نیاز به شیوه‌های اصیل برای اثبات خود

دسته ها: اخبار

اگر آن امور مثبت، ارزش جامعه شد جایگاه مصرف نیز پایین می آید و افراد خودشان را با مصرف تعریف نمی کنند.

نکات دیگری هم در این رابطه اهمیت دارد. یکی از عوامل دیگر که می تواند مؤثر باشد این است که فاصله بین طبقات کاهش پیدا کند و طبقات آرامش پیدا کنند و بدانند آنچه دارند برای زندگی کردن و لذت بردن کافی است. همچنین مشاغل مختلف باید ارزش پیدا کنند و مثلاً کسی احساس تحقیر و احساس فاصله زیاد بین معلم بودن و پزشک بودن نکند.

به عنوان آخرین عامل می توان به این نکته اشاره کرد که نباید در بعد اقتصادی فقط سود و ترویج مصرف گرایی به عنوان پمپاژی برای تولید در نظر گرفته شود. حتی شیوه های وام دادن که در جامعه ما وجود دارد و ظاهرا به رشد نظام بانکی و پولی کمک می کند، گهگاه خود مشوّق مصرف است.

نباید این وام ها را بدون حساب و بررسی اعطا کرد. این وام ها ممکن است پول را به نظام بانکی برگردانند، اما در واقع اخلاق مصرف را در جامعه گسترش می دهد و ما متأسفانه طی این چند دهه ولع نسبت به وام گرفتن و وام مصرفی گرفتن را افزایش داده ایم و باید واقعا در این مسیرها بازاندیشی شود و تعادلی بین نظام مصرف و نظام تولید به وجود بیاید.

اما آیا بازار و چرخه اقتصاد، بنا به ذات و ماهیت و لوازم و عوارض خود و علم و تکنولوژی بنا به روندی که در حال طی کردن هستند، امکان این تصور را می دهند که چیزی جز مصرف گرایی فعلی را نتیجه بدهند؟ آیا فضای حاکم بر مناسبات جهانی اصلاح پذیر است و می توان این شرایط را کنترل و اصلاح کرد یا صرفاً باید افراد در میان دو قطب مصرف گرایی و رویکرد انتقادی به آن، خود تا جایی که توانایی و شرایطش را دارند راهی را برای خود بسازند و بپیمایند؟ مصرف کردن اجتناب ناپذیر است. با رشد تکنولوژی ها و علم سطح دسترسی و مصرف ما نسبت به جوامع گذشته خیلی افزایش پیدا کرده است.

اما برای کنترل مصرف تنها عاملی که می شود به عنوان یک ضابطه برقرار کرد، این است که تعادل در جوامع به وجود بیاید. این تعادل هم باید نسبت به توان تولیدی آن جوامع در نظر گرفته شود و هم نسبت به مسائلی که اخیرا در مورد آلودگی کره زمین به وجود آمده و مطرح شده است. اکنون بسیاری نگران سرنوشت زمین به عنوان یک کلیت هستند؛ چون آلودگی آن در سطح آب ها، در سطح محیط زیست، در سطح لایه های ازن و… به قدری زیاد شده است که همه را تهدید می کند. بنابراین حفظ محیط زیست می تواند یک عامل کنترل کننده باشد.

اخبار