نیاز کشور به ۱۵۰ هزار پرستار جدید/ماهانه ۸۰ ساعت اضافه کاری اجباری برای پرستاران

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نیاز کشور به ۱۵۰ هزار پرستار جدید/ماهانه ۸۰ ساعت اضافه کاری اجباری برای پرستاران

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به استاندارد نبودن میزان نیروی پرستاری در مراکز درمانی کشور گفت: برای رسیدن به سطح استاندارد نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، به ۱۵۰ هزار پرستار دیگر نیاز داریم.

مریم حضرتی با حضور در غرفه ایسنا در بیست‌سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با تاکید بر اینکه عدالت در پرداخت به کادر پرستاری بیمارستان‌ها موضوعی به حق است، اظهار کرد: ما به دنبال ایجاد عدالت در پرداختی‌ها هستیم، اما محدودیت‌ها و مشکلات سیستم باید حل شود تا بتوانیم آن را اجرا کنیم. در حال حاضر به طور متوسط ۹ ماه در پرداخت کارانه پرستاران تاخیر ایجاد شده است.

وی افزود: ما در رابطه با مطالبات پرستاران با سازمان نظام پرستاری هماهنگ هستیم تا راه‌حلی منطقی و نه جنجالی برای حل این مشکل پیدا کنیم. بدنه دولت و وزیر بهداشت نیز نگرش مثبتی نسبت به حل مشکلات پرستاری دارند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی و فشار کاری زیاد آنها تصریح کرد: ما باید استاندارد حضور نیروی پرستاری متخصص را در بیمارستان‌ها به ۱.۸ به ازای هر تخت افزایش دهیم. در حال حاضر این نسبت حدود ۰.۸ است. برای رسیدن به استاندارد حضور نیروی پرستار در مراکز درمانی به ۱۵۰ هزار نیروی پرستار نیاز داریم.

به گزارش ایسنا، احمد نجاتیان – مدیرکل دفتر ارتقاء سلامت، خدمات بالینی و پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت نیز با اشاره به تربیت سالیانه حدود ۱۵۰۰ پرستار کارشناس ارشد و متخصص در دانشکده‌های پرستاری اظهار کرد: در حال حاضر جایگاه پرستار متخصص در نظام سلامت تعریف نشده است. برای مثال یک پرستار، فوق‌لیسانس هوش‌بری و آی‌سی‌یو می‌گیرد، اما در بخش غیرمرتبط کار می‌کند؛ به همین دلیل معاونت پرستاری وزارت بهداشت در حال برنامه‌ریزی برای اصلاح این وضعیت است.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های ملی خدمات پرستاری این است که در بخش‌های ویژه باید پرستاران متخصص فعالیت کنند. معاونت پرستاری نیز در نظر دارد از این پرستاران در بخش‌های تخصصی استفاده کند تا علاوه بر جا افتادن نام پرستار متخصص در نظام سلامت، این پرستاران نیز بتوانند مزایای خود را دریافت کنند.

نجاتیان همچنین با بیان اینکه در حال حاضر آمار اضافه کاری اجباری پرستاران در کشور به طور متوسط ۸۰ ساعت برآورد شده است، افزود: در سیستم وزارت بهداشت برای کارکنان رسمی پرستاری حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق در نظر گرفته شده است که نزدیک به ۸۰ هزار تومان نیز کارانه و اضافه کار به آن افزوده می‌شود. در نتیجه دریافتی آنها باید به حدود ۳ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار