ویندوز ۱۰ آخرین نسخه ویندوز خواهد بود!

دسته ها: اخبار

مایکروسافت در کنفرانس Microsoft Ignite اعلام کرد که ویندوز ۱۰ آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوز خواهد بود. این کنفرانس که موقعیتی برای درمیان گذاشتن آخرین اطلاعات داخلی مایکروسافت با اهالی رسانه و فعالات حوزه IT در آمریکا محسوب میشود و در واقع برخلاف Build یک کنفرانس نسبتا غیر فنی محسوب میشود امسال بسیار پر طرفدار واقع شده. شاید علت اصلی این امر مدیریت جدید این شرکت یعنی ساتیا نادلا باشد. 

نادلا در کنفرانس امسال به صراحت اعلام کرد که مدتهاست این ایده را با دستیاران خود در میان گذاشته که ویندوز ۱۰ باید آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوز باشد. آیا این به معنای پایان تولید ویندوز توسط مایکروسافت است؟ تا حدودی بله و همچنین خیر! به گفته مدیریت این شرکت مایکروسافت در تولید سیستم عامل های رومیزی به نقطه عطفی دست یافته. آنچه در ویندوز ۱۰ خواهیم دید همان چیزی است که مایکروسافت همیشه میخواسته از نظر هویتی به آن دست پیدا کند. لذا مایکروسافت از نظر نسخه بندی سیستم عامل هایش از این پس هیچگاه ویندوز جدیدی را معرفی نخواهد کرد. بلکه تنها ویندوز ۱۰ را بروزرسانی خواهد نمود. 

از نظر جری نیکسون که برای اولین بار خبر مذکور را در کنفرانس ایکنایت مطرح کرد، مایکروسافت از بسیاری از نقطه نظر ها همچون ساختار ظاهری اصلی و معماری سیستم عامل به جایی رسیده که این شرکت را از هرگونه بروزرسانی بی نیاز میکند. علت بروزرسانی های دیگر در این حوزه توسط مایکروسافت تا کنون نیز رسیدن به همین نقطه بوده است. و از نظر مایکروسافت تنها مشکل موجود سخت افزار های جدید خواهد بود که با استفاده از بروزرسانی های نرم افزاری رفع خواهد شد. اگرچه این تنها چیزی نبود که در این کنفرانس مطرح شد و مایکروسافت معتقد است در بسیاری از زمینه های طراحی نرم افزاری و هماهنگی نرم افزار و سخت افزار نیز این شرکت به مرحله ای رسیده که نیازی به بروزرسانی های عمده ندارد. 

در اینجا موضوع تنوع در ضاهر بندی و نرم افزار های موجود بر روی ویندوز پیش می آید. اما به نظر میرسد قابل اعتماد بودن و استیبل بودن سیستم عامل همیشه حرف اول را میزند زیرا اپل هم مدتهاست که برای تولید سیستم عامل رومیزی خود همین روند را پیش گرفته. اپل هیچگاه در سیستم عامل خود بروزرسانی عمده ای که شیوه کار با سیستم عامل را تغییر دهد ارائه نکرده و به نظر میرسد مایکروسافت هم قصد دارد تا حدودی همین روند را پیش بگیرد و بر روی یک سیستم عامل واحد با ظاهری مشخص مانور بدهد. استفاده از یک ساختار مشخص و بدون تغییر ممکن است در بلند مدت اندکی خسته کننده شود اما برای مثال اپل با تغییرات کوچک ظاهری و ناچیز این مشکل را در بروزرسانی هایش حل کرده. علاوه بر این تغییر نکردن ساختار اصلی سیستم عامل سبب محبوبیت بیشتر سیستم عامل میگردد زیرا کاربر میداند آنچه درباره سیستم عامل می آمورد با آمدن نسخه های بعدی تغییر نخواهد کرد و لذا رضایت کاربران مبتدی بیشتری از ویندوز جلب خواهد شد. 

 

اخبار