نیازبه معلمان بااستانداردهای جدید داریم/عدم تغییر درشیوه نامه جذب

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

نیازبه معلمان بااستانداردهای جدید داریم/عدم تغییر درشیوه نامه جذب

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شیوه نامه جذب معلمی تنها ویرایش و تفکیک شده است، گفت: نیاز به معلمان با استاندارد روز داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار چهاربند در رابطه با شیوه نامه جدید جذب معلم با حضور در رسانه ملی گفت: در سال های اخیر انتظارات از شغل معلمی افزایش یافته و این مسئله استانداردها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: استانداردها در برخی زمینه ها از جمله توانایی ذهنی و قابلیت های جسمی بسیار متفاوت شده است.

چهاربند با بیان اینکه معلم ستون اصلی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است گفت: او باید راهکارهای سند را اجرا کند در حقیقت مطالبات سند مانند باری است که بر روی ستون معلم گذاشته می شود در این شرایط نیاز به تقویت معلم داریم چرا که با استانداردهای فعلی، ستون معلم نمی تواند در برابر بار سند تحول دوام بیاورد.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمی که استخدام می کنیم باید ۳۰ سال در خدمت آموزش و پرورش باشد و سرعت تحولات در حوزه قابلیت های اجتماعی، برقراری ارتباط و توانایی ذهنی بسیار بالاست و با پیشرفت فضای مجازی، نیاز به معلمان با استانداردهای جدید داریم.

عددی برای قد وجود ندارد و آن را به کمیته پزشکی استان ها سپردیم

چهاربند ادامه داد: تیمی متخصص از روان شناسان، متخصصان علوم تربیتی و پزشکی، استانداردهای جدید شغل معلمی را تدوین کردند که سال گذشته برای اولین بار اجرا شد و بعد از ارزیابی اجرای سال گذشته، دو مورد از شیوه نامه جذب معلم را اصلاح کردیم که مهمترین آن قد بود؛ در شیوه نامه سال گذشته قد برای آقایان ۱۶۵ و خانم ها ۱۵۵ تعریف شده بود اما بعد از اجرا به این نتیجه رسیدیم به دلیل تنوع اقوام مختلف و تفاوت میان متوسط قد در میان اقوام نمی توان عدد ثابتی را برای قد اعلام کرد چرا که قد افراد جزو عواملی است که آنها در آن نقشی نداشته اند و فضلیت اکتسابی محسوب نمی شود که به دلیل آن فرد را محروم کنیم بنابراین عددی برای قد وجود ندارد و آن را به کمیته پزشکی استان ها سپردیم تا متناسب با موقعیت جغرافیایی و متوسط قد تصمیم گیری کنند.

چهاربند با بیان اینکه در سال های گذشته برخی افراد به دلیل دو سانتی متر قد از استخدام محروم می شدند که این مسئله تبعیض است گفت: مورد دیگری که در شیوه نامه جذب معلم اصلاح شد نمره چشم افراد است، تا سال های گذشته اگر بینایی از حدی کمتر بود فرد از استخدام محروم می شد و به دلیل اعتراضات به این نتیجه رسیدیم اگر بینایی با عینک قابل حل باشد مانعی برای استخدام محسوب نشود برهمین اساس عدد مدنظر را با عینک در نظر گرفتیم.

رئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اعتراض ها به شاخص توده بدنی در شیوه نامه جذب معلم گفت: با بررسی اعتراضات به این نتیجه رسیدیم در برخی مناطق کشور به دلیل نوع تغذیه و ژنتیک شاخص توده بدنی بالاست بنابراین تشخیص استاندارد توده بدنی را بر عهده کمیته پزشکی استان ها گذاشتیم تا این موضوع عاملی برای محرومیت غیرمنصفانه داوطلبان از استخدام نباشد.

۱۰۲ لهجه شناخته شده وجود دارد که بخشی از هویت ملی است

چهاربند به مسئله لهجه در استخدام معلمان در زبان اشاره کرد و گفت: زبان شناسی سه عبارت تخصصی گونه، گویش و لهجه را داریم. در یک زبان ممکن است به چند گونه صحبت کنیم. در بحث گویش ممکن است در یک زبان گویش های مختلف وجود داشته باشد که تلفظ و حتی دستور زبانشان متفاوت است و در یک زبان برای نمونه فارسی چنیدن لهجه دارد فارسی به لهجه یزدی، تهرانی یا اصفهانی که متفاوت است.

وی بیان کرد: در کشور ما ۱۰۲ لهجه شناخته شده وجود دارد که بخشی از هویت ملی است.

وی افزود: آن چیزی که از لهجه مورد نظر ما در مقوله استانداردهای معلمی است، تلفظ صحیح مخارج آوایی است به عنوان مثال اگر می خواهیم به یک فرد کردی آموزش دهیم، باید حروف را به درستی تلفظ کنیم.

چهاربند گفت: در سنین کودکی تارهای آوایی برای تلفظ صحیح حروف آماده می شوند و اگر هدف ما آموزش زبان معیار فارسی باشد که لهجه های قالب در آن وجود ندارد باید به تلفظ صحیح توجه داشته باشیم بنابراین یکی از اصلاحات در شیوه نامه جذب معلم برای ایجاد فهم مشترک از لهجه تغییر آن به عبارت تخصصی تلفظ صحیح مخارج آوایی حروف بود که می تواند در هر زبانی مصداق داشته باشد.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به دو شیوه جذب معلم گفت: روش نخست از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند و در قالب متعهدین خدمت به آموزش وپرورش تعهد اداه و از همان ابتدا استخدام می شوند. روش دوم جذب معلم از میان فارغ التحصیلان دوره کارشناسی و بالاتر است که باید یک سال دوره مهارت معلمی را طی کنند.

وی تصریح کرد : در کنکور سراسری امسال، ۱۶۰ هزار نفر داوطلب شغل معلمی شدند اما مجوز استخدام ما ۱۰ هزار و ۲۰۰نفر است بنابراین هر فردی که احراز صلاحیت علمی، سلامت جسمی، روحی و روانی می شود براساس امتیاز کسب شده جذب خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: آنچه موجب اعتراض به شیوه نامه جذب معلم شده، بحث مربوط به سلامت جسمی است. در صفحه ۳۴ شیوه نامه فهرست بیماری هایی که داشتن آنها موجب ممنوعیت استخدام است، ذکر شده اما وقتی به متن مراجعه می کنیم به عنوان مثال در صفحه ۴۱ چندین عبارت با عنوان «بلامانع برای استخدام» را مشاهده می کنیم در حقیقت در هم تنیدگی بین بیماری های ممنوعیت دار و مواردی که بلامانع است، باعث ایجاد سوء برداشت شده است.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش وپرورش افزود: در ویرایش جدید ضمن اصلاح لهجه، لیست بیماری هایی ممنوعه و بلامانع را تفکیک کردیم. این شیوه نامه برای افرادی که داوطلب استخدام در آموزش وپرورش هستند اجرا می شود و اغلان را شامل نمی شود.

چهار بند با بیان اینکه از روز گذشته مصاحبه های استخدامی شروع شده و تیم های پزشکی معاینات را انجام می دهند گفت: این فهرست سال گذشته اجرا شد و در سه مورد قد، بینایی و توده بدنی شاهد اعتراض بودیم که اصلاح شد و در سایر موارد مشکلاتی نخواهیم داشت.

به گفته ی چهاربند جذب معلمان به صورت ۵۰ درصد خانم و ۵۰ درصد آقا است چرا که در دوره ابتدایی بیشتر به همکاران خانم نیاز داریم.

اخبار آموزش و پرورش اخبار