وظیفه وزارت علوم ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان نیست/ هر چه دیرتر به موضوع اصلاح دانشگاه‌ها توجه کنیم، شرایط بدتر می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وظیفه وزارت علوم ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان نیست/ هر چه دیرتر به موضوع اصلاح دانشگاه‌ها توجه کنیم، شرایط بدتر می‌شود

غلامی گفت: ما وظیفه‌ای در برابر ایجاد کار برای دانشجویان نداریم اما قبول می‌کنیم که دانشجو باید با کسب و کارهای جدید آشنا شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که در وزارت علوم و تحقیقات در حال برگزاری است با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته دانشگاه‌ها تنها به بحث آموزشی توجه داشتند و بحث پژوهشی را فراموش کرده بودند، گفت: دانشگاه‌های ما به صورت خاص به بحث آموزشی محدود شده بودند و پژوهش را از یاد برده بودند البته با توجه به فعالیت وزارت علوم که در چند سال اخیر انجام داده است به خوبی می‌بینیم که فعالیت‌های پژوهشی متناسبی انجام گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پژوهش‌های دانشگاهی باید اثر گذار باشند، گفت: فعالیت‌های پژوهشی که در سطح جامعه انجام می‌گیرد، کم نیستند اما یا به خوبی تبلیغ نشده‌اند یا شرایط مناسب برای آن‌ها فراهم نبوده است البته من فکر می‌کنم که انتظارات از وزارت علوم در حوزه پژوهشی بسیار زیاد است و به دلیل همین انتظارات است که فعالیت‌های پژوهشی به خوبی دیده نمی‌شوند.
نگاه وزارت علوم به مبحث پژوهش، ویژه است

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم در حوزه پژوهش‌ها نگاه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: نگاه ما به پژوهش‌های علمی ویژه است و با توجه به پژوهش‌های جدید به دنبال رفع مشکل‌ها و چالش‌هاش کشور هستیم. در حال حاضر موضوع آب و محیط زیست دو چالش اصلی کشور است که دانشگاهیان باید آن را در اولویت کار خود قرار دهند.

غلامی با بیان اینکه موفقیت‌های ما در حوزه پژوهشی نشان از فعالیت مثبتمان در حوزه پژوهشی است، گفت: شاید به ذهن مردم و افراد خطور کند که سازمان‌ها و دانشگاه‌ها مشارکت خوبی از خود نشان نمی‌دهند و با وزارت علوم کار نمی‌کنند اما این موضوعات دلیل بر عقب نشینی و وروده نکردن ما به فعالیت‌های پژوهشی نیست زیرا تمام موفقیت‌های وزارت علوم در حوزه پژوهشی نشان از عملکرد او است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها می‌خواهم که شاخص‌هایی را برای فعالیت‌های کاربردی معرفی کنند همچنین آئین نامه و امتیاز دهی کاربردی مطرح است تا دانشگاهیان بیش از پیش به سمت فعالیت‌های پژوهشی بروند.
مشکل اشتغال با راه اندازی دانشگاه کار آفرین حل می‌شود

وی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال فارغ‌التحصیلان به وزارت علوم نقد می‌کنند، گفت: ما وظیفه‌ای در برابر ایجاد کار برای دانشجویان نداریم اما قبول می‌کنیم که دانشجو باید با کسب و کارهای جدید آشنا شود که این موضوع هم مربوط به بحث دانشگاه کار آفرین است تا توانمندی دانش آموختگان مشخص شود و برای ورود به کارگاه‌های تخصصی در جامعه آشنا شوند.

غلامی ادامه داد: برای آشنایی دانشجویان با فضای مهارتی 2 نکته حائز اهمیت است، اول اینکه به دانشجو بگوییم که چه شغل‌هایی وجود دارد و دوم آنکه میزان انتظارات خود از یک دانشجو را مشخص کنیم زیرا گاهی اوقات در سر کلاس درس به این مباحث پرداخته نشده است و باید به فضای کارآفرینی در پژوهش توجه کنیم تا آینده بهتری را برای دانشجویان رقم بزنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید به آینده دانشگاه‌ها و وضع فعلی آن‌ها توجه کنیم، اظهار کرد: ما باید طرحی برای عبور از شرایط فعلی دانشگاه‌ها داشته باشیم زیرا الگوی فعلی دانشگاه‌ها الگویی است که نشان می‌دهد آن‌ها به دولت وابسته هستند و این تداوم استفاده از مدل‌های قدیمی آموزشی سبب بروز انواع چالش‌ها برای دانشگاه‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: هر چه دیرتر به موضوع اصلاح دانشگاه‌ها توجه کنیم دسترسی ما کمتر خواهد شد شاید اگر از 15 سال پیش این تحول را آغاز کرده بودیم امروز شرایطمان تغییر می‌کرد و این به کمک حوزه پژوهشی ما انجام خواهد گرفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اخلاق پژوهشی در کشور، گفت: پژوهش با تمام وسعتی که دارد نشان می‌دهد که اخلاق مدار است و اگر هر یک از پژوهشگران اخلاق را رعایت نکنند و مشکلی پیش آید تمام مجموعه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند.

غلامی یادآور شد: تمام این موارد پژوهشی سبب می‌شود تا وزارت علوم احساس وظیفه کند و از تمام پژوهشگران می‌خواهم تا تمام پیشنهادات خود را پیشنهاد کنند تا بتوانیم در برنامه پیش رو از فعالیت‌های پژوهشی حمایت کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار