پاسخ معاونت هنری ارشاد به یک پرونده‌ سازی جدی

دسته ها: اخبار فرهنگی و هنری اخبار

روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که مطالب مطرح شده در مورد تکخوانی زن در اپرای عاشورا حقیقت ندارد.

به نقل از خبرآنلاین، روز گذشته برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های منتقد دولت یازدهم مدعی شدند که در «اپرای عاشورا» از تکخوانی زن استفاده شده و این اجرا مصداق توهین به مقدسات در ایام سوگواری برای امام حسین (ع) است.

بهزاد عبدی آهنگساز این اثر اما ادعای این سایت‌ها را رد کرده و گفته در «اپرای عاشورا» تکخوانی زنی وجود ندارد. او حتی اشاره کرد که فیلم این اجرا موجود است و می‌توان به آن رجوع کرد تا مشخص شود که چنین اتفاقی افتاده یا نه؟ (اینجا)

روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حالا با انتشار متنی اعلام کرده که ایجاد چنین شائبه‌هایی و اصرار بر آن دور از انصاف و ادب است.

متن کامل توضیح معاونت هنری ارشاد بدین شرح است:

«تعظیم و ادای احترام به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهیدان کربلا و ساخت آثار هنری متناسب، از آن حماسه شورانگیز و یگانه در اشکال مختلف هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی همواره مورد توجه هنرمندان متعهد کشور بوده و بدیهی است اینگونه آثار که در خارج از کشور نیز مخاطب داشته، می‌بایست با نگاه و معیارهای خاص هنر و استانداردهای بین‌المللی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و الاّ دستاویز سلیقه و خدای ناکرده اغراض شخصی خواهد شد که متأسفانه فیلم منتشره در رابطه با اپرای عاشورا که از تست صدای گروه(ساندچک)، تصویربرداری گردیده حاکی از آن است و «چون غرض آمد، هنر پوشیده ماند.»

اعمال سلایق و تحمیل علایق و ارزیابی شتابزده و اشاعه برداشت‌های فردی، زمینه مشارکت فعال هنرمندان با انگیزه را در عرصه فعالیت‌های دینی، تحدید و امکان استفاده از این ظرفیت‌های ارزشمند هنری را که می‌تواند به ماندگاری تفکر کمک نماید،محدود می‌سازد.

البته آنچه همواره مورد توجه مدیران هنری کشور بوده و مورد تأکید معاون محترم امور هنری است، رعایت موازین و حدود شرعی به ویژه بر محور نظرات فقهی مقام معظم رهبری است که در رابطه با اثر هنری یاد شده که از سال 87 بارها اجرا گردیده نیز ملاحظه و مراعات گردیده است.

مضافاً بر اینکه در آواهای اثر که اساساً و به لحاظ مضمون فاخرو متناسب با فضای ساخت آن به صورت هم‌خوان اجرا شده، شائبه تکخوانی و اصرار بر آن دور از انصاف و ادب جامعه هنری در همسویی و هماهنگی با فرهنگ و موازین دینی است.

با این وجود، بهترین ملاک برای داوری درست، حضور متین در صحنه اجرا و شنیدن اثری است که به قصد روایت هنری ماجرای کربلا تهیه و تولید گردیده و امید است مورد قبول قهرمان حماسه عاشورا قرار گیرد.»

اخبار فرهنگی و هنری اخبار