هک کامپیوترهای آفلاین از طریق صدای فن!

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

اگر می خواهید اطمینان داشته باشید که کامپیوترتان هرگز هک نمی شود، قطع اینترنت می تواند آغاز خوب و مناسبی باشد، اما باید بدانید که تحقیقات اخیر نشان داده است که این کار به تنهایی نمی تواند به شما ضمانت بدهد که هیچ اطلاعاتی از کامپیوترتان به سرقت نخواهد رفت.

محققین اخیرا راه جدیدی را معرفی کرده اند که از آن طریق می توان اطلاعات را از کامپیوترهایی که به اینترنت متصل نیستند استخراج کرد. این روش با استفاده از یک حمله بدافزاری انجام می شود که اطلاعات را از صدای فن داخلی کامپیوترتان به دست می آورد!

بله درست است! صدای سیستم خنک کننده کامپیوتر شما می تواند علیه شما وارد عمل بشود. این امکان از طریق برنامه ای به نام Fansmitter که توسط گروهی از محققین طراحی شده میسر است.

زمانی که یک کامپیوتر با این برنامه آلوده می شود، Fansmitter می تواند با استفاده از صدا اطلاعات را از کامپیوتر آفلاین استخراج کند و برای این کار نیازی به اتصال بلندگو به کامپیوتر نیست.

این بدافزار با تنظیم فن داخلی نوعی موج صوتی ایجاد می کند که توسط کامپیوتر تولید می شود. به بیان دیگر، Fansmitter مانند یک انگل اطلاعاتی را از کامپیوتر شما به دست می آورد و بعد کنترل فن را به دست می گیرد و از آن به عنوان وسیله ای برای تولید سیگنال های صوتی ظریفی بر اساس اطلاعات موجود استفاده می کند که این سیگنال ها توسط دستگاه دیگری که در آن نزدیکی است مانند یک اسمارت فون دریافت و تفسیر می شوند.

این تیم محققین در توضیح گفته است که اطلاعات دودویی را می توان تعدیل کرده و از طریق این سیگنال های صوتی به میکروفونی که در محلی دیگر قرار دارد ارسال کرد.

این نخستین باری نیست که سیگنال های صوتی برای استخراج اطلاعات از دستگاه های آفلاین استفاده می شوند. پیشتر هم بدافزارهایی معرفی شده بودند که با استفاده از بلندگوهای داخلی یا خارجی کامپیوتر و با روشی تقریبا مشابه سیگنال های اطلاعاتی را از طریق صوت به دستگاه های گیرنده ارسال می کردند.

شاید فکر کنید که با قطع تمام بلندگوها می توانید کامپیوترتان را در مقابل هک محافظت کنید. اما در این روش حتی کامپیوترهایی که سیستم های صوتی شان قطع بوده هم مورد هجوم قرار گرفته اند.

البته برای هک کامپیوتر از این طریق، ابتدا کامپیوتر باید به بدافزار Fansmitter آلوده شود که این کار به راحتی و از طریق اتصال یک USB انجام می شود.

محققین توانسته اند با استفاده از این بدافزار اطلاعات را با سرعت 900 بیت در ساعت از کامپیوتر استخراج کنند که خیلی کند است، اما برای انتقال اطلاعات مهمی مانند متون به اندازه کافی سریع است. این روش همچنین برای دستیابی به پسوورد ها و کلیدهای رمزگذاری ایده آل است.

اخبار فناوری اخبار