نگرانی مهمانداران خطوط ریلی از تهدید امنیت شغلی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نگرانی مهمانداران خطوط ریلی از تهدید امنیت شغلی

با اجرای عملیات خروج ۳۹۷ واگن مسافربری فرسوده تا پایان تیر ماه سال جاری، گروهی از مهمانداران شرکت راه‌آهن بابت امنیت شغلی خود احساس نگرانی می‌کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در ماه‌های اخیر هر بار که در خبرها از مهمانداران؛ بویژه مهمانداران شرکت رجا نامی به میان آمده، پای مطالبات صنفی معوقه آنها در میان بوده است. اگرچه این کارگران هنوز موفق به وصول مطالبات خود نشده‌اند اما این بار آنها نگران تامین امنیت شغلی خود با اجرای طرح خروج ۳۹۷ واگن فرسوده مسافربری تا پایان تیر ماه شده‌اند.
شماری از کارگران شرکت راه‌آهن رجا که در ماه‌های گذشته همواره اخبار مربوط به پیگیری‌های صنفی خود و دیگر همکارانشان را با خبرنگار ایلنا در میان گذاشته‌اند، این‌بار در تماس با این خبرگزاری از نگرانی خود در مورد به اجرا درآمدن عملیات خروج ۳۹۷ واگن مسافربریی فرسوده تا پایان تیر ماه سال جاری خبر دادند.
ین کارگران در توجیه نگرانی خود چنین استدلال می‌کنند: اخیرا مجتبی تفقدی (معاون امور ناوگان شرکت راه‌آهن) در گفتگو با یکی از رسانه‌ها از خروج ۳۹۷ واگن مسافربری فرسوده خبر داده که در صورت جایگزین نشدن آنها با واگن‌های نو این احتمال داده می‌شود که تعداد زیادی از مهمانداران بیکار شوند.
همچنین در یک مصاحبه رسانه‌ای؛ محمد رجبی (مدیرعامل شرکت رجا) درباره اثرات این اقدام شرکت راه‌آهن گفته است: این کار، مصداق وارد آوردن شوک به بخش مسافری است، چراکه با این اقدام هزار و ۷۰۰ نفر مستقیم و ۸۰۰ نفر غیرمستقیم بیکار می‌شوند و حداقل ۴۰ قطار از چرخه سیر خارج می‌شود.
به گفته مهمانداران، پیش از این در سال ۹۴ شاهد اجرای چنین طرحی بودیم که در اجرای آن مسئولان از جایگزینی واگن‌های نو و تامین امنیتی شغلی مهمانداران خبر داده بودند که در نهایت عملیاتی نشد و در نتیجه شاهد بیکاری تعداد زیادی از همکاران با سابقه‌مان بودیم.
طبق اظهارات یکی از مهمانداران که در شرکت راه‌آهن رجا مشغول کار است، با اجرای طرح‌های از این دست که از سوی شرکت راه‌آهن تصمیم‌گیری می‌شود، تمامی جنبه‌های حمایتی نیروی کار دیده نمی‌شود.
به باور این کارگران، هنوز از مشکل معوقات مزدی کارگران گره‌ای باز نشده، باید نگران امنیت شغلی خود باشند.
اشاره این کارگران به تشکیل نهاد صنفی مهمانداران خطوط ریلی است که بتواند از آنها حمایت کند. آنها می‌گویند: ما مهمانداران شرکت رجا معتقدیم شکل‌گیری نهاد صنفی در شرایط نامعلوم شغلی و چندین ماه معوقات مزدی ضرورت دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار