وضعیت اشتغال قابل قبول نیست؛ نرخ بیکاری خوزستان ۱۴ درصد است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وضعیت اشتغال قابل قبول نیست؛ نرخ بیکاری خوزستان ۱۴ درصد است

استاندار خوزستان گفت: وضعیت اشتغال قابل قبول نیست چرا که نرخ بیکاری ۱۴ درصد است و باید به جهتی حرکت کنیم که نرخ بیکاری تک رقمی شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، غلامرضا شریعتی امروز در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان که در شهرستان باوی تشکیل شد، اظهار داشت: دغدغه اصلی کشور و حتی در سال‌های آینده بحث اقتصاد و اشتغال است.
وی با بیان اینکه باید برای اداره بهتر جامعه و حل بحث اقتصاد جامعه تلاش شود و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نشود، افزود: در بین همه تلاشی که برای حل مشکلات اقتصادی و اشتغال انجام می‌شود مراحل و بروکراسی های اداری دست و پاگیری وجود دارد.
استاندار خوزستان بیان کرد: اکنون عمده کار و فراهم کردن شغل بر عهده بخش خصوصی است چرا که دولت در حال حاضر به اندازه کافی متورم، فربه کم، تحرک و در عین حال کم خاصیت شده است.
وی گفت: تمام صنایع بخش دولتی با وجود تزریق اعتبارات زیاد به صورت ظاهری خود را سرپا نگه داشته‌اند در حالی که بخش خصوصی چابک، سرحال و توانا است.
شریعتی با بیان اینکه تمرکز و سرمایه‌گذاری ما بر روی بخش خصوصی است، عنوان کرد: از دولتی که هرینه‌های جاری آن ۲۵۰ هزار میلیارد تومان و فقط ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های عمرانی است و همین مقدار هم در بهترین شرایط ۵۰ درصد آن تحقق می‌یابد انتظار توسعه و اشتغال مولد موثری نباید داشت.
وی با بیان اینکه البته این شرایط بر کشور حاکم شده، ادامه داد: زمانی دولت به خودش متکی بود ولی اکنون مجبور است به بخش خصوصی بها دهد.
استاندار خوزستان با اشاره به اقتصاد مقاومتی که اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا است، تصریح کرد: سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم به طوری که صادرات از واردات پیشی گرفت، این موضوع عمدتا توسط بخش خصوصی انجام شده است.
وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی تولیدات استان رشد قابل توجهی داشت، ادامه داد: زمانی شرایط به نوعی بود که تنها کارخانه تولید قند استان را نمی‌توانستیم حفظ کنیم و کارخانه ورشکسته شد اما اکنون با لطف خداوند، تدبیر دولت و فعال شدن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری با کشت چغندر قند اکنون ظرفیت به گونه‌ای است که توانستیم این کارخانه را احیا کنیم.
شریعتی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون سرمایه‌گذاران زیادی در صدد احداث کارخانه‌های قند در سطح استان هستند البته خوزستان نیازمند ۸ کارخانه قند است.
وی با بیان اینکه باید در جهت خلق ثروت، تولیدات صادرات محور و نیز اشتغال بیشتر حرکت کنیم، افزود: فرمانداران، بخشداران و مسئولان دستگاه‌های دولتی موظفند موانع را برای بخش خصوصی رفع کنند و شرایط را برای آنها فراهم کنند.
استاندار خوزستان ضمن بیان اینکه بخشی نگری می‌تواند سبب زمین گیر شدن شود، تاکید کرد: باید گلوگاه‌های متوقف کننده سرمایه گذاران را بررسی کرد و به حداقل رساند.
وی گفت: در گذشته سرمایه گذار می‌بایست ۷۶۰ فرایند را طی می‌کرد تا مجوز صادر می‌شد اما اکنون این مراحل به حداقل و ۱۶۰ فرایند رسیده بنابراین در گذشته ۶۰۰ فرایند زاید وجود داشت.
شریعتی با بیان اینکه اکنون درصدد کد نویسی این مراحل هستیم، بیان کرد: انتظار داریم مدیران به کارمندانشان تاکید کنند که موانع برای سرمایه گذاران رفع شود.
وی افزود: متاسفانه توسعه و اشتغال دغدغه ما نیست و این یکی از مشکلات استان و کشور است. همه مدیران بخشی نگر هستند و فرهنگ کار و کارآفرینی بر ما حاکم نیست.
استاندار خوزستان تصریح کرد: ایراد ما این است که با کارکرد دستگاه سنجیده می‌شویم اما اگر مدیر با کل حوزه مربوطه سنجیده شود آن وقت مدیر از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.
وی با بیان اینکه باید حوزه نظارتی ما در استانداری و دستگاه‌های حاکمیتی چنین رویکردی اجرایی شود، گفت: در این صورت مدیران مسئولیت پذیرتر و پاسخگوتر خواهند شد.
شریعتی عنوان کرد: اگر چه در این چند سال اخیر وضعیت اشتغال رو به بهبود بوده ولی باز هم وضعیت قابل قبول نیست چرا که نرخ بیکاری ۱۴ درصد است و باید به جهتی حرکت کنیم که نرخ بیکاری تک رقمی شود.
وی با اشاره به اینکه در خوزستان پتانسیل های مختلف نهفته است، ادامه داد: بنا داریم که در حد توانمان در بحث اشتغال فراگیر که ۲ درصد دولت یارانه اشتغال می‌دهد، ۸ درصد سود را ما نیز پرداخت کنیم.
استاندار خوزستان با بیان اینکه خوزستان نیز یارانه تسهیلاتی پرداخت می‌کند به شرطی که صنعت گر تعهد ایجاد شغل دهد، تصریح کرد: در چند روز آینده تفاهم نامه این موضوع با بانک‌ها امضا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی ما اشتغال است و همه دستگاه‌های استان برای رفع موانع بسیج شوند خطاب به مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آقای چنگلوایی یک بازنگری در روند تغییر کاربری‌ها انجام دهند و روند را تا جایی که ممکن است تسهیل کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار