترين دوران​هاي زندگي هر دختر است كه در این زمان، والدين مي​توانند نقش مهمی در ايجاد آرامش روحي و رواني آنان داشته باشد. با موفقيت​هايي كه در سطوح مختلف كسب مي​كنند در حال اثبات وجود خود هستند.

وي افزود: اغلب افراد گمان مي​كنند كه بزرگ كردن و تربيت فرزندان به ويژه دختران، صرفا بر عهده مادر است در حالي كه نقش پدر مي​تواند به اندازه​اي در اين امر مهم باشد كه حتي چگونگي تعامل دختر با همسر آینده‌اش را نیز تعيين كند.

اين روانشناس گفت: متاسفانه در بسیاری از خانواده​هاي ايراني، دخترها رابطه صميمي و نزديكي با پدرشان ندارند كه اين امر براي آينده احساسي دختر خطرناك است زيرا دختري كه عشق و محبت را از پدر دريافت نكند، احساس حقارت خواهد كرد.

باقرزاده انصاري بيان كرد: پدر بايد زيبايي دخترش را تحسين كند، به او بگويد كه باهوش است، اخلاقش را دوست بدارد تا دخترش هم بتواند عشق خود را به او ابراز كند. دختري كه چنين محبتي را در خانواده خود تجربه نكرده باشد، بسيار محتمل است كه بعدها با الفاظ عاشقانه از افرادي غريبه، به دنبال سيراب كردن اين عطش خود باشد.

وي با اشاره به سيره اهل بيت در تربيت دختران افزود: در برخي احاديث آمده كه پدر وقتي وارد خانه مي​شود اگر دختر يا پسري دارد، ابتدا بايد دختر را در آغوش گيرد و به او توجه بيشتري كند. در سيره پيامبر اكرم(ص) هم آمده كه ايشان هر روز درب خانه حضرت زهرا(س) مي​رفتند و به او ابراز محبت مي​كردند.

اين مدرس دانشگاه با اشاره به لزوم پاسخ داده شدن حس خودآرايي دختران عنوان كرد: مادر و پدر هر دو در شكل​گيري و تثبيت نقش جنسيتي دختران نقش دارند. به هر حال دختران تمايل به خودآرايي دارند و چه بهتر که اين نياز توسط پدر تامين شود و با شنيدن جملات محبت​آميز از سوي وي به اندازه كافي خوشحال شود. در واقع حضور پدر و مادر در كنار يكديگر در امر هدايت، مي​تواند موثرتر باشد.

نقش مهم دختران امروز به عنوان مادران فردا در شكل​گيري جامعه​اي بهتر و سالم​تر اثبات شده است. هر چه دختران از رشد اخلاقي و فكري بالاتری برخوردار باشند، مي​توانند جامعه را به سمت كمال و پويايي سوق دهند. البته براي دستيابي به اين هدف، لازم است نهادهاي مختلف فرهنگي و اجتماعي و علمي با بسترسازي​هاي مناسب، زمينه​هاي حضور موثرتر دختران را در عرصه​هاي مختلف فراهم كنند.

همچنين با توجه به روحيه حساس و لطيف دختران، لازم است که نياز محبت، ديده شدن و مورد توجه قرار گرفتن درون محيط خانواده برآورده شود و در امر تربيت و هدايت دختران، پدر و مادر در كنار يكديگر باشند.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار