وزیر علوم: دوره های کاردانی باید به دانشگاه ها برگردد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزیر علوم: دوره های کاردانی باید به دانشگاه ها برگردد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مراکز آموزش عالی باید مجدد به دایر کردن رشته های کاردانی روی آورده و به تربیت دانشجو در این رشته ها بپردازند.
به گزارش ایرنا منصور غلامی اظهار داشت: متاسفانه در یک دوره 10 تا 15 ساله بیشتر دوره های کاردانی تعطیل شد و حال آنکه تربیت کاردان و کارورز (تکنسین) برای اداره زیرساخت ها و امور فنی کشور ضروری است.
وی افزود: موسسات آموزش عالی نیروی کاردان تربیت کردند اما با راه اندازی دوره کارشناسی تمام این دانش آموخته ها وارد این دوره ها شدند.
وی اظهار داشت: حتی موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها درخواست راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد را کردند که بیشتر دانش آموختگان دوره کارشناسی به کارشناس ارشد و سپس دکتری ارتقا یافتند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اجرای طرح کلی ساماندهی آموزش عالی گفت: هم اکنون برگشت به کاردانی در برنامه قرار گرفته و دانشگاه های فنی و حرفه ای که بر این مقطع تمرکز کنند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
غلامی با بیان اینکه تولید مدرک گرفتاری جامعه را افزایش خواهد داد، افزود: هم اکنون عمده دانشگاه ها با صندلی خالی مواجه شده اند که 500 واحد پیام نور در کشور دچار این مشکل شده اند.
وی بر تجمیع واحدها و دانشگاه های کوچک در سطح کشور تاکید کرد و افزود: ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان نیز خود معضل بزرگی است اما نباید این امر مانع اجرای این طرح شود.
وی با بیان اینکه دستگاه های دولتی از داشتن مراکز علمی و کاربردی منع شده اند، گفت: متاسفانه برخی از سازمان ها و دستگاهها بر این امر اصرار دارند و حال آنکه باید فعالیت تمام این دانشگاه ها که پیش تر صورت گرفته، در سطح کشور متوقف شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: حتی برخی از مراکز پژوهشی نیز به دانشگاه تبدیل شده و دانشجو تربیت می کردند که این امر نیز ممنوع است و باید ساماندهی شوند.
غلامی با بیان اینکه نگاه دانشگاه ها باید محلی و منطقه ای شود، افزود: منطقه باید در اولویت قرار گیرد و از موازی کاری در ایجاد رشته ها نیز جلوگیری شود.
وی از پایین آمدن ظرفیت تحصیلات تکمیلی نیز خبر داد و گفت: این امر با هدف کیفی گرایی و جلوگیری از انباشت دانش آموخته اجرایی شده است.
هم اکنون چهار میلیون و 400 هزار دانشجو در 2 هزار و 800 مرکز آموزش عالی کشور تحصیل می کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار