وام‌های دانشجویی تجمیع می‌شوند/ احتمال افزایش مبلغ همه وام‌های دانشجویی در ترم تحصیلی آینده

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با جدیت طرح «تجمیع وام های دانشجویی» را در سال تحصیلی آینده پیگیری می‌کند که با اجرای این طرح، تعداد وام‌های دانشجویی کاهش و در مقابل مبلغ وام‌ها افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در ترم تحصیلی جاری که با شیوع ویروس کرونا در کشور همراه شد، صندوق رفاه دانشجویان تسهیلات بیشتری را برای دانشجویان در نظر گرفت.

براساس این تسهیلات، اعتبارات وام شهریه ۱۰۰ درصد و اعتبارات وام تحصیلی ۵۰ درصد افزایش داده شد تا دانشجویان بیشتری در این ترم بتوانند از وام‌های دانشجویی استفاده کنند. اما این صندوق در صدد است تا حد امکان تسهیلات بیشتری را به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا به دانشجویان ارائه کند.

*احتمال افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی در ترم آینده

الیاس منیری معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، از احتمال افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی در ترم آینده خبر داد.

وی توضیح داد: پیشنهاداتی برای افزایش مبالغ وام‌های دانشجویی در  ترم آینده مطرح شده است که در حال بررسی و امکان‌سنجی این پیشنهادات هستیم و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

منیری خاطر نشان کرد: اجرایی شدن این پیشنهادات نیازمند افزایش اعتبارات است که از این رو باید بررسی‌های لازم در این باره صورت بگیرد.

از بین همه وام‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشجویان پرداخت می‌کند، ۴ وام تحصیلی شهریه، ازدواج، مسکن و ضروری، پر متقاضی‌ترین وام‌ها هستند. وام ضروری، ویژه دانشجویان در شرایط خاص است و یکی از کاربردهای آن شرایط ویژه امروز کشور است که متاثر از ویروس کرونا شده است.

 

*کاهش درآمدهای صندوق رفاه‌ دانشجویان با شیوع کرونا

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این باره با تشریح شرایط مالی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال جاری برای افزایش ارائه خدمات به دانشجویان، به خبرنگار ما، گفت: امسال ۱۵ درصد افزایش بودجه برای صندوق رفاه دانشجویان پیشنهاد شد که در مقابل شرایط ناشی از شیوع کرونا در کشور، اوضاع را دست‌خوش تغییراتی کرده است.

به گفته وی،‌ بخشی از منابع این صندوق از بودجه دولتی و بخشی از بازپرداخت وام‌های پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌شود که امسال در زمینه تامین منابع مالی و درآمدها با سختی‌هایی رو به رو باشیم.

وی یادآور شد: در همین ۳ ماهه‌ای که از آغاز سال ۹۹ می‌گذرد، درآمد صندوق رفاه دانشجویان نسبت به ۳ ماهه نخست سال قبل به شدت کاهش یافته است.

*تعداد وام‌های دانشجویی کمتر و مبلغ وام‌ها بیشتر می‌شود

در این باره ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم به خبرنگار فارس، گفت: یکی از برنامه‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان با جدیت پیگیری می‌کند، تجمیع وام های دانشجویی است که معتقدیم اجرای آن طرح، نتایج مفید و ملموسی در افزایش کیفیت ارائه‌ خدمات به دانشجویان خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح تجمیع وام های دانشجویی به طور کلی، وام‌ها با هم تجمیع می‌شوند و تعداد وام‌ها کمتر می‌شود و در مقابل مبلغ وام‌ها بیشتر می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اجرای این طرح در سال ۹۸ هم در دستور کار بود که امیدواریم در سال ۹۹ به مرحله عملیاتی برسد.

وی همچنین به تازگی و در جدیدترین اخبار در این باره، برای اجرای طرح تجمیع وام های دانشجویی اظهار امیدواری کرده و گفته: اجرای طرح تجمیع وام های دانشجویی در سال تحصیلی آینده در دستور کار است و اگر تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید تصویب شود، مبلغ وام‌های دانشجویی افزایش می یابد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار