پاییز امسال نسبت به بهار فقط ۲۷ هزار شغل ایجاد شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پاییز امسال نسبت به بهار فقط ۲۷ هزار شغل ایجاد شد

یک کارشناس اقتصادی با بیان این که در فصول مختلف آمارهای ایجاد اشتغال متفاوت است گفت: در پائیز ۹۶ در مقایسه با زمستان پارسال، حدود ۹۸۸ هزار شغل ایجاد شده است اما اگر این اطلاعات را با میزان شاغلان در بهار ۹۶ مقایسه کنیم حدود ۲۷ هزار شغل ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدفرید موسوی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: بر اساس آماری که اعلام شده است تاکنون توانستیم تقریبا اهداف مربوط به ایجاد اشتغال را محقق کنیم.

وی ادامه داد: در بازه ای از تاریخ اقتصادمان برغم داشتن منابع و ظرفیت ها، از ایجاد شغل غفلت کردیم و در سال هایی میزان ایجاد اشتغال در کشورمان، صفر بود که این موضوع باری را به امروز منتقل کرد.

موسوی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی ما محدود است، افزود: هرم سنی و جمعیتی که از ابتدای دهه 60 وارد بازار کار شدند ‏حجم تقاضای زیادی را برای کار ایجاد کرد که روش های فعلی توان پاسخگویی به همه این نیازها را ندارد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اخیرا یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها تخصیص داده ایم، گفت: عمده اشتغال روستاها در حوزه گردشگری، کشاورزی و بخش معدن است.

وی افزود: باید تلاش کنیم اعتبارات به درستی مصرف شود.

موسوی گفت: رتبه ما در فضای کسب و کار 124 در بین 190 کشور است که اصلا مطلوب نیست و اقداماتی که در این زمینه انجام می شود متحول کننده وضع موجود نیست.

وی افزود: باید عزم و اراده جدی برای ایجاد اشتغال داشته باشیم و منابع انرژی را به آن سمت هدایت کنیم.

سیدمحمد صادق الحسینی اقتصاددان هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار‏, 947 هزار شغل تا تابستان سال 1396 نسبت به تابستان سال 1395 ایجاد کردیم، گفت: این نشان می دهد دولت به هدفگذاری خود رسیده است اما کیفیت این اشتغال هم مهم است.

وی افزود: به نظر می رسد دولت امسال هم حدود 900 هزار شغل را ایجاد کرده است البته شغل هایی هم از دست رفته است که باید در نظر گرفته شود.

صادق الحسینی با بیان اینکه سهم بخش خدمات در ایجاد اشتغال افزایش یافته و از 40 تا 50 به 75 درصد رسیده است، گفت: ورود به بازار کار منحصربفرد در تاریخ کشورمان در دو سال گذشته آغاز شده است.

وی افزود: معمولا تعداد افراد آماده ورود به بازار کار حدود 500 تا 700 هزار نفر بود که از سال 1395 این رقم به حدود یک میلیون نفر رسیده است.

این اقتصاددان ادامه داد: سال 85، دو میلیون و 300 هزار دانشجو داشتیم در حالی که در سال 1396 چهار میلیون و 400 هزار دانشجو داریم.

صادق الحسینی گفت: تعیین دستوری نرخ های اقتصادی مبتنی بر سیاست های اشتغال زا نیست.

وی افزود: اشتباه 5 دهه اخیر در کشورمان این بوده که سعی کردیم نرخ اسمی ارز را ثابت نگه داریم که با این کار موجب شدیم تولید داخل و در نتیجه اشتغال آسیب ببیند.

صادق الحسینی گفت: از سال 83‏, صد و هفتاد و یک هزار میلیارد تومان تشکیل سرمایه ثابت خالص سالانه ما بوده است که این رقم در سال 1395 به صد و هفده هزار میلیارد تومان رسیده و کاهش بیش از 40 درصدی را نشان می دهد و زنگ خطر بزرگی برای آینده روند اشتغالزایی است.

وی افزود: سرمایه گذاری در بخش خدمات یا بخش کشاورزی و صنعت متفاوت است و با سرمایه گذاری کم، اشتغالزایی بالا دارد.

صادق الحسینی گفت: سهم زنان از کل شاغلان از 14 و 9 دهم درصد در بهار سال 1393 به 18 و 2 دهم درصد در بهار سال 1396 رسیده است.

وی با بیان اینکه نرخ های بیکاری ما در سال های آینده بالاتر خواهد رفت افزود: اگر رشد اقتصادی 8 درصد داشته باشیم بیکاری ما در سال 1406 به حدود 5 میلیون می رسد و اگر رشد اقتصادی 6 درصد داشته باشیم این میزان به حدود 6 و نیم میلیون نفر خواهد رسید.

صادق الحسینی اضافه کرد: بخش بزرگی از این افراد را بانوان تشکیل می دهند و در فرهنگ ایران شغل نداشتن بانوان، بحران محسوب نمی شود و بانوان می توانند با اشتغال ناقص کنار بیایند اما آقایان نمی توانند.

این اقتصاددان با بیان اینکه سال آینده یکی از سخت ترین سال های اقتصاد ایران خواهد بود، گفت: در سال 1397 مشکلات عدیده ای خواهیم داشت که باید با سیاست گذاری و فرماندهی درست از آن عبور کنیم و سال بعد از آن بهتر خواهد شد.

وی افزود: تا زمانی که سیاست های کلان و قوای مختلف تنظیم و نرخ ارز و سود در کشورمان درست نشود ایجاد اشتغال پایدار نخواهد بود.

سیدعلی هاشمی کارشناس بازار کار هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بر اساس نرخ های رسمی مرکز آمار، نرخ بیکاری ما اکنون 11 و 9 دهم درصد با نرخ مشارکت 40 و یک دهم درصد است.

وی افزود: نسبت اشتغال جمعیت 10 سال به بالا به 35 و 4 دهم درصد رسیده است که این رقم پارسال حدود 34 درصد بوده است.

هاشمی اضافه کرد: در پائیز 96 در مقایسه با زمستان پارسال، حدود 988 هزار شغل ایجاد شده است اما اگر این اطلاعات را با میزان شاغلان در بهار 96 مقایسه کنیم حدود 27 هزار شغل ایجاد شده است.

وی گفت: این نوسان نشان می دهد در فصول مختلف آمارهای ایجاد اشتغال متفاوت است.

هاشمی گفت: سیاست های کلان اقتصادی، سیاست های حمایتی، سیاست های فعال و سیاست های تنظیمی مهم هستند.

وی افزود: بیشترین توجه در 40 سال اخیر بر روی سیاست های فعال بدون توجه کافی به سیاست های کلان انجام شده است.

هاشمی گفت: مهمترین موضوعی که باید بر روی آن کار کنیم نسبت شاغلان به جمعیت فعال ماست که 35 درصد فعلی پائین است و این فشار مضاعفی را وارد می کند.

وی افزود: با روند فعلی، شغل پایدار ایجاد نخواهد شد. قوانین و مقررات ما از جمله قانون کار، قانون تجارت و تامین اجتماعی عقب افتاده اند و مانع اشتغال هستند.

هاشمی با بیان اینکه فساد اداری ما بسیار بالاست و از میان همه کشورها رتبه 130 داریم، گفت: در شاخص تجارت فرامرزی رتبه 166 داریم‏ باید درها را باز کنیم و تجارت بین الملل داشته باشیم.

حسن علی نژاد کارشناس اقتصادی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: فقط نباید به آمارهای رسمی اکتفا کنیم بلکه باید موسسات مستقلی برای تهیه آمار وجود داشته و آمار مکمل باشند.

وی افزود: نظام آماری فقط آمارهای دولت نیست بلکه آمارهای بخش خصوصی را هم باید شامل شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار