وجود ۲۰ تا ۳۰مهندس در کشور به ازای هر تکنسین

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وجود ۲۰ تا ۳۰مهندس در کشور به ازای هر تکنسین

عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: به ازای هر تکنسین حدود ۲۰ تا ۳۰مهندس در کشور وجود دارد و این به معنای نبود تعادل میان نیروهای دانشگاه رفته و مهارت دیده است.
مجید کیان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای، گفت: اگرچه سازمان فنی و حرفه‌ای ظرفیت بسیار عظیمی دارد اما کمتر از20درصد این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مهم با نگاه به میزان اشتغال و مهارت‌آموزی مفید این سازمان به خوبی مشخص خواهد شد.
بار اصلی آموزش مهارت‌های فنی بردوش هنرستان‌ها و دانشگاه‌های فنی
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بار اصلی آموزش مهارت‌های فنی بردوش هنرستان‌ها و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است، افزود: درواقع سازمان فنی و حرفه‌ای عملا منفعل رفتار می‌کند این در حالی است که وزارت علوم و آموزش و پرورش ابزار و امکانات لازم را در اختیار ندارند لذا بهتراست دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نیز همچون گذشته زیرنظر آموزش و پرورش قرار بگیرند.
به ازای هر تکنسین حدود 20 تا 30مهندس در کشور وجود دارد/نبود تعادل میان نیروهای دانشگاهی و مهارت دیده
وی با تاکید بر نیاز امروز جامعه به تربیت تکنسین و کاردان متبحر فنی و حرفه‌ای، افزود: کشورهای توسعه یافته به ازای هر مهندس حداقل 20 تا 30 تکنسین دارند اما این هرم در ایران عکس آن است، درواقع به ازای هر تکنسین حدود 20 تا 30 مهندس در کشور وجود دارد که این معنای نبود تعادل میان نیروهای دانشگاه رفته و مهارت دیده است.
تکیه بر اقتصاد داخلی و مقاومتی نیازمند این است که دولت به جای تزریق تحصیلکردگان بی‌مهارت به جامعه، با برنامه‌ریزی آن‌ها را از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش داده تا جذب بازار کار موجود شوند.
دولت به جای تزریق تحصیلکردگان بی‌مهارت به جامعه با آموزش، آن‌ها را جذب بازار کار کند
کیان‌پور اضافه کرد: تکیه بر اقتصاد داخلی و مقاومتی نیازمند این است که دولت به جای تزریق تحصیلکردگان بی‌مهارت به جامعه، با برنامه‌ریزی جوانان و حتی افرادی که تحصیلات دانشگاهی دیده‌اند را از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور آموزش داده تا جذب بازار کار موجود شوند.
عدم توسعه‌نگری یکی از عقب‌ماندگی سازمان فنی و حرفه‌ای
این نماینده مجلس با بیان اینکه سطح توقع جامعه به واسطه تحصیل در دانشگاه بالا رفته و عموما به دنبال کار پشت میزنشینی هستند، اضافه کرد: عدم توسعه‌نگری یکی از دلایلی است که سازمان فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند از تمام ظرفیت خود بهره برد و مدیران آن صرفا به دنبال حفظ و نگهداری وضعیت موجود هستند.
موازی‌کاری در عملکرد وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و سازمان فنی و حرفه‌ای
عضو کمیسیون عمران مجلس با اعتقاد به اینکه موازی‌کاری و بی‌برنامه‌گی در عملکرد وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و سازمان فنی و حرفه‌ای دیده می‌شود، بیان کرد: حل مشکلات موجود امکان‌پذیر است به شرط آنکه از توانمندی نخبگان در مدیریت‌ها استفاده شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار